Octave en Weierstrass

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Octave en Weierstrass

Vandaag ben ik met de studie van de programmeertaal Octave begonnen, maar nu ziet het er naar uit dat de Weierstrass' elliptische functies niet in Octave voorradig zijn. En die heb ik nu juist nodig! :(

Klopt dat? Kent Octave inderdaad geen Weierstrass elliptische functies? En als dat zo is valt daar dan nog een mouw aan te passen zonder mij nog weer verdere moeilijkheden op de hals te halen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Octave en Weierstrass

Een "kale" taal kent zulke speciale functies nooit. Laat ik daar, uit uiterste voorzichtigheid, "zelden of nooit" van maken.
Misschien is er een bibliotheek waarin ze geprogrammeerd staan.

Als je weet hoe ze werken kun je ze natuurlijk zelf programmeren - meteen een goede oefening als je wilt leren programmeren. Maar ik heb geen idee hoe makkelijk of lastig deze functies te programmeren zijn.

Waarom de keuze voor Octave? Het is een prima gratis kloon van het dure Matlab maar (zelfs voor een geïnterpreteerde taal) erg traag.

Waarom kies je bijvoorbeeld niet voor Python?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Die keuzes zijn moeilijk te maken. Daarom heb ik al besloten zowel Octave, als Scilab als wxMaxima te leren. De Jacobi elliptische functies zijn in Octave in een speciaal pakket overigens wel beschikbaar. Om het betaalbaar en overzichtelijk te houden beperk ik mij tot gratis programma's die ook onder Linux draaien. Eigenlijk heb ik een hekel aan het leren van steeds meer programmeertalen. Dus de idee om nu ook nog Python te leren staat mij tegen. Maar als Python wel met de Weierstrass elliptische functies overweg kan zonder dat ik dat zelf hoef te programmeren is dat wellicht een optie....

Technicus
Berichten: 1.162

Re: Octave en Weierstrass

Hier lijkt al een elliptic weierstrass geprogrammeerd te zijn voor Python:
https://github.com/bluescarni/stark_wei ... lliptic.py

Voor de Jacobi elliptic is in python het SciPy package:
https://docs.scipy.org/doc/scipy/refere ... llipj.html

En hier een overzicht van alle special functies in het SciPy Package:
https://docs.scipy.org/doc/scipy/refere ... -functions

En waar scipy numeriek is, is er ook een symbolic package (die uiteraard wat beperkter is), namelijk SymPy:
https://docs.sympy.org/latest/index.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Octave en Weierstrass

Ik zou er zeker niet voor kiezen aan een paar talen tegelijk te beginnen, dan is de kans groot dat je alles door elkaar haalt.

Overigens is Python (ook) gratis voor Linux beschikbaar. Als ik me niet vergis zit het er in sommige distributies standaard al bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Ja - Python staat (zonder dat ik daar zelf iets aan hoef te doen) voor zekere automatische taken al op mijn computer, dus dat is het probleem niet. Meer dat ik het moe word steeds meer programmeertalen te moeten leren.

Zal vanavond de links van CoenCo eens rustig bekijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Octave en Weierstrass

Je hoeft ook niet veel talen te leren, in de meeste gevallen is één "general purpose" taal voldoende.
Als je toch nog niet begonnen ben met het leren van een taal zou ik er voor één kiezen en daar mee verder gaan.

Mocht je Python kiezen kies dan wel voor Python 3.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Ikzelf heb mij de basis van python geleerd met Jupyter Notebook. Ongeveer 1.5 jaar geleden mee begonnen. De eerste drempel lijkt hoog maar er zijn veel voorbeelden op internet.

Hiermee kan je Latex tekst cellen afwisselen met simpele kleine Python code (Pyrhon 3). Hiermee maak ik veel analyses wat ik soms wel een post.

Ik gebruik Anaconda, dit is een totaal pakket (Jupyter, R, Spyder) met de meest gebruikte uitbreidingen standaard geïnstalleerd. Dit alles is meer gericht om dataanalyses te doen en minder de focus op "hard core" programmeren.

Indien je geïnteresseerd bent stuur mij een pb. Dan kan ik jouw eventueel de basis tonen waarna je heel snel grafieken kan maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

In eerste instantie ben ik vooral geïnteresseerd in de vraag of het door CoenCo gelinkte progje voor de elliptische functies van Weierstrass in Python bruikbaar is voor het maken van grafieken. Op GitHub geplaatste programma's zijn voor relatieve leken zoals ikzelf niet altijd even gemakkelijk te doorgronden. Maar als dat progje goed werkt dan heeft de studie van Python voor mij meerwaarde en wil ik mij daar ook verder in gaan verdiepen. Van de aangeboden hulp van OOOVincentOOO om snel grafieken van functies te kunnen plotten maak ik dan graag gebruik. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Het is eerst goed de basis te weten dit hoeft niet veel tijd te kosten. Maar je moet het geduld hebben de termen leren kennen en wat ze doen "numpy, Pyplot, Scipy, Sympy" etc.. Hierna kan je heel vlot Scipi en Sympy toepassen. Ook in Jupyter Notebooks.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Van veel zaken die ook met Python kunnen zal ik nooit gebruikmaken, het gaat mij vooral om het plotten en numeriek differentiëren of integreren van lastige functies die ik met pen en papier niet de baas kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Dat moet geen probleem zijn. Laat maar weten om iets af te spreken eventueel?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

OK - om te beginnen, weet je een goed YouTube filmpje als inleiding? En dan daarna iets simpels als de Python code om y = x^2 te plotten. Dat geeft mij al een idee hoe je dat aanpakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Het is makkelijker als ik je dat 1:1 uitleg. Gaat veel sneller. Ikzelf heb geen filmpjes bekeken. Hier een filmpje:



Laat je niet afschrikken ik vind dit filmpje niet geweldig die persoon overspoeld je met een hoop details die ten eerste niet ter zake doen. Hij laat je ook niet zien hoe hij aan al die code komt. Nogmaals dit filmpje gaat al veel dieper dan ik wil weten. Ik ga de diepte in wanneer het nodig is. Maar het laat je zien wat je ermee kunt doen.

Graag zou ik je de basis blokken willen tonen. Hierna kun je makkelijk met google verder details, methoden en voorbeelden vinden wat je wil doen.

Je bouwt na enige tijd een eigen methode of template. En die kun je steeds opnieuw gebruiken uitbreiden of versimpelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Gezien de video moet het plotten van een grafiek van een functie te doen zijn. Ik ga morgen wat met Spyder als IDE oefenen. Als dat lukt kunnen we dan zien hoe de elliptische functies van Weierstrass moeten worden geplot.

Reageer