Navigatiesatellieten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Navigatiesatellieten

Ik gebruik al jaren een Tom Tom als navigator. Nu heb ik enige jaren geleden een nieuw apparaat gekocht, want de kaart in de oude begon af te wijken. Die nieuwe werd een GO 50, want de oude versie was niet meer verkrijgbaar.
Alleen bleek na aanschaf dat ook de software totaal was veranderd, en wel zodanig dat het apparaat eigenlijk onbruikbaar was als je iets meer wilde dan alleen een bestemming invoeren. De gebruikshandleiding van zo'n 100 pagina's bleek ook niet te kloppen. Als gevolg van de slechte software ben ik toch maar het oude apparaat blijven gebruiken.
Maar toen kwam het moment van de overflow van de wekenteller een paar jaar geleden. In de oude apparaten zou een wekenteller van 10 bit zitten en na twintigjaar was die vol geteld.
Hoopvol ben ik het oude apparaatje blijven gebruiken. Eerst leek het nog even goed te gaan, maar toen was het afgelopen.
Van pure ellende moest ik toen dat slechte apparaat gaan gebruiken. Het probleem deed zich voor op weg naar Spanje. Als m'n vrouw reed had ik dus alle tijd om uit te zoeken hoe de GO 50 zou moeten werken. En dat was maar goed ook, want op een uurtje of wat moet je niet kijken als je dat ding wilt gebruiken. Met kunst en vliegwerk en met behulp van het oude apparaat waar nog wel de kaart van werkte met alle belangrijke locaties is het min of meer gelukt.
Maar zelfs als je de werking van de GO 50 begrijpt is het nog steeds rampzalig werken met dat ding. Vandaar dat ik ook de oude bleef proberen.
En nu komt het: dat ding gaat het weer steeds beter doen. Zo goed dat ik eigenlijk alleen nog maar het oude apparaat gebruik.
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Is het soms zo dat niet bij alle satellieten die overflow gelijktijdig plaatsvindt?
En zou het dan zo zijn dat wanneer alle satellieten over die 1024 heen zijn, het oude apparaat weer 20 jaar lang even goed werkt als vroeger?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Navigatiesatellieten

Als ik het me goed herinner is de weken teller alleen van belang bij de opstart. Als eenmaal voldoende satellieten in beeld zijn is hij niet meer van belang. Sinds het einde van de eerste ronde weken-teller ging gps van 24 naar 32 satellieten dus het lijkt me meest voor de hand dat de opstart fase gewoon korter is geworden.

Reageer