Wat is het Oosten van Antarctica?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 23

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Nee, dat bedoel ik niet, kennelijk is het lastig om me zo uit te drukken dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.

Ik bedoel dit: als ik op de zuidpool sta met mijn gezicht naar de nulmeridiaan en ik draai dan 180 graden rechtsom tot ik naar de 180 graden meridiaan kijk, dan heb ik het oostelijk deel in mijn blikveld gehad. Dus gewoon het hele deel dat op het oostelijk halfrond ligt. 

Hetzelfde geldt voor het westen, maar dan vanuit 0 linksom naar 180 graden.

Maar blijkbaar was dat een verkeerde gedachtengang van mij, want anderen beweren dat het transantarctisch gebergte de scheiding vormt, en niet de 0-180 meridiaan
Ik snap wat je bedoelt hoor, tenminste dat denk ik, maar je schreef toch echt wel iets anders hoor. En ook bij deze laatste reactie, was het niet direct helder en moest ik een paar keer over doen, alvorens ik het begreep, want...

"als ik op de zuidpool sta met mijn gezicht naar de nulmeridiaan"

zegt nog helemaal niks over welke richting je uitkijkt of wat je positie is überhaupt. Je kan bijv naar de meridiaan blijven kijken terwijl je naar het noorden kijkt, of zuiden, en als we de ruime betekenis van zuidpool nemen - het is geen zeker klein stipje maar eerder een soort ovaal met een kleine straal in meters, kun je er zelfs naar het westen of oosten kijken en nóg steeds naar de meridiaan.

Ik snap dat je je best doet, maar dit topic is duidelijk een uitdaging voor ons allen, daar we onze denkpatronen en gewoontes wb orientatie, richtingsgevoel, en poeitie om moeten gooien, willen we voldoende duidelijk zijn (wat dus ook met inspanning niet altijd lukt).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Sorry hoor, maar je wil het gewoon niet snappen.

Berichten: 23

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Sorry hoor, maar je wil het gewoon niet snappen.
Ik snap het nu wel, maar wilde alleen aangeven dat ik er moeite voor moest doen, want je terminolgie en taalgebruik is te vaag, al schijn je dat te willen verbeteren. En ik kan goed begrijpen als iemand anders het niet snapt, en denkt dat je iets totaal anders bedoelt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

zkr600 schreef: "als ik op de zuidpool sta met mijn gezicht naar de nulmeridiaan"

zegt nog helemaal niks over welke richting je uitkijkt of wat je positie is überhaupt. 
dat zegt wèl alles.
 
de zuidpool is een denkbeeldige stip, en je kunt daarop 360° in het rond pirouetteren. Alle meridianen komen in dat punt samen. Alles om je heen heet niet "zuidpool" maar Antarctica.
 
In slechts één positie kijk je richting nulmeridiaan:
 
meridiaan.PNG
meridiaan.PNG (37.04 KiB) 846 keer bekeken
 
  1. poolcirkel
  2. keerkring
  3. evenaar
  4. nulmeridiaan
  5. 180meridiaan
het lichtgele gebied is het oostelijk halfrond
 
oost-antarctica2.png
oost-antarctica2.png (115.04 KiB) 846 keer bekeken
 
Het transantarctisch gebergte (rode lijn ongeveer) doorsnijdt Antarctica ruwweg over die 0- en 180° meridianen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer