servo motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 817

servo motor

Beste

Ik heb een auto gemaakt maar nu zou ik de voorste wielen willen laten draaien. Ik gebruik hiervoor een servomotor.
Ik ben namelijk niet zo goed in programmeren. De servomotor moet 30° links en rechts kunnen draaien.

Kan iemand me op weghelpen ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: servo motor

Wat voor een software gebruik je om het aan te sturen?
Als je alleen een servomotortje hebt met draden eruit, dan moet je nog een stukje besturingstechniek plaatsen.
Dit kan dan een arduino zijn, daarvoor kun je met de computer een code schrijven die je dan op het printplaatje kunt downloaden. Er is veel hulp om code te schrijven op youtube.

Om te beginnen zul je een schema of weergave moeten maken wanneer je wilt dat er gestuurd wordt.
Ik bedoel, als je niet precies weet wat je wilt, kun je het ook niet coderen. Iets als dit zal dan nutteloos zijn:

Code: Selecteer alles

#include <Servo.h> 

Servo myservo;
 
void setup() 
{ 
  myservo.attach(11);
} 

void loop() {
    myservo.write(0);
    delay(900);
    myservo.write(90);
    delay(900);
    myservo.write(180);
    delay(900);
}

Berichten: 817

Re: servo motor

Ik gebruik arduino.

Berichten: 817

Re: servo motor

Ik heb enkele filmpjes gezien maar daar draait ie helemaal rond. Ik zou graag dat hij 30 graden naar links en rechts kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: servo motor

Dan stel je in dat hij tot +30 graden gaat, en dan terug tot -30.
Wellicht kun je bijvoegen wat je al hebt.

Berichten: 817

Re: servo motor

Ik zie je code staan dat hij van 0 naar 90 gaat en dan naar 180. Dus dan moet ik dan van 0 naar 30 en van 30 naar -30?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: servo motor

Probeer het, kijk wat er het ding doet.
En dan zoek je een beetje op internet. Of je post hier wat je hebt gedaan, met code en resultaat.

Berichten: 186

Re: servo motor

Met PWM is de verdraaiing ongeveer
60 graden voor 1-2 mS op 20mS.

Reageer