Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Beste lezers.

Ik zou graag data van een oude spectrofotometer willen overzetten naar mijn computer. Het gaat over een paar honderd getallen in 2 categorieën. 1 soort data varieert van 300 tot 1000 de andere van 0.000 tot 3.000. 
 
De spetrofotometer heeft een parallelle output en in de handleiding staat dat het mogelijk is daarmee data over te zetten naar een computer:
 
53415087_996271480571840_4697851592190197760_n.jpg
53415087_996271480571840_4697851592190197760_n.jpg (47.25 KiB) 6346 keer bekeken
 
handleiding.PNG
handleiding.PNG (177.13 KiB) 6345 keer bekeken
 
52911273_2219821094705625_9146147249267408896_n.jpg
52911273_2219821094705625_9146147249267408896_n.jpg (87.48 KiB) 6346 keer bekeken
 
Ik heb een kabel gekocht die langs de ene kant een parallele aansluiting heeft en langs de andere een usb. Is het mogelijk door deze kabel data nar mijn computer te sturen of is dit enkel voor bv data te sturen naar een parallele printer?
 
52926879_812371932442919_3712875540923809792_n.jpg
52926879_812371932442919_3712875540923809792_n.jpg (79.71 KiB) 6345 keer bekeken
Het maakt niet uit hoe ik de data ontvang, in een .txt bestand, rechtstreeks in excel,... maakt niet uit. 

Ik heb echter geen idee of het zo zelfs mogelijk is en hoe ik het moet doen.

Enorme dank voor iemand de mij hiermee kan helpen!

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Dat moet wel kunnen ja.

Ik kan de tekst op die sticker niet goed lezen. Kan je daar een betere foto van plaatsen, of de gehele tekst overtypen. Staat er in het begin iets over speciale pinnen?

Op de pc heb je alleen een terminal programma nodig. Op wat oudere windows versies zat standaard hyperterminal.

Volgens mij zou bijvoorbeeld putty dat tegenwoordig ook moeten kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb een terminal programma gedownload. Ik snap er echter zelf niks van. Het lijkt wel dat hij de juiste poort vindt maar er komt geen data binnen
 
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (17.56 KiB) 6335 keer bekeken
 
Volgende tekst staat er bij de output van de spectrometer:
 
INTERFACE PORT

Chart output via 24 (+) and 25 (-) Serial i/o via serial interface Adaptor 80-2109-02
Parallel printer output via standard parallel printer cable (1000 only)
 
Update: ik krijg wel data in mijn terminal als ik de parallel kabel uittrek.
Maar dit zien er wat random symbolen uit.

 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Moeten er speciale instellingen aangepast worden waardoor ik wel data binnen krijg? Er zijn allemaal opties om dingen aan te passen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

De data dat verschijnt bij het koppelen en ontkoppelen is al s volgend: (afhankelijk welk formaat ik gebruik als output): 'nul' of '0'

Ook brand er een lichtje op de kabel enkel en alleen als beide apparaten aangesloten zijn en opstaan. Ik vind het dus heel raar dat er geen data overdracht is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Het lijkt er op dat die connector een combinatie is van een parallelle printerkabel en een seriële I/O poort (pen 24 en 25). Samen met de nul zou je dus een seriële verbinding kunnen verkrijgen. Maar, deze pennen zijn in een standaard printerpoort verbonden met de nul. En in een standaard brede seriële steker zitten deze aansluitingen op per 2 en 3. Dus dat voor dit apparaat een standaard serial to usb kabel in de handel is lijkt mij onwaarschijnlijk.
 
Er zijn wel serieel (rs232) naar Usb adapters te koop, maar die hebben dus een andere pin-layout. Je zou kunnen overwegen zo'n steker open te maken en de aansluitingen te verleggen, maar dat is best tricky.
 
Dat er bij het koppelen/ontkoppelen wel wat verschijnt zal te maken hebben met stoorpulsjes, en niet met nuttige data.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Ik ken er zelf niks van dus ik ga ook geen stekkers openmaken en aansluitingen verleggen. 

Is er een andere manier om connectie te maken met het toestel en mijn computer?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Als die connector de enige uitvoer aan de buitenwereld is, vrees ik dat het niet gaat lukken zonder handmatig aangepaste interface. Het is meer niet mogelijk om aan de bijbehorende seriële kabel te komen? Zoek eens op serial interface Adaptor 80-2109-02. Zou dat wel kunnen dan heb je wat meer mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Dit werkt alleen met een bi directionele parallel poort, je zal een orginele centronix parallel poort in je PC moeten hebben.
En een PC die te programmeren is voor bi directionele informatie uitwisseling via een parallel poort.
 
Tweede wat je moet hebben is de originele software waarmee dit apparaat werd aangestuurd, of zelf schrijven
als je de interface beschrijving hebt.
 
Alle in de handel zijnde parallel poort converters werken niet omdat de parallel poort in orginele mode 
aangestuurd moet worden zoals dat was voor 2000 ergens. Waarschijnlijk zal je zelfs terug moeten naar een PC met windows XP.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

De originele kabel met software kan je nog kopen maar is veel te duur. 

Ik denk dat ik het opgeef dan.

Toch bedankt iedereen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Ja, ik zag het. 329 dollar. Of je een emmer leeggooit..

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Een originele parallel poort is nog wel te koop voor je PC, soms zit deze er nog op als 
je een wat oudere PC hebt. DeLock heeft nog parallel poort kaarten voor moderne PC's
Ik heb ook zo een kaart in mijn PC zitten. (inderdaad voor legacy aparatuur).
 
Als je iemand kent die kan programmeren, een parallel poort is redelijk simpel uit 
te lezen met een programmeer taal die ook overweg kan stukjes binaire code.
Maar daar moet je wel zin en tijd voor hebben.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Die interface op dat apparaat is m.i. geen standaard parallelle poort, evenals het geen standaard seriële poort is; het is een door de fabrikant zelf geknutselde combi. Dus heb je allereerst een speciale kabel nodig, en daar houdt het dan mee op nu TS stelt daar niet aan te willen.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

Ahhh best belachelijk, daarmee dat ze kabels verkopen voor 329 dollar per stuk, tja 

Er staat wel dat het mogelijk is om de data via een standaard parallelle kabel door te sturen naar een parallelle printer?

Dat zou beter zijn dan niks, echter heb ik is gekeken naar prijzen voor oude parallelle printers en die zijn ook weer belachelijk hoog.

 
https://www.ebay.com/p/Pharmacia-LKB-Rec-2-80-1300-01-Chart-Recorder/1904499764?iid=223196260391&_trksid=p2047675.m4096.l9055

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Data overbrengen van oud serieel apparaat naar PC.

standaard parallelle kabel
 
Ah! Als dat inderdaad zo is (ik ging daar gezien de pin-layout niet van uit), dan zou je met een lpt naar usb converter de data op een usb printer kunnen afdrukken. Hier vind je zo'n ding: https://www.lpt2usb.net/
Of je het werkend krijgt blijft wel een gok.

Reageer