Convectiecel in de Atlantische oceaan

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Convectiecel in de Atlantische oceaan

De Mid-Atlantische rug is een divergerende breuklijn die minstens 20.000km lang is.
Ik probeer de convectiecellen te tekenen die ervoor zorgen dat de continenten uit elkaar drijven
Het is me echter niet gelukt. Het lijkt me echt niet simpel, vooral in 3d. Kan iemand mij helpen?
Bijlagen
Untitled-1.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

Het valt trouwens op dat Groenland zich afgescheurd heeft van Noord Amerika. Hoe kon dit gebeuren terwijl er geen breuklijnen tussen zit? De breuklijn ten oosten van Groenland duwt de landdelen naar het westen, maar is het niet vreemd dat die convectiecel minder kracht uitoefent op Groenland, want komt 'achter'? Volgens mij vormt er zich een nieuwe breuklijn tussen N-Am en Groenland.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

AlfredWegener schreef: di 18 jun 2019, 13:53 Het valt trouwens op dat Groenland zich afgescheurd heeft van Noord Amerika. Hoe kon dit gebeuren terwijl er geen breuklijnen tussen zit?
Eén blik op het zeebodemplaatje uit je ander draadje en je hebt het antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

Xilvo schreef: di 18 jun 2019, 14:55
AlfredWegener schreef: di 18 jun 2019, 13:53 Het valt trouwens op dat Groenland zich afgescheurd heeft van Noord Amerika. Hoe kon dit gebeuren terwijl er geen breuklijnen tussen zit?
Eén blik op het zeebodemplaatje uit je ander draadje en je hebt het antwoord.
Kun je wat duidelijker zijn wat het antwoord is? Ik zie het niet.
Het plaatje van de Aarde die ik hier postte is namelijk een gelijkaardige kaart, alleen in 3d

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

AlfredWegener schreef: di 18 jun 2019, 13:47 Ik probeer de convectiecellen te tekenen die ervoor zorgen dat de continenten uit elkaar drijven. Het is me echter niet gelukt. Het lijkt me echt niet simpel, vooral in 3d. Kan iemand mij helpen?
Op het youtube filmpje van Scotese over de drift van de continenten in de loop van de tijd kun je de convectiecel-grenzen niet zien, de continenten transleren en roteren. Of je veel zou opschieten met convectiecel-grenzen is onzeker, alleen al dat roteren maakt het lastig. Stuur eens een mailtje naar Scotese, misschien heeft hij een andere versie van het filmpje inclusief actieve trenches en ridges in de oceanen (convergente en divergente grenzen).


Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

jkien schreef: di 18 jun 2019, 20:19
AlfredWegener schreef: di 18 jun 2019, 13:47 Ik probeer de convectiecellen te tekenen die ervoor zorgen dat de continenten uit elkaar drijven. Het is me echter niet gelukt. Het lijkt me echt niet simpel, vooral in 3d. Kan iemand mij helpen?
Op het youtube filmpje van Scotese over de drift van de continenten in de loop van de tijd kun je de convectiecel-grenzen niet zien, de continenten transleren en roteren. Of je veel zou opschieten met convectiecel-grenzen is onzeker, alleen al dat roteren maakt het lastig. Stuur eens een mailtje naar Scotese, misschien heeft hij een andere versie van het filmpje inclusief actieve trenches en ridges in de oceanen (convergente en divergente grenzen).
Mooi filmpje en toch vreemd.. Waar halen ze de data? Maar ik had liever iets gezien in deze aard (maar dit is slechts een 2d sectie):

Afbeelding

Merk ook de plaats op waar het gele vraagteken staat. In principe zou daar subductie moeten zijn. We hebben het over de oostkust van Afrika.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

Ja, dat zou mooi zijn, een aardkorst die opgebroken was in parallelle stroken, met aan de ene kant een convergente grens en aan de andere een divergente grens. Dan ligt er onder de strook een eenvoudige convectiecel. Maar in werkelijkheid lijkt het meer op onregelmatige ijsschotsen die onoverzichtelijk langs en door elkaar bewegen, zoals bij Scotese. Op de wereldkaart hieronder zijn de divergente en convergente grenslijnen aangegeven, maar ze zijn niet gepaard en niet parallel. En de oostkust van Afrika is geen subductiezone. Op aarde bevindt de subductiezone zich voornamelijk onder de Stille Oceaan.

Afbeelding
bron: wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

Dus het tekeningetje klopt niet. Het lijkt me zeer onbegrijpelijk dat er een zeer asymmetrische convectiecyclus is. Aan de ene kan heb je Zuid-Amerika waar de cyclus stopt en aan de andere kant, ja waar, in de Stille Oceaan? Hoe langer je platentektoniek bekijkt, hoe meer fouten je ontdekt. De theorie hangt met haken en ogen aan elkaar.

