kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

We bewaren een aangesneden stukje gember gewoon in de fruitschaal. Als het stukje zonder schil wat te droog is geworden, snijdt je er eerst een plakje af, en dat gooi je weg.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: do 21 nov 2019, 18:33 Kan gember ook als broodbeleg genoten worden?
Absoluut: in pure vorm lijkt het me een beetje overkill, maar er zijn commerciele producten als 'gemberjam' (met de nodige suiker erin) die gebruikt worden als beleg. Best lekker als je van de smaak houdt.

Wat bewaren betreft: invriezen, eventueel voorgesneden, is een prima optie, op een fruitschaal bewaren en het uitgedroogde wegsnijden wellicht ook.

Bewaar het echter vooral niet langdurig in een afgesloten verpakking in de koelkast, verse gember schimmelt vrij snel en het lijkt me lastig eventuele toxische stoffen daarvan te proeven boven de sterke geur/smaak va de gember zelf.

Anderzijds is er niet echt noodzaak aan meer te kopen dat je nodig hebt op dat moment: meestal wordt het in supermarkten per gewicht verkocht en let niets je een stukje van een hand/vinger gember af te breken en dat af te wegen ipv de hele hand te kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

megabon schreef: do 21 nov 2019, 20:22 Wat ik lekker vind is gember thee. Gewoon heet water met stukjes gember.
Heerlijk, doe ik ook.
Ik gooi er ook verse (gehakte) citroengras in.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Heb het allemaal gekocht:

- Een "handje" gember.
- Gember jam.
- Gember/citroengras thee.

Ga zo met het proeven van de thee beginnen. Het ruiken aan de zakjes gaf me een niesreactie. :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Huh..zakjes thee?
Is toch heul anders dan verse hoor. :)
Ik maak altijd een flinke pot. Zo'n theepot met een zeef erin. En gooi er ook een lepel groene thee bij omdat dat wat gezelliger kleurt. :D
Laat het ook gewoon koud worden, net zo lekker.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De thee smaakte goed.

Maar ik heb ook een verse gember, dus dat kan ik ook nog proberen. Moet je de buitenkant van de gember-plakjes schillen?

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Jazeker! Net als een aardappel.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Nouja, als je het zeeft hoef je het niet echt te schillen natuurlijk, dan blijven de stukjes gember inclusief schil denk ik ook wel in de zeef achter.

Als je ermee kookt en de gember in het gerecht achterblijft is schillen wel een goed idee: niet dat de schil van gember gevaarlijk is of iets dergelijks, maar qua textuur is het geen aanrader (zelfde idee als waarom je knoflook of uien zou pellen als het in een gerecht achterblijft).

Ook wel een aardig product: gepelde stukjes gember op suikersiroop die als zodanig in een potje verkocht worden. Om gerechten te maken niet bepaald handig, maar daar plakjes van snijden en serveren met bijvoorbeeld een blokje oude kaas aan een prikkertje maakt een interresant borrelhapje. Ongetwijfeld een idioot koloniale culinaire ontdekking, maar het smaakt er niet minder om :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Even een hapje van de geschilde gember geprobeerd, maar dat is me veel te sterk. Dus die verse gember lijkt me alleen geschikt voor het trekken van thee of voor dunne plakjes in andere gerechten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De thee getrokken van de verse gember smaakt frisser dan die uit de zakjes.

De gemberjam uit een potje is heel lekker, die ga ik vaker als broodbeleg gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Je kunt ook wat kurkuma, honing en een snufje zwarte peper toevoegen aan de verse gemberthee. Of je mengt hem met wat oolong, Darjeeling, lapsang souchong of gewone zwarte thee voor een heel andere smaak.

Gember wordt trouwens ook medicinaal toegepast omdat het een opgeblazen gevoel, maagzuur en misselijkheid kan tegengaan, een natuurlijke pijnstiller is vooral bij spierpijn, de bloedsuikerspiegel stabiliseert, haargroei stimuleert en roos tegengaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

He - laat ik nou net aan mijn kale kop gewend zijn! :mrgreen:

Al die thee-soorten is kennelijk weer een wereld op zich....

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

je kan de gemberwortel ook raspen ipv. plakjes te snijden

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: za 23 nov 2019, 09:48 Even een hapje van de geschilde gember geprobeerd, maar dat is me veel te sterk. Dus die verse gember lijkt me alleen geschikt voor het trekken van thee of voor dunne plakjes in andere gerechten.
Tja, verse gember is inderdaad niet echt geschikt om als zodanig te eten - niet dat het kwaad kan, maar het is een beetje zoiets als rauwe uien, knoflook of chilipepers: die smaken goed in een gerecht maar op zichzelf meestal niet (al heb je liefhebbers...).

Of je er acuut haar van gaat krijgen laat ik verder in het midden: geen idee of welke gezondheidsclaims rond gember waar zijn en welke niet, ooit was het een redelijk exotisch specerij waar mensen al snel dingen aan toedichten.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: za 23 nov 2019, 09:48 Even een hapje van de geschilde gember geprobeerd, maar dat is me veel te sterk. Dus die verse gember lijkt me alleen geschikt voor het trekken van thee of voor dunne plakjes in andere gerechten.
:) Neem 's ene hapje van een geschilde knoflook.. kan ook best wel sterk zijn.

Ik knijp gember door de knoflookpers als ik het in het eten gebruik.
Maar idd. raspen kan ook.
En ik heb zo'n hak dingetje. Van Ikea. Heel simpel geval met hakmesjes in een stamper. Handig voor alle hakwerkjes.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Reageer