Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiralis mirabilis vorm heeft?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiralis mirabilis vorm heeft?

Beste,

Voor mijn OC doe ik een onderzoek naar de Gulden Snede in de natuur.
Hierbij straat ik over dat de vorm van een orkaan de Spiralis Mirabilis bevat, een spiraal dat de Gulden Snede bevat.

Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiraalvorm heeft?

Met vriendelijke groeten,

Andres

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiralis mirabilis vorm heeft?

Dr. Andres schreef: ma 09 mar 2020, 12:50 Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiraalvorm heeft?
Behoud van impulsmoment.
Als luchtdeeltjes (of wolken) dichter naar het centrum bewegen neemt hun hoeksnelheid toe, r (afstand tot het centrum) x v (snelheid) blijft gelijk.
Zo ontstaat vanzelf een logaritmische spiraal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiralis mirabilis vorm heeft?

Of het toeval is weet ik niet, er is meer in de natuur dat zich hieraan houdt (sommige slakkenhuizen, spinnenwebben, sommige hoorns). Ook de efficiëntste verdeling van bloemblaadjes schijnt een afgeleide van de gulden snede te zijn.
Hier een artikel over het fenomeen dat je wellicht nog niet gezien hebt?
Misschien is dit boek interessant?

Berichten: 334

Re: Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiralis mirabilis vorm heeft?

Een orkaan is een gesloten systeem en niet spiraalvormig. Mag geen spiraalarmen/fronten hebben want dan is het geen orkaan meer. Geldt ook voor polar lows

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiralis mirabilis vorm heeft?

Herman66 schreef: do 12 mar 2020, 00:21 Een orkaan is een gesloten systeem en niet spiraalvormig.
Zoals te zien is op dit plaatje [Wikipedia] vertoont een orkaan een spiraalvorm
260px-Hurricane_Elena.jpg
260px-Hurricane_Elena.jpg (17.28 KiB) 4162 keer bekeken
Dat is een logisch gevolg van het feit dat de snelheid toeneemt naarmate je dichter bij het centrum komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Wat zorgt ervoor dat een orkaan een spiralis mirabilis vorm heeft?

Herman66 schreef: do 12 mar 2020, 00:21 Een orkaan is een gesloten systeem en niet spiraalvormig. Mag geen spiraalarmen/fronten hebben want dan is het geen orkaan meer. Geldt ook voor polar lows
Het tweede deel van je stelling klopt. Een orkaan heeft per definitie geen fronten. Dat een orkaan toch een spiraal vorm heeft kan je moeilijk ontkennen als je naar een satellietfoto kijkt. Zelfs het meteorologische teken voor een cyclone heeft iets van een spiraal (cirkel met twee kromme armpjes). De armen ontstaan dan ook niet door fronten en hebben ook niet de kenmerken van een front maar ontstaan zoals Xilvo zegt door snelheidsverschil.

Reageer