Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 90

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Als dit geen plastiek is, dan kan het niets anders zijn dan een effusief magmatisch gesteente.

De gaten in het gesteente wijzen op een ontgassing die plaatsvindt omdat de magma van een hoge druk (aardkorst) naar een lagere druk(oppervlakte) vloeit. En dat op dit moment tevens stolt.

Denk maar aan het openen van een flesje spuitwater, maar bij het moment dat je het flesje opent, bevries je het. Zo krijg je vele gasbelletjes in het ijs.

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Miker schreef:Als dit geen plastiek is, dan kan het niets anders zijn dan een effusief magmatisch gesteente.

De gaten in het gesteente wijzen op een ontgassing die plaatsvindt omdat de magma van een hoge druk (aardkorst) naar een lagere druk(oppervlakte) vloeit. En dat op dit moment tevens stolt.
Scoria dus? Of bedoeld ge eerder echt een deel gestolde lava uit een stroom?

Berichten: 90

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Scoria dus? Of bedoeld ge eerder echt een deel gestolde lava uit een stroom?
Heb even opgezocht wat scoria was en dit is blijkbaar hetzelfde als een "slak", zoals ik het geleerd heb.

En ik bedoel het idd als een deel gestolde lava uit een stroom, aangezien een scoria een uitvloeiingsgesteente is.

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Scoria is iets als puimsteen, maar dan in het geval van mafische mineralen. Scoria is lava waarin heel snel ontgassing is gebeurt en dat eigenlijk weggespatte lava is dat uit de vulkaan vliegt bij de ontploffing. Het heeft een heel broze en glazige textuur, maar is iets zwaarder als puimsteen.

Een lavastroom daarmee bedoel ik eerder het overlopen van de vulkaan als stroming, zonder dat er effectief een luchttraject heeft bijgehoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Met een hoge dichtheid, zilverglans, en die typische hoekige vormen moet het wel galeniet (loodsulfide) zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Galeniet is oplosbaar in HNO3 dus kan dat getest worden. Kan de vinder eens naar de eigenschappenkijken en vergelijken?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Die typische driehoekvorm is doorgaans enkel te zien onder microscoop.

Galeniet is dan een stuk hoger van densiteit. Tis natuurlijk te zien hoe juist mijn berekening is van het volume, maar het komt al beter in de buurt. Een erstmineraal zou een optie kunnen zijn.

Is er al eens een streep getrokken? Krassen met het mineraal op een stukje ongeglazuurd porcelijn (bv. onderkant van een bord)?

Berichten: 2

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Hoi,

Ik heb ongeveer 25 à 30 jaar geleden een steen gevonden en pas weer tussen oude spullen terug gevonden. Ik ben toch wel benieuwd of iemand weet wat voor een steen dit is? Het is een foto gemaakt met de IPhone en mocht het nodig zijn kan ik proberen een duidelijkere foto te maken.

De steen zit vol met kleine zilveren of metalen kogeltjes/balletjes (in verschillende maten):

Afbeelding

Berichten: 2

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ik heb inmiddels 2 nieuwe foto's gemaakt zodat de steen nog beter te zien is:

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 1

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Een paar testjes misschien weet ik daarna het antwoord.

Trekken de bolletjes metaal aan?

Trekt een magneet de bolletjes aan?

Bruist het witte gesteente in contact met HCl?

Kan je het witte gesteente krassen met je nagel/ ijzer?

Berichten: 1

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Onlangs vond ik op een bouwplaats in Maastricht onderstaande witte ronde stenen tussen vuursteenknollen.

De stenen zijn bijzonder gelijkmatig rond. De afmetingen varieren tussen 2 cm en 3 cm doorsnede. De stenen voelen koud en zwaar aan en zijn hard, glad en solide.

Heeft iemand een idee wat voor stenen dit zijn? Ik kan er niets over vinden via de gebruikelijke kanalen (Google).

Alvast bedankt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Het doet me enigszins denken aan marmer dat afgerond werd door een rivier.

Zie hier en hier enkel foto's van 'carrara marmer'. Bekijk ook eens dit assortiment waar je goed kan vergelijken met de gevonden stenen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ik moest meteen denken aan kalkeieren. Dat zijn eiervormige/ronde stenen zoals op je foto, die in een leeg kippennest gelegd worden om de kip tot leggen aan te zetten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Hallo wetenschappers enzo,

Deze steen heb ik vorige week gevonden. Veelvuldig bewonderd en afgevraagd wat dit nu eigenlijk is.

Gevonden in een weiland waar graafwerkzaamheden zijn geweest tot zo`n 3 meter diep in Gelderland.

Al verschillende afbeeldingen bekeken maar geen echte match gevonden.

vandaar mij vraag: Heeft èèn van jullie enig idee wat voor steen dit kan zijn?

Ik lees graag jullie reacties

Groet,

Dinendal
Bijlagen
05728_smaller.jpg
05728_smaller.jpg (433.05 KiB) 1186 keer bekeken
5718_smaller.jpg
5718_smaller.jpg (541.72 KiB) 1191 keer bekeken

Berichten: 150

Re: Het grote stenen-determinatietopic

De steen doet me denken aan een stukje afval van emailleerbedrijven, in de Achterhoek werd het afval gebruikt om wegen te verharden. In Gaanderen, waar Vulcaansoord ooit actief was, was er een weg naar genoemd, de Slakweg.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Reageer