kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dank voor alle tips. :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik weet niet hoe goed jouw Duits is (of google translate gebruik) maar wellicht heb je hier wat aan. https://www.chefkoch.de/rs/s0/eintopf/Rezepte.html

anders kan je ook groenten beetgaar koken en in een kom met aluminium folie weg zetten, en dan de piepers en vlees bereiden.

Zeker met hardere groenten als wortels en knollen moet dit ook kunnen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het gaat mij er eigenlijk enkel maar om te weten te komen welke groenten (behalve andijvie) zich ervoor lenen om rauw door de aardappels te worden geprakt. We hebben al: andijvie, rapestelen, appels, knoflook, radijsjes, paprika's, sla, tomaten...

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Uien, als je rauwe uien lust althans ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Die lust ik wel, maar mijn maag is daar minder blij mee. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wij maken vaak prei stampot met het volgende recept (4 personen)
2 goed formaat preien
1 grote ui
150 gram bacon blokjes (of spekjes zo je wilt)
150 gram geraspte kaas
1 kg ongeschilde aardappelen

Aardappelen schillen en koken, ondertussen prei schoonmaken en snijden, daarna bij de aardappelen in de pan.
Ui snipperen en in ander pannetje samen met bacon bakken

Aardappelen en prei goed afgieten en stampen, ui met bacon erdoorheen scheppen, kaas er doorheen scheppen. Op smaak maken met peper, peterselie en waar je verder nog zin in hebt.

Dit kan in principe ook met rauwe prei, maar aangezien het in dezelfde pan gaat en je dus uiteindelijk maar 2 pannen nodig hebt kun je wellicht ook op die manier uit de voeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

@ Ger

Mooi - dat recept ga ik uitprinten om later te proberen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Vandaag heb ik mijn uitjes met tomaat voor het eerst in zonnebloemolie gebakken in plaats van in roomboter, het resultaat was goed te eten maar het bakte in de pan wel flink aan. Vraagt bakken in zonnebloemolie een andere techniek dan bakken in roomboter?

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Jazeker, zonnebloemolie bevat veel (meervoudig)onverzadigde vetzuren waardoor het op een veel lagere temperatuur begint te roken vergeleken met dierlijk vet als boter, ganzenvet, reuzel en dergelijke.

Dat roken zorgt niet alleen voor een blauw staande keuken maar ook voor een chemische reactie in de vetzuren, waarbij potentieel ongezonde producten als trans-vetzuren ontstaan.

Er is ooit een soort health-hype ontstaan met het idee dat onverzadigde vetzuren gezonder zouden zijn dan verzadigde, wat misschien ook wel waar is, maar niet als je ze gebruikt om op hoge temperatuur te bakken. Consumenten begrijpen dat niet echt, maar in een goede restaurantkeuken zul je nimmer zien dat iets op hoge temperatuur gebakken wordt in olie met veel onverzadigde vetzuren: die olijfolie gebruiken ze wel, voor over de koude salade, niet in de pan.

Roomboter is hier een betere keuze. Als je het vegetarisch wilt doen wellicht kokos- of pinda-olie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Aha! Ik had die zonnebloemolie juist aangeschaft omdat ik begrepen had dat olijfolie niet geschikt is om in te bakken, maar is zonnebloemolie dat nu ook al niet? Of moet dat dan enkel op lagere temperaturen?

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Beide zijn ongeschikt om te bakken op hoge temperaturen, al kun je met een beetje beleid best wat uitjes fruiten in zonnebloemolie. Een biefstuk bakken oid zou ik zeker niet doen, maar voor uien of tomaten hoeft het niet zo heet te worden om een wenselijk resultaat te verkrijgen. Olijfolie zou ik sowieso niet gebruiken om te bakken, het werkt niet al te best en is geldverspilling.

Blijf lekker bij die roomboter, of als je het echt lekker wilt maken ga voor reuzel of ganzenvet of iets dergelijks. Die laatste zul je wellicht niet bij de gemiddelde supermarkt aantreffen, maar wel bij een goede slager of poelier, en uiteraard bij de groothandel voor de horeca (makro, sligro etc).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Goed, weer wat geleerd. Dan bak ik gewoon verder met roomboter. Kan ik die aangeschafte fles zonnebloemolie nu nog ergens anders voor gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Als je gewoon het vuur niet te hoog doet kun je prima groenten bakken in zonnebloemolie. Tevens kun je het prima gebruiken voor dressings, dipsauzen, etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Bij mij kookte de zonnebloemolie, staat het pitje dan te hoog?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Inderdaad.

Reageer