Een convectiecyclus is trouwens meestal donutvormig. Maar thv de mid-Atlantische rug zou een convectiecyclus moeten zijn van 20.000km lang, aan de ene kant relatief kort (naar het westen, tot aan de westkust van de Amerika's) en aan de oosterzijde tot aan de oostkust van Azië. Dat is aan de andere kant van de planeet! Warmte stijgt en maakt geen horizontale beweging van pakweg 15.000km...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

AlfredWegener schreef: wo 19 jun 2019, 00:31 Hoe langer je platentektoniek bekijkt, hoe meer fouten je ontdekt. De theorie hangt met haken en ogen aan elkaar.
Wil je daarmee zeggen dat je iets beters hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

Jan van de Velde schreef: wo 19 jun 2019, 00:40
AlfredWegener schreef: wo 19 jun 2019, 00:31 Hoe langer je platentektoniek bekijkt, hoe meer fouten je ontdekt. De theorie hangt met haken en ogen aan elkaar.
Wil je daarmee zeggen dat je iets beters hebt?
Dat heb ik niet gezegd.
Je moet toch toegeven dat er serieuze problemen zijn met platentektoniek en dat er zeer fantasierijke animaties van de continentenverschuivingen zijn als speedboten op een plas water?
Neem nu India. Heeft het zijn persoonlijke convectiecel onder de aardkorst zodat enkel dit continent op een relatief gigantische snelheid tov andere continenten beweegt misschien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

AlfredWegener schreef: wo 19 jun 2019, 10:57 Je moet toch toegeven dat er serieuze problemen zijn met platentektoniek
Nou nee, dat valt reuze mee. De tot nu toe in die theorie geopperde historie en mechanismen zijn wel degelijk onderbouwd met data. Ook voor India. Wellicht gaan nieuwe vondsten nog delen in dat plaatje veranderen, vast wel. De techniek schrijdt voort.
AlfredWegener schreef: wo 19 jun 2019, 10:57 continentenverschuivingen zijn als speedboten op een plas water?
20 cm per jaar **is sneller dan we aan ander continenten heden ten dage meten. Of dat daarom naar het rijk der fabelen verwezen dient te worden?

**https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Pl ... _movements

Zoals altijd in de wetenschap, we hebben een theorie, die lijkt veel te verklaren, en zolang we niks beters hebben zoeken we verder en passen de theorie aan naar bevinding, of stellen een geheel nieuwe theorie op.

Een theorie afwijzen? prima. Maar stel dan eerst een betere op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

AlfredWegener schreef: wo 19 jun 2019, 10:57Je moet toch toegeven dat er serieuze problemen zijn met platentektoniek
Platentektoniek is bovenal een empirisch feit, de bewegingen worden nauwkeurig gemeten met gps, soms tot de millimeter nauwkeurig. De vraag welke magmastromen de plaatbewegingen veroorzaken is voorlopig een interessante bijzaak, omdat het moeilijk is om in de mantel te kijken. Jouw eis dat het simpele convectiecellen zouden moeten zijn is jouw probleem.

Scotese blijkt ook een variant van zijn animatie gemaakt te hebben met de divergentie- en convergentielijnen in zee. Let vooral op 180 miljoen jaar geleden, het ontstaan van de Stille Oceaan die de oude Panthalassic Ocean wegduwt naar de subductiezones.


en de meer vloeiende animatie link2.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

jkien schreef: wo 19 jun 2019, 20:09
AlfredWegener schreef: wo 19 jun 2019, 10:57Je moet toch toegeven dat er serieuze problemen zijn met platentektoniek
Platentektoniek is bovenal een empirisch feit, de bewegingen worden nauwkeurig gemeten met gps, soms tot de millimeter nauwkeurig. De vraag welke magmastromen de plaatbewegingen veroorzaken is voorlopig een interessante bijzaak, omdat het moeilijk is om in de mantel te kijken. Jouw eis dat het simpele convectiecellen zouden moeten zijn is jouw probleem.
Dat continenten uit elkaar drijven kan niemand tegenspreken. Dit is inderdaad een empirisch feit maar de vraag is of alle data wel nauwkeurig is of eventueel zelfs niet te vinden is. Ik heb vb nog nooit bewijs gezien dat de Stille Oceaan kleiner wordt. Sterker nog, de isochronen map toont zelfs dat de Stille Oceaan groter wordt, net zoals de Atlantische Oceaan.

Dus je aanvaardt de theorie van de platentektoniek maar het mechanisme erachter is niet geweten, dus een interessante bijzaak.

Laten we even de expanderende aarde daar tegenover zetten en het mechanisme erachter als interessante bijzaak beschouwen. Ik heb wat onderzoek naar gedaan. Het gaat me waarschijnlijk mijn kop kosten hier, maar soit. So be it.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

Het is vooreerst een mirakel volgens de platentektoniek dat de Amerikas naar het westen bewegen aangezien de 'stuwende kracht' groter is dan de Stille Oceaan. Dat even terzijde.

Aangezien het duidelijk is dat de oudste oceaanbodem in Stille Oceaan gelijk is aan de Atlantische Oceaan moet er gekeken worden of de continenten in Stille Oceaan niet datzelfde effect van uit elkaar drijven ondervinden.

Als de Atlantische Oceaan én de Stille Oceaan ooit gesloten was, en dit wordt later nog bewezen, dan kan het niet anders dat de Aarde ooit kleiner was.
Bijlagen
toeval2.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Convectiecel in de Atlantische oceaan

Op deze reliëfkaart gecombineerd met de isochronenkaart is perfect te zien waar de continenten ooit aan elkaar grensden. De 'littekens' van de continenten die over de onderliggende korst verschuiven helpen dit in kaart te brengen.
a was verbonden met a', b met b', etc..
Bijlagen
Untitlezezed-1.jpg

Reageer