Buienradar beelden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Buienradar beelden

Wie buienradar.nl bezoekt kan daar direct de actuele buiendreiging van dat moment zien in de Benelux. Een stuk daar handmatig uitgeknipt, van deze ochtend 10:30 is de (onderste) donkergroene afbeelding hieronder.

Rechts in beeld op die pagina kun je klikken op een buienradarbeeld van heel West-Europa. Als je dan in die kaart in België klikt, krijg je een inzoom. Ook daar een beeld om 10:30 deze ochtend uitgeknipt, en vervolgens beide kaartjes ongeveer op dezelfde schaal getrokken.
zbuienradar.gif
zbuienradar.gif (108.9 KiB) 3592 keer bekeken
Waar het om gaat is dit: het valt me al langere tijd op dat de buien op de Europese kaart véél intensiever lijken te zijn dan op de Beneluxkaart. Volgens de legenda's onder de kaarten is de betekenis van de buienkleuren overigens precies hetzelfde: van 5-10 mm/uur donkerblauw, boven de 10 mm/uur rood. En waar de Europese kaart lichte buien aanduidt (zoals in dit voorbeeld boven Zeeland linksboven) zijn deze op de Beneluxkaart niet of nauwelijks aanwezig.

Overigens, de Beneluxkaart heeft wat betreft die lichtere buitjes veel vaker gelijk dan de Europese: maar al te vaak zou ik volgens de Europese kaart minstens gespetter moeten zien buiten, terwijl het gewoon droog blijft.

Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Buienradar beelden

Ik weet het niet, maar het eerste dat in mij opkomt is op de Europese radar veel meer verschillende radarplaatsjes over elkaar heen worden geschoven. Jij ziet op je kaart van Belgie dan wellicht ook waarnemingen van een Frans of Duits station.

Het is bekend dat de afgeleverde plaatsjes het betrouwbaarst zijn tussen een minimum en een maximum range. Je neemt nu dus misschien reflecties mee van nabij of buiten de maximum range. Probleem kan daar zijn dat je scant boven de gewenste hoogte en zo druppel reflecties ziet van druppels die de wolk nooit zullen verlaten (het water zit wel in de lucht, maar vormt geen neerslag op de grond).

Nogmaals, of het probleem zit in het gebruik van meerdere bronnen is slechts een inschatting, het betreft geen kennis.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Buienradar beelden

Ik heb intussen contact opgenomen met Buienradar en dit antwoord gehad:
De Europese beelden zijn beelden per

kwartier en zijn een zogenaamde 'volumescan'. er wordt opgeteld wat er

dat kwartier is gevallen. De 5 minuten beelden van de Nederlandse radar

zijn echter live beelden van dat moment en geen opgetelde beelden. De

Europese radarbeelden zijn een Europees initaief van de verschillende

nationale weerinstituten en zij kozen gezamenlijk voor deze manier van

presentatie van de beelden.
Nou moet ik toch eens even radarbeelden gaan bestuderen. Intuïtief twijfelend ga ik mee dat de "buien" van die Europese beelden dus uitgesmeerder kunnen zijn, maar (nog) niet dat ze dan een hogere intensiteit (mm/uur) mogen laten zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Buienradar beelden

maar (nog) niet dat ze dan een hogere intensiteit (mm/uur) mogen laten zien.
Dat zou dan natuurlijk wel verschillen kunnen verklaren alleen zou de NL versie dan even vaak meer als ook minder neerslag aan moeten geven. Dan zouden jouw constateringen dus op toeval berusten.

Verder lijkt het verschil in de door jouw geplaatste printscreens daarmee niet te verklaren. De EU versie laat meer dan 10 rode pitten zien de NL versie slechts 1. Dat betekend dus dat al die buien tegelijk zouden zijn gestopt waardoor de op de NL versie verdwenen en op de EU versie nog naijlde. Lijkt me sterk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Buienradar beelden

Nog zo iets dat me vaker en vaker opvalt. 
 
buienradar.PNG
buienradar.PNG (242.69 KiB) 3579 keer bekeken
 
Wat veroorzaakt al die schijnbare buitjes boven de Noordzee? Dat is nu alweer een hele dag zo, terwijl er op de wolkenfoto's nauwelijks een spoor van enige bewolking te bespeuren viel op deze inderdaad strakblauwe dag. 
 
