Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Heb je nog een manual waar toevallig de pin layout in staat van de connector ?
Of andere gegevens van de interface ?
 
Als je ergens hebt staan hoe de serial output geregeld wordt....?
Dan zijn er wellicht nog mogelijkheden om zelf iets te maken.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Ik vind niks terug van de pin layout behalve dan wat er op die sticker staat wat ik al gestuurd heb:
 
Chart output via 24 (+) and 25 (-) Serial i/o via serial interface Adaptor 80-2109-02

De kabel die Michel heeft gestuurd is nog altijd $70 en dan ben je niet eens zeker dat het werkt.

Ik heb hier een website gevonden die de kabel voor een redelijkere prijs aanbied.
Als ik deze kabel koop dan heb ik nog altijd een pc nodig van 20 jaar geleden om te connecteren, toch?
Of kan ik dan zo een serieel poort in mijn computer steken? (de hardware in mijn computer is makkelijk aan te passen)
 
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (227.85 KiB) 2841 keer bekeken
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Of deze kabel gaat werken is zo niet te bepalen, uit deze info is niet te halen hoe de kabel er uit ziet,
en welke connectors eraan zitten, en/of het standaard serieel is..., allemaal vragen...
 
Daarvoor is eigenlijk de interface beschrijving noodzakelijk.
Wat voor signalen zijn het en is het wel RS232 of wellicht 422 etc....
 
Edit, na enig zoekwerk, toch RS232 blijkbaar...
 
Wat ik kon vinden:
The serial interface adapter lead (80-2109-02) is required; ensure output to serial is on in Set-up. The ASCII stream is output at 19,200 Baud via the 25 way D connector on the rear panel, and can be picked up by a PC with Windows installed. Use the Hyperterminal emulator in Accessories to pick this up (settings are Handshake None, 19,200 Baud, 1 stop bit, 8 data bits, 0 parity, Comm port depends on which port the lead is connected to). Output is automatic if the interface lead is connected to the instrument
 
Als dat het is zou het kunnen werken met een standaard serieel interface, maar belachelijk duur,
aan onderdelen nog geen 20 euro, maar je moet dan wel een aansluit schema hebben.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Afbeelding
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

oke maar waarom werkt de kabel die ik gekocht had dan niet? dat is RS232 naar USB?
Wat bedoel je met aansluit schema? Dus het is misschien mogelijk om het te laten werken?

 

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

De kabel die je hebt met usb werkt niet omdat de kant van het apparaat niet standaard is.
 
De 25 pins connector is bedraad door de fabrikant en die weet op welke pins de draadjes voor
de serial interface moeten zitten.
 
Daarom kan de fabrikant de kabel zo duur verkopen, wordt op maat gemaakt.
 
Als je de pin layout weet kan je de kabel voor een paar euro zelf maken.
Maar als deze info niet beschikbaar is, zal het dus moeten kopen.
 
De kabel van de fabrikant is zodanig bedraad dat het werkt met een standaard serieel interface,
en ook zodanig dat het apparaat zelf kan zien dat er een PC is aangesloten.
Daarom zal het ook niet gaan werken met iets met een USB, het moet een echte orginele
seriële poort zijn op je PC.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Oke dus ik koop de kabel, dan moet ik nog een een serieel input kopen voor mijn computer, moet er dan nog iets gebeuren? Ik denk dat als ik die kabel koop, de software er bij zit

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Of er software bij zit kan ik niet beoordelen, dat zou je moeten vragen.
En zo ja onder welke condities het werkt.(versie windows)
 
Maar volgens de info bij de kabel zie hierboven, zou het met hyperterminal moeten kunnen werken,
maar dan  is elke terminal emulator te proberen die met een seriële poort overweg kan.
 
Volgens mij zat hyperterminal nog bij windows 7, maar dat weet ik niet zeker.
Was vroeger een zeer populair hulp middel.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Opmerking moderator

Verplaatst naar "informatica en programmeren"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 863

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

https://www.fishersci.fr/shop/products/spreadsheet-interface-software-exports-result/11380392?change_lang=true
is hij in ieder geval goedkoper er zit volgens mij ook software bij maar je hebt wel een poort in je computer nodig
 
een oude computer met een dergelijke poort kost je misschien 10 euro op marktplaats
een gewone oude printerkabel heb je daar ook voor bijna niets

Berichten: 12.262

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

USB naar serial kabels zijn er genoeg, en software om data die op een seriele poort binnenkomt te bekijken en op te slaan ook. 
 
Probleem is de afwijkende pinout van die connector. Je zult de kabel moeten kopen, maken, of zelf met een paar dupont wires oid de juiste verbinding moeten maken (feitelijk maar 3 draden, 2 voor serieel en een ground verbinding, je weet dat je pinnen 24 en 25 moet hebben voor serieel, dus dat is zo gedaan). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Dat is nog maar de vraag, of 3 draden genoeg is, in die tijd wilde rs232 verbindingen ook DTR-DSR en RTS-CTS connectie
hebben , al was het maar door verbonden, anders wilde het echt geen verbinding op zetten.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Gezien de fabrikant zegt dat het op pinnen 24 en 25 zit ga ik er van uit dat het alleen RX en TX is (plus massa). 
 
Het zou natuurlijk best kunnen dat het niet werkt, maar dan is er weinig aan verloren - zo'n usb naar serieel kabel kost bijna niets, en wellicht kun je de andere pinnen die je moet verbinden alsnog terugvinden. 
Victory through technology

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Benm schreef: Gezien de fabrikant zegt dat het op pinnen 24 en 25 zit ga ik er van uit dat het alleen RX en TX is (plus massa). 
 
Het zou natuurlijk best kunnen dat het niet werkt, maar dan is er weinig aan verloren - zo'n usb naar serieel kabel kost bijna niets, en wellicht kun je de andere pinnen die je moet verbinden alsnog terugvinden. 
Nee,
Pin 24/25 zijn een analoge output.
 
Zie hier een stuk uit de manual van de Libra S11 (die hetzelfde typenummer adapterkabel nodig heeft)
Screen Shot 2019-03-11 at 23.18.31.png
Screen Shot 2019-03-11 at 23.18.31.png (273.69 KiB) 2839 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Dan zou het nog steeds kunnen dat het gewoon een seriele poort is met de 25 pins connector, als je in de configuratie van het apparaat niet kiest voor 'printer'. In dat geval zou je RX en TX op pinnen 2 en 3 vinden, en pin 1 hoort ground te zijn. 25 pins seriele kabeltjes zijn nog wel te krijgen, misschien heb je er zelfs nog wel ergens eentje liggen van een oud dial-up modem of iets soortgelijks ;)
Victory through technology

Reageer