Optical depth herleidbaar naar % licht verlies?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Optical depth herleidbaar naar % licht verlies?

Ik ben nieuw hier op dit forum, ik maak een documentaire over vliegtuigstrepen 'contrails' ofwel Cirrus Homogenitus. Een boeiend onderwerp met onverwachte gevolgen voor veel belanghebbenden.

Ik kwam in enkele wetenschappelijke artikelen de term Optical Depth tegen, inclusief de wiskundige vergelijking. Maar mijn middelbare school wiskunde is onvoldoende ontwikkeld om blij te worden van die berekeningen.

Toch zoek ik antwoord op de vraag wat optical depth in houdt. Bijvoorbeeld 'cirrus cloud cover with optical depth 0,3'. Is dit getal te herleiden naar een eenvoudige formule?

Mijn doel is om te weten hoeveel van het oorspronkelijke zichtbare zonlicht de aarde bereikt bij een optical depth van zeg 0,1 of 0,2 of 0,3.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: Optical depth herleidbaar naar % licht verlies?

PeterBosman schreef: wo 18 sep 2019, 20:19 Mijn doel is om te weten hoeveel van het oorspronkelijke zichtbare zonlicht de aarde bereikt bij een optical depth van zeg 0,1 of 0,2 of 0,3.
Dat is e - τ waarbij τ die optical depth is.

Die e-macht vind je op iedere wetenschappelijke rekenmachine.

Voor de waardes voor τ die je noemt (0,1 of 0,2 of 0,3) levert dat 0,905 0,819 en 0,741.

Bij een optical depth van 0,3 houd je dus net iets minder dan driekwart van het oorspronkelijke licht over.

Berichten: 2

Re: Optical depth herleidbaar naar % licht verlies?

Hallo Xilvo,
Dank voor je snelle antwoord.

Berichten: 12.262

Re: Optical depth herleidbaar naar % licht verlies?

Let wel dat er ook iets is als 'optical density' dat min of meer het zelfde is, maar dan met 10 ipv e als grondgetal. In filters en dergelijke die alle kleuren gelijk filteren spreekt men meestal van 'neutral density' (ND), een ND 0.3 filter halveert de hoeveelheid licht. En, eigenwijs als men is noemt men dat in de fotografie dan weer ND2 waarbij het getal achter de ND gewoon de fractie is (2.0 ND = ND100, 1% lichtdoorlatend).

Reageer