Benchmark verschillende CPU's

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

Benchmark verschillende CPU's

"Met mijn smartphone kan ik evenveel, of zelf meer als met mijn laptop" aldus een collega.

Wie ben ik om hem niet te geloven?
MAAR...

Ik heb nog nooit iemand een 3D ontwerp weten maken op een smartphone of tablet.
Of een volledig filmpje renderen op een mobile device..

Nu waren we aan het kijken of je de CPU's van een mobile device (in zijn geval een Qualcomm Snapdragon), kan vergelijken met een CPU uit een PC (Intel of Ryzen).
Gewoon al het energieverbruik. Een Intel 70W.. zal niet lang duren vooraleer de batterij van je smartphone leeg is. :-)

Of de warmteproductie. De grafische eigenschappen.

Bestaat er een manier om een CPU van een mobile device (smartphone/tablet) te vergelijken met een CPU van een PC of laptop? Ik kan nergens echt benchmarks vinden. (wat zou je bij beiden testen?)..

Iemand die zijn licht hierop kan werpen? :-)

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Benchmark verschillende CPU's

Er zijn meerdere websites waarop je processor prestaties kan vergelijken. O.a. https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php Is een hele bekende.

Berichten: 1.331

Re: Benchmark verschillende CPU's

Het heeft totaal geen zin om benchmarks van computers met die van een smartphone te vergelijken. De doelen van die twee liggen mijlen ver uit elkaar. Op beiden is echter b.v. 3D rendering mogelijk, maar doe je dat op een smartphone dan doe je het alleen omdat het kan, niet omdat het handig of noodzakelijke is. Op een tablet kan nog maar een smartphone? Iedereen die denkt dat je daar een smartphone voor nodig hebt of zou moeten gebruiken is een volkomen digibeet.

Zelfde geldt voor b.v. fotobewerking. Stel, je hebt een foto gemaakt met een €2000 26 Mpix fullframe mirrorless system camera. Vervolgens ga je de foto op een smartphone bekijken i.p.v. een gekalibreerd 4K of meer 27" scherm. Details vallen b.v. weg wegens het tekort aan resolutie. Er kan veel op een smartphone maar veel is ook onzin.

Berichten: 50

Re: Benchmark verschillende CPU's

Bedankt al voor de reacties.

Het gaat er mij niet om wat men beweerd er mee te doen, maar wat haalbaar is.
Fysisch lijkt het me toch dat een hedendaagse processor met een bepaalde rekenkracht daar een bepaald vermogen voor nodig heeft.
Als men dan beweerd dat je met een accugevoede processor dezelfde prestaties kan hebben, dan krullen mijn tenen.

Ook qua warmteproductie lijkt het mij vreemd dat een zelfde generatie, de ene een koellichaam van een kilo nodig zou hebben, en de andere geen.

Lijkt me allemaal een vreemd verhaal...
Zelfs zonder benchmark lijkt het me toch duidelijk dat de PC CPU vele keren sterker is?

Berichten: 1.331

Re: Benchmark verschillende CPU's

Niet alleen dat maar software voor PC's verschillen wezenlijk van dat voor een mobiele telefoon of zelfs een tablet. De hardware van een PC zoals de grafische kaart vraagt om een andere software ontwikkeling die op een smartphone nooit zou werken. Zo bevat een smartphone een sterk uitgeklede versie van OpenGL om inderdaad de accu te sparen. En zelfs al zou je b.v. een ooit voor de PC geschreven 3D game op een smartphone kunnen spelen is het natuurlijk een flinke downgrade in de spelervaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Benchmark verschillende CPU's

Ik lees dit met behulp van een AMD Ryzen 5 2600 Six-Core (6 threads) Processor op 3,4 Ghz.
16 gig ram.

Misschien dat hij met zijn telefoon alleen op internet browset ?

Anders wil ik wel eens zien of hij een virtual pc kan installeren waar win10 in draait op Linux (openSUSE Tumbleweed)

Berichten: 854

Re: Benchmark verschillende CPU's

Dat zegt vooral veel over de laptop van je collega denk ik.

vanzelfsprekend heb je geschikte software nodig voor bepaalde bewerkingen maar dat is niet wat je moet vergelijken en ook de accu capaciteit niet.

een laptop met een 27 inch 4k scherm moet ik overigens ook nog tegen komen.
Als je wilt vergelijken kijk dan puur naar de rekencapaciteit van het systeem.
dan zal je zien dat de smartphone processor het aflegt tegen een laptop processor.

wil overigens niet zeggen dat iets niet kan alleen dat het meer tijd kost voordat de bewerking klaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Benchmark verschillende CPU's

boertje125 schreef: vr 27 jan 2023, 21:26 Dat zegt vooral veel over de laptop van je collega denk ik.
Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen, een virtual pc op je labtop gaat misschien nog wel lukken.
Op een telefoon zal zowel de cpu als het OS dit waarschijnlijk niet ondersteunen.

Reageer