Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Weet je iets van de oorsprong van dit 'kwarts', want daar lijkt het op, af?

Er is vreselijk veel nepkwarts uit China in de omloop en ik hoop dat een ander hier er meer zicht op heeft dan ik, maar ik vrees...

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ik heb eigelijk helemaal geen informatie over de stenen maar alles in de winkel daar was wel echt, natuurlijk kunnen deze een uitzondering zijn maar ze zien er wel echt uit.

Ik kan me herinneren dat er ook nog lichtpaarse of roze waren..

Agh ook al waren ze maar 2,50 per stuk het zou jammer zijn mochten ze echt fake zijn.

Ik kan ze misschien een keer meenemen naar een beurs of iets en iemand die er veel van weet er naar laten kijken, anders weet ik het ook niet. :?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Na nog enig bestuderen ziet het er toch wel een beetj te mooi uit om waar te zijn,bij alle 4 de onderkant van de stenen lijkt het op het zelfde soort gesteente te zitten ( gewoon grijs rots) en het laat toch enig deeltjes los.

Dus ik ben bang dat het gewoon namaak zijn.

Ik ga ze nog laten nakijken bij een kennis die er veel van weet maar het lijkt me wel echt nep eigelijk.

Toch bedankt voor het advies :D

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Dat blauwe zou weleens kopersulfaat kunnen zijn, en dat rode gekleurde aluin. Beide goed oplosbaar in water. Maar in die vorm komen ze niet in de natuur voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Het lijkt mij iets van een ijzerconcretie. Die komen veel voor in het oosten en zuiden van het land, waar ijzerrijk grondwater in contact met de lucht komt (beekdalen e.d.)

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Volgens mij heb je gewoon 4 gekleurde gesteentes gekocht (niet gekleurd door de natuur :) )...
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Jep, ik heb er naar laten kijken en het zijn inderdaad namaak stenen. Rotzooi dus :x

Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Beste Lau23,

zoek op ebay eens naar "Smithsonian crystal growing", daar zul je jouw 'stenen' ook bij zien. Setjes van een paar dollar bij Walmart te koop, waarmee je zelf je eigen kristallen kunt groeien. Heeft helaas in de verste verten niets met 'mineralen' te maken, al komen de meeste substanties ook in de natuur als zodanig voor.

Maarten, beroepsmineraloog
Dr. Maarten A.T.M. Broekmans, MSc, PhD

Associate Editor at 'American Mineralogist'

Vice President International Mineralogical Association-Commission on Applied Mineralogy (IMA-CAM)

Chairman IMA-CAM subcommission 'Building Materials'

Past-President International Council for Applied Mineralogy (ICAM)

Member of the International AAR Committee 2008, 2012

___________________________________

Geological Survey of Norway

Department of Mineral Resources

Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Concreties als deze zijn bekend als 'ijzeroer', ook wel 'oerijzer', en soms (foutief) als 'oerhout'. Bestaat feitelijk uit zand en kleine kiezels verkit door 'limoniet', zijnde een mengsel van diverse ijzer-(oxy-)hydroxiden, die niet of slechts zwak magnetisch zijn. Mogelijk reageert een kompasnaald wel, of een magneet aan een touwtje. Afgeronde concreties met gelaagde opbouw zijn ook bekend als 'Bohnenerz'.

Ontstaanswijze variabel, naar gelang lokale omstandigheden.

Tot je dienst,

Maarten
Dr. Maarten A.T.M. Broekmans, MSc, PhD

Associate Editor at 'American Mineralogist'

Vice President International Mineralogical Association-Commission on Applied Mineralogy (IMA-CAM)

Chairman IMA-CAM subcommission 'Building Materials'

Past-President International Council for Applied Mineralogy (ICAM)

Member of the International AAR Committee 2008, 2012

___________________________________

Geological Survey of Norway

Department of Mineral Resources

Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ja, definitief synthetisch silicium carbide (SiC), ook bekend als carborundum, in poedervorm gebruikt voor slijpen wegens grote hardheid (Mohs ~9.5). Aanloopkleuren gevolg van oxidatie. Wordt gemaakt door 30kA stroom te sturen door mengsel van koolstof en Si-metaal; er staat (stond?) een fabriek in Delfzijl.
Dr. Maarten A.T.M. Broekmans, MSc, PhD

Associate Editor at 'American Mineralogist'

Vice President International Mineralogical Association-Commission on Applied Mineralogy (IMA-CAM)

Chairman IMA-CAM subcommission 'Building Materials'

Past-President International Council for Applied Mineralogy (ICAM)

Member of the International AAR Committee 2008, 2012

___________________________________

Geological Survey of Norway

Department of Mineral Resources

Berichten: 2

Re: Identificatie van mineralen en edelstenen

@yarne20

Het determineren van mineralen / edelstenen bestaat niet alleen uit het bekijken naar de soortelijke massa.

Wanneer de mineralen een geslepen vlak hebben dan kan er op de refraktormeter gekeken worden naar de lichtbreking. Een goede microscoop biedt meestal ook al uitkomst bij doorzichtige of doorschijnende mineralen. Ik adviseer je om eens langs te gaan bij een verzamelaar of juwelier die gemmologische apparatuur in huis heeft.

Mocht je in de omgeving van de achterhoek wonen, mag je altijd eens langskomen in mijn winkel, ik determineer met alle plezier kosteloos jou mineralen. Het adres vind je op: ****MODKNIP*****

Opmerking moderator

De website is terug te vinden op het profiel.


@Roelland

Destructieve methode zijn nooit wenselijk bij mineralen. En alleen naar deze test resultaten te kijken kan men niet vast stellen om welke steen het betreft.
Europees edelsteenkundige / gemmoloog

Diamond Grader, Hoge Raad Diamant (HRD) Antwerpen

Taxateur juweliersartikelen

Berichten: 1

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Beste lezers,

Allereerst ben ik nieuw op dit forum en dit wordt dan ook mijn eerste post. Een tijd geleden heb ik een vreemde steen gevonden waar ik graag de herkomst van zou willen weten. Ik weet helaas niet meer waar ik de steen heb gevonden. Hieronder staan een aantal foto's. Ikzelf heb helemaal geen verstand van stenen maar voor mij lijkt het net een versteende noot ofzo.

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen bij mijn zoektocht!

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 1

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Beste allemaal,

Ik probeer te bepalen wat voor soort gesteenten dit is. Ik zat zelf te denken aan een grafiet soort.

Afbeelding

Bvd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Wat het wel is zie ik zo niet, maar het lijkt mij geen graniet.

Heb je scherpere (detail) foto's?

Kleur is correct?

Kan je iets vertellen over de vindplaats/herkomst?

Hoe groot is de steen?

Is de steen gedeeltelijk doorschijnend of lijkt dat op deze foto maar zo?

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Dus je denkt zelf aan grafiet? Zo zuiver op het zicht, is dat een mogelijke kandidaat, aangezien het wel wat van steenkool weg heeft - zuiver op het zicht dus.

Wat je kan proberen, is een blad papier pakken en er op tekenen. Als het werkt als een potlood, dan weet je direct wat het is!

Reageer