Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Goedendag,

Ik ben erg benieuwd naar wat er uiteindelijk gebeuren zal met aardolie welke niet gewonnen zal worden en dus ook na de vorming ervan nog vele honderden miljoenen jaren in de grond zal blijven zitten.

Tevens vraag ik mij af of er al dan niet controversiële theorieën zijn over de natuurlijke functie van aardolie.

Bedankt bij voorbaat!
Groeten Sander

Berichten: 12.262

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Aardolie heeft niet echt een 'functie', het is gevormd door platgedrukt organisch materiaal.

Wat er mee gebeurt als je het laat waar is hangt af van naar welke tijdsschaal je kijkt: kijk je zo ver vooruit dat de opbrandt dan zal het wellicht verdampen of opgaan in de exploderende zon (het zit net op het randje qua afstand).

Op meer 'menselijke' tijdsschaal van duizenden jaren blijft het veelal waar het is.

Berichten: 454

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Ja heb ik me ook wel es afgevraagd.Het is tr een enorme opslag van koolstof .Kom je uiteindelijk geen koolstof tekort als je alles laat zitten ?En wat als die opslag komt bij de hitte van de kern of bij een vulkaan in de buurt .En zou het een grote bijdrage kunnen leveren qwa explosie bij bv het exploderen van de zon of misch zelfs wel een nieuwe oerknal :ugeek:

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

vincentcius schreef: do 27 feb 2020, 07:35 Ja heb ik me ook wel es afgevraagd.Het is tr een enorme opslag van koolstof .Kom je uiteindelijk geen koolstof tekort als je alles laat zitten ?En wat als die opslag komt bij de hitte van de kern of bij een vulkaan in de buurt .En zou het een grote bijdrage kunnen leveren qwa explosie bij bv het exploderen van de zon of misch zelfs wel een nieuwe oerknal :ugeek:
Neen, een explosie zal zeker niet gebeuren. Fossiele brandstoffen hebben zuurstof nodig om te verbranden.
Vulkanen stoten vaak co2 uit, kan het zijn dat koolstof/olie onder hoge druk reageert met silicaten?
Ben geen geochemicus maar het lijkt mij dat onder hoge druk en temperatuur steenkool en olie zeer traag kan reageren met bepaalde oxides in het gesteente.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

vincentcius schreef: do 27 feb 2020, 07:35 .En zou het een grote bijdrage kunnen leveren qwa explosie bij bv het exploderen van de zon of misch zelfs wel een nieuwe oerknal :ugeek:
Vergeleken met de thermische energie van de aardkern, een explosie van de zon of nog grotere zaken is de energie-inhoud van aardolie volkomen te verwaarlozen.

Berichten: 454

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Oke en stel nou voor dat er een metioriet ter grote van de maan onze aarde aan stukken splijt .Waardoor in een keer alle fosiele brandstof in de atmosfeer opbrand .In de lucht is genoeg zuurstof .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

vincentcius schreef: vr 28 feb 2020, 21:17 Oke en stel nou voor ...
Nou, zoek dan de geschatte voorraden aardolie en aardgas even op, plak daar een ronde verbrandingswarmte op (bijvoorbeeld 30 MJ/kg) en reken eens op de achterkant van de spreekwoordelijke sigarendoos uit hoeveel energie daar dan bij vrijkomt. Dan kun je wat gaan vergelijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Dat is net zoiets als vragen of een rotje ontploft als er een kernbom op valt.
Waarschijnlijk wel maar niemand zal het verschil merken - als er na zoiets al iemand over is.

Bij een botsing van de aarde met iets ter grootte van de maan komt ongelofelijk veel meer energie vrij dan in alle aardolie ligt opgeslagen.

Berichten: 12.262

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Is dat niet sowieso het mechanisme dat het aarde-maan systeem ooit gevormd heeft, het onze relatief idioot grote maan?

Berichten: 454

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Nouu rotje .ik denk dat de energie vast wel een paar kernbommen zal zijn .Maar goed het maakt dus niet zoveel verschil uit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

vincentcius schreef: za 29 feb 2020, 20:01 Nouu rotje .ik denk dat de energie vast wel een paar kernbommen zal zijn .Maar goed het maakt dus niet zoveel verschil uit
Vergeleken met die inslag van een object ter grootte van de maan. In verhouding tot.

Berichten: 454

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Ja oke das waar.Maar ze zeggen wel es alle kleine beetjes helpen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Wat gebeurt er uiteindelijk met ongewonnen aardolie?

Opmerking moderator

We dwalen af. Dit was de vraag:
Ik ben erg benieuwd naar wat er uiteindelijk gebeuren zal met aardolie welke niet gewonnen zal worden en dus ook na de vorming ervan nog vele honderden miljoenen jaren in de grond zal blijven zitten.

Reageer