Afwijkende NAP hoogte bij Pyramide van Austerlitz?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.728

Afwijkende NAP hoogte bij Pyramide van Austerlitz?

Aanleiding: Ik zocht op internet naar de hoogte van de Pyramide van Austerlitz die in 1804 gebouwd werd, en dat blijkt 36 meter te zijn. Sommige bronnen geven de hoogtes van bepaalde delen van de Pyramide t.o.v. NAP, dus dan moet je wel weten wat de hoogte is van de grond bij de voet van de Pyramide. Volgens bron 1 is de grond 56,2 meter boven NAP, maar volgens bron 2 is het 49,6 meter boven NAP. Volgens de website Actuele hoogtekaart Nederland (AHN) is het ongeveer 46,0 meter boven NAP, dus dat stemt overeen met bron 1, maar dan zit bron 2 er bijna 7 meter naast. Het vreemde is dat bron 2 verder de meest uitgebreide hoogteinformatie over de Pyramide in de loop van de tijd sinds 1804 bevat, en dus het best geinformeerd leek te zijn.

Vraag: kan het zijn dat de hoogtekaart van Nederland in een bepaalde periode tussen 1804 en nu voor de voet van de Pyramide de hoogte 56,2+NAP aangaf, omdat de hoogtemeting nog niet zo precies was?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.699

Re: Afwijkende NAP hoogte bij Pyramide van Austerlitz?

Ik heb even naar de bronnen gekeken en kan het zijn dat je waardes hebt verwisseld?

Bron 1: 49.6 m [De piramide werd gebouwd op één van de hoogste punten van de Utrechtse Heuvelrug, op een zandduin, 49,6 meter boven N.A.P.]

Bron 2: Ongeveer 55 m [In de volksmond de Amersfoortse berg met een hoogte van ongeveer 55 meter boven N.A.P.]

Bron 3: 48,8 à 49,0 m

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.728

Re: Afwijkende NAP hoogte bij Pyramide van Austerlitz?

Ik heb bron 1 en 2 inderdaad verwisseld. Ik was bezig om foute hoogtes in het wikipedia-artikel te verbeteren, dus dan had ik beter ook op mijn eigen fouten kunnen letten.

Iets grappigs wat ik tegenkwam is dat er in 2018 een Vertical-K prestatietocht werd georganiseerd bij de Pyramide. De deelnemers probeerden zo snel mogelijk 1000 meter te stijgen, ze moesten de trap van 23 meter 44 keer beklimmen.(1) Maar kennelijk hebben ze die 23 meter overgenomen van een beschrijving van de Pyramide van 1804. Tegenwoordig is de traphoogte 17 meter. De deelnemers zullen dus wel tevreden zijn geweest over hun snelle tijd. Maar de organisator had beter de trap kunnen nameten met een touwtje dan allerlei bronnen oppervlakkig te lezen.

pyramide austerlitz diagram.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.728

Re: Afwijkende NAP hoogte bij Pyramide van Austerlitz?

jkien schreef: zo 18 jul 2021, 23:36 Vraag: kan het zijn dat de hoogtekaart van Nederland in een bepaalde periode tussen 1804 en nu voor de voet van de Pyramide de hoogte 56,2+NAP aangaf, omdat de hoogtemeting nog niet zo precies was?
Er blijkt een mooie website te zijn, topotijdreis.nl, met historische topografische kaarten. Daarop is de hoogte van de Pyramide af te lezen, t.o.v. NAP, sinds 1872. Daaruit blijkt dat de voet van de Pyramide steeds ongeveer 49 m was, nooit 56 m.

austerlitz topo2.png

Reageer