Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Zoals Klazon al zei, is het elektrisch geleidend?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Moderator

killianm schreef:
zo 01 dec 2013, 16:54

De dichtheid is ongeveer 2, 5-3, 5 gram/cm^3.
dat komt ook aardig overeen met een gesteente
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ik denk niet dat het een gesteente is, als je er een stukje van afbreek, wat overingens makkelijk gaat op de dunnere plekken, dan kun je zien dat de binnenkant glimt zoals een stuk aluminium of magnesium. Als ik tijd heb zal ik eens kijken of het electrisch geleidend is.

Mijns inziens een trommelsteentje, gezien afronding en glans. De blauwe kleur is wrsch van sodaliet. Het zou een stukje van een type natuursteen kunnen zijn dat bekend staat onder de handelsnaam 'Azul Bahia'; Google vind eenvoudig plaatjes.

Beste groeten,

Maarten
Dr. Maarten A.T.M. Broekmans, MSc, PhD

Associate Editor at 'American Mineralogist'

Vice President International Mineralogical Association-Commission on Applied Mineralogy (IMA-CAM)

Chairman IMA-CAM subcommission 'Building Materials'

Past-President International Council for Applied Mineralogy (ICAM)

Member of the International AAR Committee 2008, 2012

Geological Survey of Norway

Department of Mineral Resources

De ondergrond lijkt travertijn (Turks of Italiaans van oorsprong), het stukje steen lijkt gezien kleur, vorm en porositeit op iets van smeltslak. Dat wordt uitgebreid toegepast; de gouden/groen spikkels zouden dan olivijn met evt aanloopkleuren kunnen zijn. Heel gewoon in slak.

Vice President International Mineralogical Association-Commission on Applied Mineralogy (IMA-CAM)

Olivijn kom je overigens zelden tegen aan de aardoppervlakte. Dat komt omdat de kristallisatietemperatuur erg hoog ligt (rond de 1200°) en het dus het eerste mineraal is dat kristalliseert. In een verdere fase (bij lagere temperaturen) kan het dus zijn weg nog vinden in pyroxeen e.d. via een herkristallisatie.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Hallo,

Mijn zoon is druk aan het verzamelen van edelstenen. Nu heeft hij een stem gevonden in Duitsland. Deze is bruin en doorzichtig.

De tweede heb ik zelf gevonden. Hij is wat zwaarder dan een gewone steen en glimt flink.

Heeft iemand een idee?
Bijlagen
20131227_193515-1.jpg
20131227_193515-1.jpg (322.39 KiB) 1125 keer bekeken
20131227_193354-1.jpg
20131227_193354-1.jpg (231.87 KiB) 1125 keer bekeken

Ik ben niet zeker, maar voor de eerste: is dat een romboëdrisch kristalsysteem?

Voor het eerste denk ik aan haliet.

De tweede zou ik graag nog een foto zien om de luster beter te kunnen zien, wat redelijk moeilijk is door de flits/weerkaatsing nu. Is de breuk conchoïdaal of zijn er preferentiële vlakken? Zijn er 'korrels' te onderscheiden?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Deze steen heb ik gevonden in een weiland met de metaal detector.

Bruin verbrand van buiten en zilver van binnen de metaal detector gaf ook een hoogte van 68 aan ( richting nikkel of zilver).

Heb het soortelijk gewicht vastgesteld op 7. De steen weegt 1,5 kg

Ook is de steen lichtmagnetisch. (Echt heel licht..). Toen ik de binnenkant bij het afgeschraapte stukje wilde schoonmaken met een beetje citroensap begon het enorm te stinken. Een heftige chemisch reactie.! En het zilver werd goudkleurig. Welk chemisch expert kan mij vertellen wat voor een soort metaal dit is? Hartelijk dank alvast. Anna uit Amsterdam
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (145.09 KiB) 1123 keer bekeken

@ In physics I trust #186: Olivijn komt weinig voor aan het aardoppervlak? Dat is echt onzin: in Noorwegen is er bij Åheim een groeve die ~6M ton olivijngesteente (=duniet, nagenoeg pure Mg-olivijn) per jaar produceert, en dat is bij lange na niet de enige groeve noch het enige voorkomen! Dergelijke olivijn wordt gebruikt als 'foundry sand', zeg 'gieterij-zand' waarbij gesmolten metaal in zand-vormen wordt gegoten. Dat is meestal olivijnzand wegens hoge temperatuurbestendigheid alsmede vormvastheid. Olivijn is een van de belangrijkste minerale grondstoffen, en wordt wereldwijd (bv Griekenland, Turkije, Spanje, Brazilie, China, Oman) gewonnen in enorme hoeveelheden, dwz vele tientallen miljoenen tonnen per jaar.

Olivijn komt daarnaast voor in vele andere gesteenten (maar nooit samen met kwarts), vulkanisch of plutonisch (=uit de smelt), metamorf (=via reactie van detritische kwarts + dolomiet tot calciet + olivijn + CO2, vanaf ~350oC), en zelfs hydrothermaal zoals bv in de aders op Zabargad/StJohn's Island in de Rode Zee, waar naar zeggen de mooiste edelsteen-olivijnen (=peridoot) vandaan komen.

Bovendien: de meest veelvuldig voorkomende olivijn (forsteriet, Mg2SiO4) kristalliseert bij 1890oC vanuit de smelt, maar in onzuivere kalken tijdens dier metamorfose tot marmer of skarn vanaf slechts ~350oC. Alleen de veel zeldzamere fayaliet (Fe2SiO4) kristalliseert pas bij ~1250oC (wederom smelt), maar die is dus idd veel zeldzamer. Forsteriet en fayaliet zijn in alle verhoudingen mengbaar en vormen dus een zgn mengreeks, waarvan de (experimenteel bepaalde) smelttemperatuur geleidelijk terugloopt van 1890-1250oC. Nota bene: dat is dus een pure smelt van [Mg+Fe]2SiO4; aanwezigheid van andere elementen (inclusief evt fluïden) beinvloedt de smelt- annex kristallisatietemperatuur sterk.

Mvh,

Maarten

@IMBO #187: links - op zeker Spaanse aragoniet (CaCO3), meerdere vindplaatsen mogelijk. Rechts - metallische glans met rode interne reflexen duiden mogelijk op sfaleriet (ZnS) of würtziet (ZnS met een zeker Fe-gehalte).

Reageer