Buienradar algoritme

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Buienradar algoritme

Hallo,

Op een Buienradar blog staat het volgende stukje:
De 24-uur vooruit radar is gebaseerd op een weermodel, de 3-uur vooruit radar is gebaseerd op buien die er daadwerkelijk zijn en probeert te berekenen waar die zich in de toekomst gaan bevinden.
Weet iemand hoe dit wordt gedaan? Van wat ik weet worden weersverwachtingen door supercomputers gedaan en ik geloof niet dat Buienradar daar over beschikt, dus ik ben benieuwd hoe ze hun verwachting precies maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Buienradar algoritme

De resutlaten van de weersvoorspellingen die door KNMI, of door ECMWF en ws. van nog veel meer niet-commerciele instituten zijn beschikbaar voor iedereen. Verder is het vast ook mogelijk om voor geld de resultaten te kopen van commerciele partijen.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Buienradar algoritme

In 2e instantie weet ik niet zeker of de ruwe resultaten vrij beschikbaar zijn, maar je kan ze iig kopen.

Berichten: 3.866

Re: Buienradar algoritme

Weerdork schreef: wo 13 okt 2021, 21:08 Weet iemand hoe dit wordt gedaan? Van wat ik weet worden weersverwachtingen door supercomputers gedaan en ik geloof niet dat Buienradar daar over beschikt, dus ik ben benieuwd hoe ze hun verwachting precies maken.
als ik zo naar de buienradar voorspellingen kijk dan is het denk ik niet veel meer dan het extrapoleren van pixels op het scherm gegeven de richting en snelheid. Ik heb ook wel eens gezien dat een stukje dat net op het randje zat van de detectie gewoon meeschoof. Dat betekende dus dat het net leek of het niet regende omdat het buiten bereik was, en dat gebied schoof gewoon mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Buienradar algoritme

HansH schreef: do 14 okt 2021, 18:25 als ik zo naar de buienradar voorspellingen kijk dan is het denk ik niet veel meer dan het extrapoleren van pixels op het scherm gegeven de richting en snelheid. Ik heb ook wel eens gezien dat een stukje dat net op het randje zat van de detectie gewoon meeschoof.
Dat is dan ook precies wat ze doen bij de 3 uursvoorspelling en precies wat ze niet doen bij langere voorspellingen.
Bij het eerste worden bestaande buien doorgetrokken over de tijd. Zeer onbetrouwbaar dus in bijvoorbeeld de zomer als buien zeer snel op kunnen bouwen in de loop van de dag maar heel betrouwbaar bij het naderen van een front.
Voor de langere voorspellingen worden weermodellen gebruikt en deze heeft dus eigenlijk niks met een radar te maken. Je ziet hier op ook nooit de herkenbare fouten die je hebt bij een weerradar zoals valse spikes richting de radartoren.

Berichten: 3.866

Re: Buienradar algoritme

shimmy schreef: vr 15 okt 2021, 11:33 Dat is dan ook precies wat ze doen bij de 3 uursvoorspelling en precies wat ze niet doen bij langere voorspellingen.
De reden zal zijn dat over een paar uur er vaak nog wel iets nuttigs volgt uit het doortrekken van patronen, mits het weer niet al te turbulent is zoals bij onweer. Maar op de wat langere termijn heeft dat geen enkele zin meer in alle gevallen.

Reageer