Schatten lekkage bodem vijver

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Schatten lekkage bodem vijver

Ik wil een één meter diepe vijver maken. Het grondwater peil ligt jaarrond meer dan 1 meter diep en de ondergrond bestaat uit erg goed doorlatend zand.

Ik wil kiezen uit de volgende (20 cm dikke) bodems met daarachter de op internet gevonden k-waarden
-Zware klei: 0.0001 m/dag
-Keileem: 0.05 m/dag
-Zand bentoniet: 0,000009 m/dag
-Bentoniet: 0,0000004 m/dag

Ik wil schatten hoe groot de lekkage zal zijn per m2 (ik vergeet voor het gemak even de lekkage aan de zijkanten).

Kan ik het bijvoorbeeld bij zware klei uitleggen als 0.00001*1000 liter=0,1 liter lekkage per m2 bodem per dag?
Moet ik de diepte van de vijver ook nog meenemen in de berekening?
Moet ik de dikte van de bodem ook meenemen in de berekening?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Schatten lekkage bodem vijver

Het drukverschil (door waterhoogteverschil) en de dikte van de grondlaag zal ook een rol spelen.

Gezien de dimensies lijkt mij dat de formule zo zou moeten zijn:
\(\frac{m^3}{dag}=\Delta h.A.\frac{1}{d}.k\)
met Δh het waterhoogteverschil, A het grondoppervlak, d de dikte van de grondlaag en k de gegeven doorlatendheid.

In jouw berekening moet je dan die 0,1 liter per vierkante meter nog vermenigvuldigen met Δh/d

Als het hoogteverschil ca 1 m is en de laag 20 cm dik, dan zou je uitkomen op 0,5 liter per vierkante meter per dag.

Berichten: 11

Re: Schatten lekkage bodem vijver

Met dat antwoord ben ik heel blij, bedankt daarvoor!

Nu kan ik een gefundeerd besluit nemen. In mijn geval lijkt zand-bentoniet of bentoniet echt overkill. Zware klei i.p.v. keileem lijkt een aantrekkelijk keuze...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Schatten lekkage bodem vijver

Een halve liter per vierkante meter per dag is inderdaad heel weinig, ik denk dat je door verdamping meer kwijt raakt.

Berichten: 11

Re: Schatten lekkage bodem vijver

Klopt!

Er zat trouwens nog een kleine tikfout in de tabel met verdamping per maand.
Nu de verbeterde versie..Afbeelding

Berichten: 854

Re: Schatten lekkage bodem vijver

Die waarde laat de doorlatendheid zien van ongeroerde grond in de bodem.
een geeft het watertransport aan in meter per dag
het verlies bij klei is zo laag dat het er niet meer toe doet
maar je moet het dan wel goed aanbrengen zonder insluitingen van ander materiaal
en een forse waterplant zoals een lelie zou de laag kunnen perforeren dan is je vijver lek als de plant afsterft en de wortel vergaat

waarom geen folie?
daar kan een bodem naar keuze overheen als je dat wilt

Berichten: 11

Re: Schatten lekkage bodem vijver

Er is gekozen voor een kleilaag die wordt aangestampt door de graafmachine en uiteindelijk 15 cm dik wordt.
Er is niet gekozen voor folie omdat de vijver moet gaan zorgen voor meer bioversiteit en PVC of EPDM uiteindelijk minder milieuvriendelijk is.

Reageer