indexen en kwadraatjes in excel

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

indexen en kwadraatjes in excel

Voor mijn leerlingen wil ik in excel een eenvoudig oefentoetsje bouwen, aan de hand van een molecuulmodel moeten zij een molecuulformule intypen.

Het programma vergelijkt hun antwoord dan met het juiste antwoord, en geeft dan weer "OK!!" of een treurtje " :( " als het niet klopt.

dat krijg ik op zich prima voor elkaar, op één ding na: Ik zie niet hoe ik excel kan laten discrimineren tussen C3H8 en het correcte C3H8 in de =Als(.... ) -functie

En ik ben wel zo'n zeikerd :lol: van een docent die daar op een echte toets wel punten voor aftrekt.

Iemand die daar een oplossing voor ziet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Als je bij google zoekt naar superscript+subscript+excell dan komen er wat instructies naar voren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Hoe ik die subscripts moet typen is geen probleem. Hoe ik excel een string met subscript laat onderscheiden van een cel zonder, dát is het probleem .

Technicus
Berichten: 1.151

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Toets je dan of mensen weten hoe ze een subscript invoeren, of toets je of ze weten dat het een subscript moet zijn?
Gezien de omstandigheden moet je misschien wat oude gewoontes loslaten :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: indexen en kwadraatjes in excel

CoenCo schreef: zo 05 apr 2020, 18:24 of toets je of ze weten dat het een subscript moet zijn?
Dat ja. Slechte gewoontes leer je slecht af... :cry: .

Technicus
Berichten: 1.151

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Dat is wat je wílt toetsen, maar is dat ook écht wat je in dit geval toetst?

Ik zou er als student mooi de smoor in hebben als ik in excel subscripts in een deel van mijn cel moet zetten. Afhankelijk van de exacte versie van excel is dat namelijk nog klap lastig! En als je het nog nooit gedaan hebt, kan het je zomaar een kwartiertje googlen kosten voordat je weet hoe dat moet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Oh, maar daar heb ik een klein instructiefilmpje bijgemaakt hoor. Eerste opdracht is dat te bekijken

https://www.dropbox.com/s/xqgi6yvv330ut ... 9.mp4?dl=0

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: indexen en kwadraatjes in excel

voor die kwadraatjes zou je nog via ascii code kunnen werken, voor de subscripts denk ik niet dat je een oplossing gaat vinden, helaas. Op formats kun je niet zoeken/selecteren/...

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Niet elk lettertype heeft het. Maar van de veelgebruikte Calibri wel.
U+2080 t/m U+2089 zijn aparte tekens voor de subscripts. Dan is het een apart unicodeteken i.p.v. een bewerking op het teken.

Wellicht ze eventjes bijvoegen in een cel. Dan kunnen ze ctrl+c/v doen.
Of de toetsenboordknoppen naar de andere waardes laten verwijzen. Zodat het makkelijk typt. Automatische hoofdletterverandering etc. Dan kun je het programma verkopen op elke scheikundige opleiding.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: indexen en kwadraatjes in excel

How to subscript all numbers in chemical formulas in Excel.
Tool.png
Tool.png (4.2 KiB) 5917 keer bekeken
KuTools.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: indexen en kwadraatjes in excel

kwasie schreef: ma 06 apr 2020, 10:32 Niet elk lettertype heeft het. Maar van de veelgebruikte Calibri wel.
U+2080 t/m U+2089 zijn aparte tekens voor de subscripts. Dan is het een apart unicodeteken i.p.v. een bewerking op het teken.

Wellicht ze eventjes bijvoegen in een cel.
dat discrimineert :)
indexen.PNG
indexen.PNG (6.58 KiB) 5864 keer bekeken

een met de subscripttoets gemaakt index-viertje is niet gelijk aan het unicode-viertje :( :
indexen2.PNG
indexen2.PNG (6.26 KiB) 5864 keer bekeken
Maar dat knippen/plakken uit een cel naar een andere cel waar al tekst in staat gaat zeker niet vanzelf, ben nog aan het vogelen

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Als je er zoveel werk in stopt, kun je net zo goed een applicatie maken i.p.v. een excel bestand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: indexen en kwadraatjes in excel

kwasie schreef: ma 06 apr 2020, 23:33 kun je net zo goed een applicatie maken
huhuh, jij misschien wel, maar dat soort dingen zit niet in de toolbox onder mijn haardos..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: indexen en kwadraatjes in excel

Het kan ook via een functie in "VBA" (Excel macro-taal)

Dat zit niet in jouw toolbox, maar op dit forum zitten een hele hoop andere toolboxen bij elkaar. Samen moeten we toch een heel eind kunnen komen. Een aanzet (hoewel mijn toolbox ook nogal primitief is):

Code: Selecteer alles

Public Function CheckSubscript(rng As Range) As Boolean

Dim c As String

CheckSubscript = True

For i = 1 To Len(rng.Value) 
    c = rng.Characters(i, 1).Text
    If IsNumeric(c) Then
          If Not rng.Characters(i, 1).Font.Subscript Then
        	  CheckSubscript = False
        End If
    End If
Next i

End Function
Deze code maakt een Excel functie aan genaamd CheckSubscript. Je kunt deze gebruiken zoals je Excelformules gebruikt: =CheckSubscript(A1) controleert de inhoud van cel A1. Als daar cijfers in staan, en die cijfers staan niet in subscript, dan is het antwoord "FALSE". Anders is het antwoord "TRUE".

Je kunt hier nog allerlei uitbreidingen op maken, met een kleine aanpassing vergelijk je 2 cellen en is het antwoord "OK" als het helemaal OK is, en "bijna OK" als de letters en cijfers kloppen, maar de cijfers niet in subscript staan.

Met nog weer een kleine uitbreiding kun je ook controleren op superscripten (bij ladingen) als dat onderdeel van de lesstof is. Je kunt het zo gek niet bedenken. Bottom line: het kan :-)

Bijgevoegd een Excelbestand waar deze functie in zit. Laat maar weten of het iets is waar je verder mee kunt.
Bijlagen
Subscr.xlsm
(28.59 KiB) 95 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: indexen en kwadraatjes in excel

sorry voor late reactie, paar dagen heel druk geweest.

heel veel dank. Ik ga hier dit weekeinde eens mee zitten spelen. Ook eens zien hoe ik het eerste karakter kan uitsluiten van deze test, want ze moeten ook coëfficiënten schrijven

voor een idee, de versie die ze vooralsnog aan het maken zijn zit in de bijlage
Bijlagen
5-3 oefentoets molecuulformules v3.xlsx
(749.83 KiB) 109 keer gedownload

Reageer