Er zijn dus helemaal geen buien of buitjes. Wat veroorzaakt dan toch deze echo's, want dat moeten het dan zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Buienradar beelden

Ik vermoed gevolg van uitval van 1 radarstation. Die foute glitches zitten op de noorzee in een gebied waarbij ik zou denken dat het foute waarnemingen zijn van een radar in midden nederland, wellicht de bilt, maar ergens op de rand van of achter de horizon van deze radar. Wellicht is er normaliter maar 1 andere radar die dit gebied ook dekt, bijvoorbeeld aan de engelse kust of in noord-nederland of duitsland. 
 
Met 2 radars kun je de false positives eruit filteren, met 1 radar gaat dat niet. 
 
Wat ook zou kunnen zijn condensatietrails van vliegtuigen, die uiteraard geen regen op de grond produceren maar wel radar-reflecterende ijskristallen in hoog in de atmosfeer, wat ook zou verklaren waarom ze zo ver van het meetstation nog zichtbaar zijn. 
 
Het 'rauwe' radarbeeld levert altijd reflecties op van zaken die geen neerslag zijn. Als dat reflecties van statische dingen als hoogbouw zijn is het eenvoudig te filteren, maar bij andere dingen niet echt. 
 
Zie in de bijlage wat de radar van het knmi nu geeft: ook gekke buien boven zee die er waarschijnlijk helemaal niet zijn. Soms zie je in het knmi beeld ook een 'streep' van neerslag die direct uitstraalt van het meetstation en soms >100 km lang is, maar een zeer dunne lijn, en in het volgende beeld weer helemaal verdwenen is. Ik vermoed dat zoiets domweg gevolg is van een vliegtuigje of helikopter die in de buurt van de radar langsvloog. 
 
 
Bijlagen
knmi-rdar.jpg
knmi-rdar.jpg (37.78 KiB) 3577 keer bekeken
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Buienradar beelden

Wat veroorzaakt al die schijnbare buitjes boven de Noordzee? Dat is nu alweer een hele dag zo, terwijl er op de wolkenfoto's nauwelijks een spoor van enige bewolking te bespeuren viel op deze inderdaad strakblauwe dag. 

 
Het is een bekend verschijnsel dat er altijd al is geweest op dagen met een inversie zoals deze week. Het wordt in de meteo zeeclutter genoemd of anaprop. Het zijn radar reflecties die heen en terug kaatsen tussen de zee en de inversie.
, wellicht de bilt, maar ergens op de rand van of achter de horizon van deze radar.
De Bilt staat al 1,5 jaar uit. Er kwam teveel hoogbouw in de omgeving.

Berichten: 12.262

Re: Buienradar beelden

De radome op het dag van het knmi in de Bilt zelf wordt inderdaad niet meer gebruikt, maar is vervangen door een installatie pakweg 30 km richting zuiden in Herwijnen - dit om te voorkomen dat de radar blind zou worden door hoogbouw in en om Utrecht. Gezien de geringe afstand noemen veel mensen dat alsnog 'de bilt', om onderscheid te maken met de installatie in 'den helder' die ook al tijden actief is. 
 
Met 1 radar krijg je gewoon die clutter, of het nou gevolg is van mirages, laagvliegende vliegtuigen, groepen trekvogels of wat dan ook.
 
Met meer radars krijg je een beter beeld: als je bijvoorbeeld de data uit den bilt/herwijnen combineert met die uit den helder filter je de mirages er al snel uit, ze zitten tenslotte niet op dezelfde positie voor beide installaties en zijn dus waarschijnlijk  false positives. 
 
Hoe agressief je de onderdrukking van die false positives maakt is natuurlijk wel een keuze: Buienradar lijkt dat nogal sterk te doen waardoor er minder false positives zijn, maar dat geeft ook risico's dingen te missen die er wel zijn. Apps als accuweather zijn er soms wat te agressief mee: ik heb wel eens ondervonden van die app een heldere hemel liet zin op Bali terwijl het met bakken uit de lucht kwam op dat moment.... die hele bui is nooit zichtbaar geweest in de app, terwijl het zo hard regende dat je er echt niet in zou willen lopen/rijden/vliegen.   
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Buienradar beelden

shimmy schreef: Het is een bekend verschijnsel dat er altijd al is geweest op dagen met een inversie zoals deze week. Het wordt in de meteo zeeclutter genoemd of anaprop. Het zijn radar reflecties die heen en terug kaatsen tussen de zee en de inversie.
 
Ah, sjuust.
Laag warme lucht boven een koude zee en de radargolven buigen met het aardoppervlak mee.
 
Zoiets dus:
https://www.jma.go.jp/jma/en/Activities/radar/radar.html
ijoudenpan.png
ijoudenpan.png (608.6 KiB) 3578 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer