Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

De laatste berichten heb ik helemaal gemist, sorry!
Als die seriele kabeltjes werken, dan heb ik een oude computer nodig om deze mee te connecteren, en heb ik dan niet nog altijd hun software nodig die zo veel geld kost?

Tot nu toe heb ik nog niet echt iets gevonden dat werkt, nu heb ik dit toestel gevonden dat mij zeer veelbelovend lijkt:

https://www.sellmyretro.com/offer/detai ... odel-37159

Meer info: https://www.retroprinter.com/

Ik denk misschien dat dit het kan doen!

Opnieuw, ik ken niks van hardware en weinig van software, laat staan retro toestellen. Het zou mij echter ENORM helpen moest ik de data van mijn spectrometer digitaal krijgen zonder alles te moeten overschrijven.

Michel, Willemb of iemand anders als jullie

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

https://forum.arduino.cc/index.php?topic=107996.0
via een arduino als tussenmedium zou het moeten kunnen.

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

maar ook dan zul je wat kennis moeten hebben of iemand weten met kennis die er tijd voor je in wil steken.

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Ik heb nog even gekeken. Zelf ooit zoiets gemaakt voor een lab weegschaaltje met data uitgang. Voor de volledigheid even wat gegevens geupload. Kan mogelijk van pas komen.
blz 15 en 16 van de handleiding verwijzen naar de communicatiepoort en de aansluiting daarvan.
zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/RS-232 en dan 'Data and control signals' 'db25 pin'
Met een beetje geluk werkt jouw apparaat ook zo. Mijn weegschaaltje zend continue seriele data over. via het arduino bordje zet ik die over naar een laptop. pin 4 en 5 zijn doorverbonden op de 25 polige connector zodat het ding gelijk gaat zenden en nergens op wacht. Dus het kan, maar vereist wel enige kennis. evt heb ik nog wel een programmatje voor je om de data vanaf de arduino binnen te halen en bv in een textbestand te zetten.

Arduino code:
int n=0; //algemene teller
int m=0; //algemene teller
byte buf[1000];

void setup() {
// initialize serial communication at 9600 bits per second:
Serial.begin(9600);
pinMode(2, INPUT); // rood aan/uit bit
pinMode(13, OUTPUT); // spuitje 0 pwm
}

// the loop routine runs over and over again forever:
void loop()
{ //begin loop
while (digitalRead(2)==0) ; //wacht zolang weegsschaal niets zend
delay(100) ;//wacht 0.1 s weegschaal is dan na de zend reeks zeker in rust
while (digitalRead(2)==0) ; //wacht zolang weegsschaal niets zend. dan is daarna de 1e data
while (n<800)
{
buf[n]=digitalRead(2)+48;
delayMicroseconds(101);
;// pauses for 100 microseconds
n++;}
buf[n]=char(100); //end of series sign
n=0;
for (int m=0; m <= 800; m++){
digitalWrite(13, buf[m]-48);delayMicroseconds(1000);}
Serial.write(buf,801);

}//end loop
Bijlagen
blz16.gif
blz15.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Hm inderdaad, bedankt voor het antwoord.
Ik ken er te weinig van om met die kabels... te beginnen knoeien.

Ik zou eigenlijk sowieso een nieuwe kabel moeten maken met de juiste pin aansluiting?
Ook kan ik met de printer data eigenlijk niet zo veel doen heb ik net door, ik heb de chart recorder data nodig of die van de seriele output. De printer data is blijkbaar niet compatibel met de scan en time interval modes.

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

De optie 'output to serial' zal neem ik aan de gegevens serieel versturen over de poort. Dat is denk ik precies wat je nodig hebt. Misschien kun je in de handleiding terugvinden wat er precies verstuurd wordt? al met al gaat het om een stekkertje waarvan waarschijnlijk 4 pinnen een functie hebben: 1 pin voor ground, 1 voor data en 2 die je aan elkaar koppelt om aan te geven dat het ding gewoon alles kan doorsturen zonder handshake.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Screen Shot 2019-03-11 at 23.18.31.png
Dit (zie vorige berichten) is de enige info die ik heb en die in de handleiding staat.

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

dit is inderdaad wel erg summier, maar lijkt er wel op dat het ding gewoon de data overstuurt zonder handshake of synchronisatie met 19200 bits per seconde net zoals mijn weegschaaltje dat doet. zou me dus niets verbazen als de data gewoon op een van de pinnen staan als je iets serieel probeert te versturen. Als dat zo is dan is het uiteindelijk vrij simpel mogelijk op de manier die ik aangaf.

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

1vraag schreef: za 02 mar 2019, 12:49
Update: ik krijg wel data in mijn terminal als ik de parallel kabel uittrek.
Maar dit zien er wat random symbolen uit.

 
 
heb je de juiste baudrate in ingesteld op 19200 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Het probleem is dat het geen gewone kabel is die ze gebruiken, de kabel heeft een andere pin-layout (daarom dat de originele kabel $300+ kost) en alle andere mensen zeggen dat een parellel/seriel-USB kabel nooit gaat werken en dat ik een retro computer nodig heb en mijn eigen kabel ga moeten maken? Ik zal straks terug dat terminal vinden en proberen maar ik heb daar toen een volledige dag mee geprutst en niks als resultaat gekregen??

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Kijk: ik krijg geen verbinding met Rxd en txd en dat zijn degene die ik nodig heb?
term1208.JPG

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Ik denk dat ze dan net een andere pin gebruiken voor het signaal dan standaard. I
Snap trouwens niet waarom je dat als fabrikant zou doen, maar goed. conclusie is wel dat je er volgens mij niet aan ontkomt om te gaan meten aan die poort en zelf een stekker solderen, maar dat is voor jou begrijp ik een stap te ver. Ik zie dat je in Belgie woont, dus ook niet bij mij in de buurt, anders konden we misschien onderling nog wat regelen.

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

ter info wat ik hier nog tegenkwam:
https://www.lammertbies.nl/comm/cable/rs-232

Berichten: 3.930

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

en omdat er geen handshake is volgens jouw eerdere beschrijving zou het dan gaan om een 'null modem' dus alleen de signaaldraden en geen draden voor handshake:
https://www.lammertbies.nl/comm/info/rs ... modem#noha, dus (volgens RS232 DB25 pintoewijzing): data zou dan waarschijnlijk staan op pin 2 en signal ground is dan pin 7.

Reageer