overspanningsbeveiligde contactdoos

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

ah [rr]

en dan nu even terug naar mijn eerste vraag:

is het nou echt gevaarlijk om dat ding te gebruiken in een ongeaard stopcontact, of bestaat het gevaar erin dat iemand zou kunnen denken dat de aangeboden contacten geaard zijn, en te aarden apparatuur gaat gebruiken, zich veilig waant en daardoor in principe gevaar loopt? M.a.w. gebruik ik het bewust alléén voor de computer, dan is er in die zin niets aan de hand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Mijn computer en randapparatuur zijn aangesloten op een verdeeldoos (zonder overspanningsbeveiliging) en die zit in een ongeaard stopcontact, omdat er niks anders voorhanden is.

In de voeding van de PC schijnen ook wat condensatortjes te zitten tussen fase en aarde en tussen nul en aarde. Die maken dat de kast van de PC een spanning t.o.v. aarde voert. De PC staat naast de verwarmingsradiator, maar ik pas er wel voor op om ze niet tegelijk aan te raken. Heb ik één keer per ongeluk gedaan, en het prikt onaangenaam. Met een voltmeter meet ik meer dan 100V tussen PC kast en radiator.

Berichten: 138

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Heb ook eens even gemeten bij mijn PC, (heb hem even aardevrij gemaakt), maar meet geen spanning tussen PC kast en aarde.

Is je CV wel goed geaard?

Jan, nee echt gevaarlijk is het niet om je PC op die manier aan te sluiten, als je maar weet waar je mee bezig bent, en dat zit in jouw geval wel goed.

De waarschuwing gevaarlijk is vooral bedoeld voor de miljoenen potentiele kopers die op het gebied van electro leken zijn.

Die leken zullen ook rustig een verwarmings element voor een aquarium of een vaatwasser erop aansluiten, en dan kunnen er wel gevaarlijke situaties ontstaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Dirk B schreef:Heb ook eens even gemeten bij mijn PC, (heb hem even aardevrij gemaakt), maar meet geen spanning tussen PC kast en aarde.

Is je CV wel goed geaard?.
Heb je wel gemeten op wisselspanningsbereik?

En ja, mijn CV is heel goed geaard.

Berichten: 138

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Klazon:

Ik had mijn multimeter op AC staan, dus wisselspanning bereik.

Maar geen spanning meetbaar, blijkbaar heeft mijn voeding geen C tjes tussen aarde enresp 0 en fase.

En ook een spanningzoeker licht niet op (ook niet zwak)

Vind het uit oogpunt van veiligheid ook niet slim die C tjes.

Berichten: 7

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Ik voel me lichtelijk dom, dat ik deze vraag stel maar hier komt 'ie:

De contactdozen met overspanningsbeveiliging zijn meestal voorzien van een schakelaar (met een mooi lampje).

Om er zeker van te zijn dat de overspanningbeveiliging werkt, moet de schakelaar dan in- of uitgeschakeld zijn...?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Is dat niet gewoon de schakelaar waarmee je alle aangesloten apparaten ineens kunt afsluiten? Kortom, lampje uit, geen enkel aangesloten apparaat werkt meer?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Is dat niet gewoon de schakelaar waarmee je alle aangesloten apparaten ineens kunt afsluiten? Kortom, lampje uit, geen enkel aangesloten apparaat werkt meer?


Juist! Die schakelaar. Bepaald dat ding ook of de overspanningsbeveiliging is ingeschakeld?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Dat is een goeie: Ik heb zo'n overspanningsbeveiligde nog nooit uit elkaar gehaald. Bij een gewone onderbrak de schakelaar van een die ik demonteerde wel fase en nul, maar niet de aarde. Als je de schakelaar op "uit" zet mag ik dus aannemen dat beide onderbroken zijn, en dat je dus eigenlijk gewoon geen overspanningsbeveiliging meer nodig hebt.

Als ik echter daarnaast de teneur van Klazon's opmerkingen goed begrijp, plus wat ik in die site van Franske lees, kan je apparatuur echter alsnog een klap krijgen van de bliksem via de aardleiding (die dus waarschijnlijk niet onderbroken zal zijn) of via je internetkabel.

Wie? :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Jan van de Velde schreef:Als ik echter daarnaast de teneur van Klazon's opmerkingen goed begrijp, plus wat ik in die site van Franske lees, kan je apparatuur echter alsnog een klap krijgen van de bliksem via de aardleiding (die dus waarschijnlijk niet onderbroken zal zijn) of via je internetkabel.  

Wie? :)
Ja, en het grappige is, dat die apparaten een zekere tijd nodig hebben om aan te spreken. Je kunt in die tijd al een behoorlijke puls op je apparatuur gehad hebben.

Kortom, het is al gezegd, als het onweert en het is dichtbij, trek alle stekkers er uit, ook van modem en netwerk!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer