Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Tot glas gesmolten zand vindt men ook in de buurt van (primitieve) ijzergieterijen op de Veluwe en in de Achterhoek. Je schrijft dat je het stuk bij een tuinhuisje vond, in welke streek was dat?
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ehmm ik zou zeggen in diemen

Obsidiaan dus?..

Op internet is het nodige te vinden over slakken die ontstaan in (hoog)ovens, bij de ijzerproductie. Die slakken werden ook gebruikt om wegen te verharden. Obsidiaan is vulkanisch, natuurlijk kan iemand een stuk uit het buitenland meegenomen hebben en in Diemen verloren zijn..
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Ik denk dat het kwarts is.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Aquariumgrind.

Hallo allemaal,

Een tijdje terug hebben we in onze tuin een vreemde steen gevonden. De afmeting in ongeveer 70 x 70 x 60 mm. Omdat deze steen een rood-oranje kleur heeft dachten we dat het gaat om een brok ijzer. We hebben gecheckt of deze steen dan ook aangetrokken wordt door een magneet, maar niets was minder waar.

Verder vind ik het raar dat er veel gaten en kanaaltjes in de steen zitten, waardoor ik twijfel of het werkelijk om een werktuig gaat.

Nu ik geen enkel idee heb waarmee we te maken hebben vraag ik me af of iemand van het forum weet wat voor een steen (voorwerp) dit gaat.

Foto's van deze steen zijn hieronder te vinden:

http://imageshack.us.../imag0480p.jpg/

http://imageshack.us/f/191/imag0481p.jpg/

Alvast bedankt.

Groetjes

Moderator

Opmerking moderator

afbeeldingen graag als bijlage toevoegen, imageshack etc zijn nolgal "vluchtige" media geworden.

zsteen.jpg
zsteen.jpg (84.65 KiB) 310 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ok, bij deze dan.
Bijlagen
IMAG0480.JPG
IMAG0480.JPG (263.43 KiB) 318 keer bekeken

Haai ik vroeg me af of iemand die meer verstand heeft van mineralen enz. me hiermee kon helpen.

Een tijd geleden heb ik op vakantie in Toscane 4 mineralen gekocht maar vergeten te vragen wat de naam is en waar het vandaan komt enz..

Als je 1 of meer hiervan herkent, laat het me weten!

Stenen zijn zeer slecht doorschijnend, maar veel glans.

Afbeelding

Afbeelding

Moderator

Weet je iets van de oorsprong van dit 'kwarts', want daar lijkt het op, af?

Er is vreselijk veel nepkwarts uit China in de omloop en ik hoop dat een ander hier er meer zicht op heeft dan ik, maar ik vrees...

Ik heb eigelijk helemaal geen informatie over de stenen maar alles in de winkel daar was wel echt, natuurlijk kunnen deze een uitzondering zijn maar ze zien er wel echt uit.

Ik kan me herinneren dat er ook nog lichtpaarse of roze waren..

Agh ook al waren ze maar 2,50 per stuk het zou jammer zijn mochten ze echt fake zijn.

Ik kan ze misschien een keer meenemen naar een beurs of iets en iemand die er veel van weet er naar laten kijken, anders weet ik het ook niet. :?

Na nog enig bestuderen ziet het er toch wel een beetj te mooi uit om waar te zijn,bij alle 4 de onderkant van de stenen lijkt het op het zelfde soort gesteente te zitten ( gewoon grijs rots) en het laat toch enig deeltjes los.

Dus ik ben bang dat het gewoon namaak zijn.

Ik ga ze nog laten nakijken bij een kennis die er veel van weet maar het lijkt me wel echt nep eigelijk.

Toch bedankt voor het advies :D

Dat blauwe zou weleens kopersulfaat kunnen zijn, en dat rode gekleurde aluin. Beide goed oplosbaar in water. Maar in die vorm komen ze niet in de natuur voor.

Het lijkt mij iets van een ijzerconcretie. Die komen veel voor in het oosten en zuiden van het land, waar ijzerrijk grondwater in contact met de lucht komt (beekdalen e.d.)

Volgens mij heb je gewoon 4 gekleurde gesteentes gekocht (niet gekleurd door de natuur :) )...
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer