Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 53

Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Hallo,

Ik vraag mij af hoe het komt dat Up en Us 180° tov van elkaar verschoven zijn?

Bij een onbelaste transformator vloeit er een nullaststroom, deze stroom ijlt 90° na op de primaire spanning (Up)

Deze stroom doet een flux ontstaan die in fase is met de stroom, dus eveneens ijlt deze flux 90° na op Up.

Nu zal er toch een secundaire spanning (Us) opgewekt worden in de tweede spoel.

Is deze spanning dan niet in fase met de primaire stroom en flux?

Dus 90° naijlend op Up ipv 180°?

Ik geraak er echt niet uit. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Als je bij de primaire en de secundaire wikkeling dezelfde wikkelrichting aanhoudt, dan zijn Up en Us in fase, dus niet 180 graden verschoven. Beide spanningen komen nl. voort uit de stroom. De magnetische flux induceert in beide wikkelingen een spanning, en die spanning loopt 90 graden voor op de stroom. Want de spanning bereikt zijn maximale waarde op het moment dat de fluxverandering het grootst is, dus op het moment dat de stroom door de nul gaat.

Berichten: 53

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Ok bedankt.

Berichten: 20

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Als je bij de primaire en de secundaire wikkeling dezelfde wikkelrichting aanhoudt, dan zijn Up en Us in fase, dus niet 180 graden verschoven. Beide spanningen komen nl. voort uit de stroom. De magnetische flux induceert in beide wikkelingen een spanning, en die spanning loopt 90 graden voor op de stroom. Want de spanning bereikt zijn maximale waarde op het moment dat de fluxverandering het grootst is, dus op het moment dat de stroom door de nul gaat.
De primaire spanning wekt een magnetische flux op die 90 graden naijlt.

Deze flux wekt in de scundaire spoel weer een spanning op die 90 graden naijlt op die flux.

Primaire- en secundaire spanning staan dus wel degelijk 180 graden, tegenover elkaar.

Waarom loopt anders in het gezamelijke deel van de winding in een spaartransformator de verschilstroom tussen primair en secundair en niet de som?!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Waarom loopt anders in het gezamelijke deel van de winding in een spaartransformator de verschilstroom tussen primair en secundair en niet de som?!
Omdat stromen en spanningen verschillende dingen zijn. De spanningen zijn in fase, de stromen zijn in tegenfase.

Berichten: 20

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Omdat stromen en spanningen verschillende dingen zijn. De spanningen zijn in fase, de stromen zijn in tegenfase.
Onzin in dit geval, als we een ohmse belasting hebben zijn spanning en stroom in fase en loopt er toch een verschilstroom in dat gezamelijke deel en niet de som !! (zou er nog maar eens goed naar kijken!!)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Herman, je moet er een beetje voorzichtig mee zijn om mij van onzin te betichten. En ik hoef er ook niet nog eens goed naar te kijken. Ik heb 37 jaar beroepsmatig in de elektrotechniek gezeten, voornamelijk in de meettechniek met meettrafo's. Juist daar is de faserelatie tussen primaire en secundaire spanning en stroom van levensbelang, omdat je anders totaal verkeerde meetresultaten krijgt. Dus ik weet waar ik het over heb en ik ben heel zeker van mijn zaak.

Als er iemand is die er nog eens goed naar moet kijken dan ben jij het.

Berichten: 20

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

klazon schreef:Herman, je moet er een beetje voorzichtig mee zijn om mij van onzin te betichten. En ik hoef er ook niet nog eens goed naar te kijken. Ik heb 37 jaar beroepsmatig in de elektrotechniek gezeten, voornamelijk in de meettechniek met meettrafo's. Juist daar is de faserelatie tussen primaire en secundaire spanning en stroom van levensbelang, omdat je anders totaal verkeerde meetresultaten krijgt. Dus ik weet waar ik het over heb en ik ben heel zeker van mijn zaak.

