kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat is wel een dingetje met die benamingen natuurlijk.. ergens denk ik als ik ergens 'patat met mayonaise' bestel bij een snackbar dat zij vervolgens de fout in gaan door me iets anders te verkopen. Maar goed, op het menu zal dan wel "patat met' staan... en dat is dan met - nouja, misschien fritessaus of hoe ze het ook noemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat is een interessante Benm, maar dan dwalen we (voor dit topic) flink af richting een nieuw topic over de verschillende wetten m.b.t. naamgeving van levensmiddelen.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Klopt, het is wel een tak op zich - ik denk echter niet dat het een apart topic waard is gezien het de meeste consumenten weinig zal interesseren zolang het maar een beetje smaakt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik ben nu met de tortilla aan het experimenteren. Het ziet er naar uit dat je daar zowat alles in kunt rollen wat je maar lekker vindt. Ik doe nu gemengde sla en gebakken champignons. Het is wel even een kunst om het ding zodanig op te vouwen of rollen dat niet alles er gelijk weer uit valt, maar oefening baart kunst. Het bakken in de oven gaat verder probleemloos. Gewoon even wachten tot die begint te kleuren en krokant wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Is een "broodje gezond" niet gezond?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Hangt er van af wat je er tussen zet 😁 normaal zitten er veel groenten in en dat maakt het gezond.

Maar in een winkel vroeger in mijn dorp was er ook kaas tussen en dat is niet echt gezond.

Dus wat is gezond beleg?
Kippenwit? Of Ham?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Er zit normaal gesproken ook kaas, ei en ham tussen...

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

neen dus niet gezond

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Hm! - ik ben toch een echte kaaseter. Wat is daar mis mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Veel vet en zout. Zie https://www.fatsecret.nl/calorie%C3%ABn ... en-48/100g (linksboven). Portiegrootte staat daar op 100 gram, maar een normale portie voor een boterham is ongeveer 20-30 gram. Kijk je dan naar de referentie-inname (RI, ook wel aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) per dag, dan zie je gewoon dat je met dat ene portie al zo'n 10% van je vetvoorziening afdekt en bijna 30% van de hoeveelheid verzadigd vet.

Dat is belegen Goudse kaas, en het scheelt wel een beetje of je jonge, belegen of oude kaas hebt, maar het bevat gewoon veel vet.

Nu maakt dat een boterham met kaas (al dan niet i.c.m. de rest van het broodje gezond) niet direct slecht, het bevat ook gewoon goede voedingsstoffen. Maar dat ligt er dan maar net aan wat je verder op een dag nog eet. Drink je er een grote mok melk bij, ligt er 's avonds een braadworst naast je stamppot met spek, of eet je dan een kipfilet tussen wat groenten en rijst?

Uiteindelijk gaat het om je patroon, en daar mag best een broodje gezond in zitten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dank. Ik neem meestal jong belegen kaas. En is kip beter dan zeg bacon, ham of leverworst?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: di 03 mar 2020, 15:15 is kip beter dan zeg bacon, ham of leverworst?
"Beter" is ambigu ;)
Kippenvlees is echter minder vet dan varkensvlees, als dat je vraag beantwoord ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Is veel vet ook slecht voor dunne mensen zoals ik? Ik ben eerder te dun dan te dik...

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: di 03 mar 2020, 16:03 Is veel vet ook slecht voor dunne mensen zoals ik? Ik ben eerder te dun dan te dik...
Bij vet denk ik ook aan het cholesterol gehalte dat te hoog kan zijn ook voor dunne mensen.
De boodschap is gevarieerd eten en dan kan bijna alles maar met maten.

Berichten: 859

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Voedings-stoffen zoals vet en suikers zijn niet slecht voor je gezondheid.
Waar het omgaat is dat je niet te veel eet ten opzichten van je energie gebruik.
als je niet aankomt is dat is de basis in orde

om even je jam aan te halen van een paar berichten geleden als je minder suiker wilt kan je het m.i beter iets dunner op je brood smeren dan producten gaan gebruiken met een suiker vervanger

Reageer