Programmeren kun je leren.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Programmeren kun je leren.

Hey mense,

Ik wil graag leren programmeren (zelfstudie). Maar kunnen jullie vertellen welke programmeertaal ik dan het beste kan doen. Het zijn er best gigantisch veel...
Gegevens:
- Ik heb geen voorkennis, dus liever niet al te moeilijk.
- Ik hou vooral van cybersecurity, gamen (zelf maken lijkt me te moeilijk maar altijd leuk om te beginnen met kleine games) en hacken.
- De zelfstudie het liefst in het Nederlands, anders Engels.
Is dat genoeg info?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Programmeren kun je leren.

Als je wilt leren programmeren is Python een goede keuze.

Het is relatief makkelijk te leren, is gratis verkrijgbaar, er is veel documentatie online te vinden en het is breed inzetbaar.

Voor hacken heb je een grondige kennis van computersystemen nodig, en besef goed dat hacken in veel gevallen illegaal is!

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Programmeren kun je leren.

oké ik ga eens even kijken
bedankt!
en wees gerustgesteld, ik wil niet in dienst van de russische overheid hoor :lol: wil ethisch hacken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Programmeren kun je leren.

Khan academy en Code academy, doorloop alle programmeer onderdelen en wellicht wat wiskunde. Het is Engels, maar eenvoudig. Zoek eventueel op werk van Donald Knuth. Boeken of youtube colleges. Programmeren voor dummies / C++ voor dummies is wellicht iets. Computerphile op youtube is ook interessant.

Dan download je Visual studio op in te programmeren, en eventueel codeblocks of dev c++

Voor games zijn er al beschikbare engines waar je mee kunt experimenteren.
Kijk bij Unity3D, Unreal engine en Godot.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Programmeren kun je leren.

kwasie schreef: di 23 jun 2020, 11:25 Programmeren voor dummies / C++ voor dummies is wellicht iets.
Ik zou een beginner niet meteen aanraden om met C/C++/C# te beginnen. De leercurve is toch wat steiler.
Als je de principes van programmeren onder de knie hebt is overstappen naar een andere taal zo moeilijk niet.

Het ligt natuurlijk anders als je al zeker weet dat je uiteindelijk toch op een C-variant zult uitkomen, dan is een omweg misschien minder handig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Programmeren kun je leren.

Dit boek heeft mij leren programmeren, ik kan het iedereen aanraden. Het veronderstelt geen voorkennis, is leuk opgezet, maar gaat toch heel diep. Als je een Windows computer hebt, heb je binnen een uur je eerste programma in elkaar gezet.

Head First C#

Momenteel gebruik ik helemaal geen C# meer, eigenlijk alleen nog maar Python. Inderdaad een erg eenvoudige taal om mee te beginnen. Ondanks de titel kan ik daar het volgende boek voor aanraden. Let erop dat je geen Python 2 gaat leren, dat wordt niet meer ondersteund.

Learn Python 3 the Hard Way

Mocht je ergens mee beginnen en ergens tegenaan lopen en hulp nodig hebben, dan kun je of in dit forum terecht met je vragen, of je maakt een account aan op Stack Overflow. Ik ken weinig goede bronnen in het Nederlands, maar daar zoek ik dan ook nooit specifiek op. Ik raad je sowieso aan om je code altijd in het Engels te schrijven, zoals variabele namen.

Indien je een basis hebt, dan kun je je wat meer gaan verdiepen in cryptografie en security. Een goed begin is daarvoor Cryptopals.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Programmeren kun je leren.

Die boeken vereisen weinig voorkennis. Het is ook maar hoe serieus wms er zelf mee aan de slag wilt.

Voor het leren is beschikbaarheid van kennis en leerstof belangrijker dan de taal zelf.
Over C, C#, C++, Python, Javascript is gewoon het meeste te vinden.


De beste aanpak is om zeer simpele programma's en spellen te maken, en dan veel programma's maken. Ga dus geen photoshop maken, maar iets dat twee getallen vraagt en met elkaar vermenigvuldigt. Hoe dom dat klinkt, er zit veel meer in. Hoe reageert het programma in de ene taal als je geen cijfer maar een letter invult, en als je dat zelfde programma in een andere taal maakt, wat dat?
Dat is ook meteen waar het hacken om de hoek komt kijken. Er wordt veelal gezocht naar zwakheden zoals 999+3 = 002 en:
Vul hier uw naam in: [ wms ]; delete everything ;-- ]
Wordt jouw naam nu: "wms ]; delete everything ;--" of wordt jouw naam: "wms" en wordt vervolgens alles verwijderd.

Voor het vetgedrukte vul ik in {b} tekst {/b} maar dan met vierkante haken.
Ik kan ook doen: {b} tekst
En het sluitende commando weglaten. ( {/b} ) Dan wordt alles tot het einde van het bericht vetgedrukt. Als wetenschapforum hier geen rekening mee zou houden. Zouden ook alle berichten na mij vetgedrukt worden, tot er een {/b} tag is.

Zoiets zien we hier: viewtopic.php?f=11&t=210681

Reageer