Als er iemand is die er nog eens goed naar moet kijken dan ben jij het.
Michael Faraday en James Clerk Maxwell draaien zich om in hun graf als ze horen dat U primair en U secundair niet 180 graden in fase verschillen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Laat ze maar lekker draaien!

Berichten: 20

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Laat ze maar lekker draaien!
Laatste poging!
vectordiagram2.JPG
vectordiagram2.JPG (36.12 KiB) 3254 keer bekeken

Berichten: 20

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

vectordiagram3.JPG
vectordiagram3.JPG (31.68 KiB) 3234 keer bekeken
Laatste poging![attachment=1765:vectordiagram2.JPG]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Laat ik me hiermee ook eens moeien. Wat Klazon zegt klopt. Al of niet een 180° fasedraai wordt volledig bepaald door de wikkelrichtingen van de spoelen.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_9/4.html

Het beroerde is overigens dat ik ook niet precies zie waar deze discussie het domein der misverstanden betreedt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Ik begin zo langzamerhand door te krijgen waar het misverstand uit voorkomt. In de vectordiagrammen die Herman laat zien staat bij de E1 vector een minteken. Waarom ze dat doen is mij een raadsel. Bij de E2 vector staat geen mintenken. Dus ik vraag me af, waarom bij de ene een minteken, en bij de andere niet? Maar als je ze gelijkschakelt, dus bij de E2 ook een minteken zet, dan moet hij 180 graden gedraaid worden, en dan is hij in fase met -E1.

Ik wil eigenlijk een poging doen om Herman zelf naar de oplossing van het misverstand te laten toewerken. Daarvoor citeer ik een van zijn eigen stellingen:
De primaire spanning wekt een magnetische flux op die 90 graden naijlt.
Probeer eens uit te leggen waarom dat zo is, en als je dat lukt dan praten we verder.

Berichten: 20

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

klazon schreef:Ik begin zo langzamerhand door te krijgen waar het misverstand uit voorkomt. In de vectordiagrammen die Herman laat zien staat bij de E1 vector een minteken. Waarom ze dat doen is mij een raadsel. Bij de E2 vector staat geen mintenken. Dus ik vraag me af, waarom bij de ene een minteken, en bij de andere niet? Maar als je ze gelijkschakelt, dus bij de E2 ook een minteken zet, dan moet hij 180 graden gedraaid worden, en dan is hij in fase met -E1.

Ik wil eigenlijk een poging doen om Herman zelf naar de oplossing van het misverstand te laten toewerken. Daarvoor citeer ik een van zijn eigen stellingen:

Probeer eens uit te leggen waarom dat zo is, en als je dat lukt dan praten we verder.
Sorry hoor maar ik ben niet de bedenker van de theorie van de heren Faraday en Maxwell die ik al eerder noemde.

Was het maar waar !!

Het is, alweer volgens deze theorie, bekend dat als je op een spoel met ijzerkern een wisselspanning zet deze wiselspanning een magnetisch veld opwekt die z'n ontstaan tegenwerkt. Dat is die -E1 !!

Het is ook bekend dat de stroom in zo'n spoel 90 graden naijlt t.o.v. de spanning.

Het magnetisch veld is in fase met de magnetiseringsstroom.

Zie mijn eerdere verhaal, door dit magnetisch veld, het hoofdveld, wordt weer een spanning in de secundaire wikkeling opgewekt.

Inderdaad zijn U sec en E1 (zoals dat vroeger heette, de tegen EMK van U prim) in fase.

Maar U prim en U sec(E2 dus!) zijn 180 graden t.o.v. elkaar verschoven !!!!!!

Eerlijk gezegd vind ik het nu wel mooi geweest, want deze theorie is in elk leerboek elektrotechniek terug te vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Faseverschuiving tussen up en us bij 1fasige transformator

Goed, kijken we dan eens naar de secundaire kant: een magnetisch veld dat in de secundaire spoel een stroom/spanning opwekt. Wat gebeurt daar met het faseverhaal?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer