kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Men zou op zijn minst op het potje kunnen vermelden hoe je het open maakt...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het lukt mij maar niet om een ovenschotel in mijn kleine oventje goed gaar te krijgen. Heeft iemand tips?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Vertel eerst eens wat over dat oventje en de omstandigheden:

Binnenafmetingen oventje, wattage, maximale temperatuur, onder en bovenwarmte of niet.
Hoeveel ovenschotel plaats je er in, en hoe lang bij welke temperatuur?
Was de ovenschotel op kamertemperatuur of misschien diepgevroren?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

https://www.amazon.nl/Moulinex-OX130230 ... B00A8H7DQY

Dat is 'm. En ik heb de ovenschotel van macaroni met kookroom, tomaten, uien, etc. (genoeg voor twee borden) bijna een uur op 180 °C proberen te bakken. De ovenschotel was bij het plaatsen in de oven op kamertemperatuur, en ik heb daarbij een glazen ovenschaal gebruikt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Niet gaar, terwijl voor zo'n ovenschotel een uur meer dan lang genoeg moet zijn.
Temperatuur en wattage zijn prima zo.
Je hebt de macaroni toch wel tevoren beetgaar gekookt in water?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De macaroni was gekookt en in principe al gaar voor die de oven in ging. Maar de stukjes ui heb ik er bij het eten weer uit moeten halen want die waren nog rauw. Het was niet goed doorgebakken. Moet die kookroom er misschien later pas op?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Is het niet gewoon heel veel ovenschotel ten opzichte van heel weinig bakcapaciteit?

Dit soort oventjes is typisch bedoeld om een klein pizzaatje, pistoletje, etc. te bakken. Wat je nu doet is de oven naar 180 ° brengen, opentrekken (warme lucht eruit) en daar een ovenschotel van 25° inzetten. Die is waarschijnlijk al gauw driekwart van de doorsnee van die oven, dus de luchtcirculatie wordt flink onderbroken. Het zou me niets verbazen dat je nog maar op zo'n 60 à 80 ° zit op het moment dat je de ovenschotel erin zet en voordat-ie dan überhaupt rondom je schaal (laat staan erin) weer op de gewenste temperatuur zit, ben je zo al een halfuur verder denk ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

>> Maar de stukjes ui heb ik er bij het eten weer uit moeten halen want die waren nog rauw. <<

Beter eerst even aanfruiten in een beetje olie tot ze goudgeel zijn, is ook veel lekkerder.

Die ui wordt in die schotel nooit warmer dan 100 graden met al dat water in die macaroni, wellicht alleen een paar stukjes helemaal bovenin in het eventuele korstje.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dank! Dus alleen kleine hapjes, en uien e.d. eerst aanfruiten/voorbakken.

Ook vroeg ik mij nog af of ik wel al die kookroom erbij had moeten doen, het werd nu een soort van macaronisoep die uiteindelijk ook begon the koken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De room moet aan de macaroni kunnen hechten zonder plasjes te vormen, dan is er teveel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

O dan was het nu veel te veel, een goede les voor de volgende keer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wat zijn degelijke uienhakkers?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Voor uienhakkers kan ik geen advies geven. Naar mijn mening zijn dat zogenaamde "handige" tooltjes.

Er bestaan standaard methoden om uien te snijden met een mes. Dat hebben keuken experts al allemaal uitgezocht en geoptimaliseerd (tijd, kwaliteit en veiligheid).

Vanaf mijn 15e gewerkt in frituur en naderhand in keukens als bijverdienste. Gewoon veel uien snijden met een mes. Onderstaand de standaard (wereldwijde) methode goed, veilig er zijn kleine variaties hierop. Als je handen na twee dagen nog naar uien ruiken begin je de methode te beheersen! :)



(Opletten dat je je vingertoppen altijd naar binnen krullen en het met mes contact houden. Ik hoor de chef/baas nu nog in mijn oren schreeuwen: VINGERTOPPEN NAAR BINNEN!!! :evil: ).

Betreffende huis/tuin uienhak tooljes:
Vaak levert dat problemen op met schoon maken. Kleine onderdelen wat afbreken. En "handig" gereedschapje uiteindelijk misbruiken om een iets van acceptabel resultaat te krijgen. En vingers snijden omdat je het niet goed schoon krijgt.

Ik kan mij wel voorstellen dat er industriële machines zijn om uien te hakken maar dat is andere koek.

Mijns inziens:
Dat soort huis/tuin tootljes word gebruikt en ontworpen door mensen met volgens mij weinig echte keuken ervaring. Volgens mij meestal door mensen wat niet eens de basis mes of keuken kennis hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dank! Zal het de volgende keer eens proberen. Tot aan het insnijden doe ik nu ook al, maar daarna krijg ik de ui niet goed meer klein. Met insnijden gaat dat wellicht wel. We gaan het zien...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

In keukens gebruikt men vaak een "demi-chef mes" zoals in filmpje. Het voordeel is dat lemmet breed is. Dan kan het lemmet steunen langs vingers met ingetrokken vingertoppen. Qua grootte is het in het begin onhandig en lijkt onveilig.

Voor thuisgebruik heeft men vaak niet zo een mes. Met een ander mes lukt het ook wel. Zelf vind ik het nu griezeliger met een kleiner mes te werken met smal lemmet. Dan heb ik minder steun, en dan gewoon langzamer snijden.

Mij werd geleerd:
- Topjes van ui af (zelf laat ik tegenwoordig de wortel eraan ben een beetje lui en gooi die naderhand weg)
- Ui halveren van wortel naar uitloop stuk.
- Ui insnijden zoals in filmpje (verticaal).
- Mij werd geleerd ook nog enkele insnijdingen horizontaal, 2 of 3 afhankelijk afmeting ui.
- Uiensnipper maken.
- Eventueel nog een paar keer hak beweging mochten snippers nog aan elkaar vast zitten.

Gewoon veel frikandel speciaal of friet speciaal eten. Of uiensoep maken!

Reageer