Am antenne werfradio

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Am antenne werfradio

In bijlage een foto van een Audiosonic RD-1560 werfradio waarvan de am antenne losgekomen is. 3 ultrafijne draadjes waarvan ik niet weet waar ze terug vastgemaakt moeten worden. Iemand die kan helpen?
De radio crackelt bovendien op fm ontvangst. Zou dat ook met die losgekomen am antenne nog kunnen te maken hebben, en zoniet, wat zou een oorzaak kunnen zijn? (De fm antenne is nog aangesloten).
Thx alvast.
Bijlagen
20230126_213208.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Am antenne werfradio

Alleen als je een schema hebt kan je er achter komen waar de AM antenne draadjes aan vast gezeten hebben. Dan zou je het weer kunnen repareren. Ik zie ook in de foto geen aanknopingspunten waar het aan vast zou kunnen hebben gezeten.

Normaal gesproken is het AM antenne gedeelte gescheiden van het FM gedeelte, twee totaal verschillende zaken.

Kraak storingen: als je aan de knoppen draait, of tijdens het luisteren, wat voor soort kraak storing ?
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken voor kraak storing.

Berichten: 10

Re: Am antenne werfradio

Een schema schijnt niet te vinden. Een veel voorkomende configuratie staat hieronder. Dat betekent één uiteinde aan massa, het andere naar de afstem C.
De dichtstbijzijnde aftakking vanaf massa naar de ingangs-transistor. Maar er bestaan ook andere opstellingen. In ieder geval loopt er doorgaans nauwelijks stroom doorheen. Dus zo wie zo niet aansluiten waar een redelijke spanning t.o.v massa staat.

https://www.electronics-notes.com/artic ... torial.php

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Am antenne werfradio

WillemB schreef: vr 27 jan 2023, 13:36 ...
Kraak storingen: als je aan de knoppen draait, of tijdens het luisteren, wat voor soort kraak storing ?
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken voor kraak storing.
Kraakstoringen tijdens het luisteren, dus geen vuil in de potentiometer.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Am antenne werfradio

Bert jan schreef: ma 30 jan 2023, 23:07 Een schema schijnt niet te vinden. Een veel voorkomende configuratie staat hieronder. Dat betekent één uiteinde aan massa, het andere naar de afstem C.
De dichtstbijzijnde aftakking vanaf massa naar de ingangs-transistor. Maar er bestaan ook andere opstellingen. In ieder geval loopt er doorgaans nauwelijks stroom doorheen. Dus zo wie zo niet aansluiten waar een redelijke spanning t.o.v massa staat.

https://www.electronics-notes.com/artic ... torial.php
Bedankt. Aan de afstemcondensator zie ik inderdaad een lipje waar een draad aan vast had kunnen zitten. Ik kijk s of ik de ingangstransistor vind.

Berichten: 10

Re: Am antenne werfradio

Hij is al van het IC tijdperk. Dus naar een pootje van een IC. Doorgaans via een vaste serie condensator. Grote kans dat de aftakking dichtbij de rechthoekige uitsparingen hoort te zitten.

Reageer