kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het raspen werkt bij mijn rasp niet goed, die is waarschijnlijk te grof.

Misschien is zo'n klein hakkertje wel wat. Voor grote apparaten heb ik geen ruimte meer, en die heb ik ook niet nodig want ik kook alleen voor mezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Sja.. maar je moet die dingen ook weer uit mekaar halen om schoon te maken en om dat nou helemaal te doen voor een teentje knoflook :roll:

Het is ook maar net hoe handig je bent met een mes.
Meestal bij knoflook gebruik ik een flink mes. Met de platte kant erop en dan een flinke mep geven.
Dat is zoveel sneller. (En best wel leuk om ff fijn te meppen :D ).

Bij uien snipperen begin ik met mes. Als het ui zo scherp is dat ik er traanogen van krijg pak ik dat hakding.
Ik heb die Stralande hakker van Ikea. Klein dingetje.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Een mes is inderdaad wel zo handig als je het daarmee kunt - bijvoorbeeld knoflook platslaan of gember fijnhakken en eventueel schillen... dat mes gooi je gewoon in de vaatwasser, een apparaat schoonmaken is meestal meer moeite dan het je bespaarde, afgezien van wellicht iets als een mixer of blender.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik gebruik ook een mes, alleen gaat dat niet zo snel als dat je top koks dat in filmpjes ziet doen. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: di 26 nov 2019, 07:57 Ik gebruik ook een mes, alleen gaat dat niet zo snel als dat je top koks dat in filmpjes ziet doen. ;)
Jij hoeft er ook je boterham niet mee te verdienen! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Rhiannon schreef: di 26 nov 2019, 10:05 Jij hoeft er ook je boterham niet mee te verdienen! :mrgreen:
Gelukkig niet! Het zal je maar gebeuren! ;)

Neemt niet weg dat ik waardering heb voor zulk vakmanschap.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Oefenig baart kunst wellicht? Als jij jarenlang een paar uur per dag dingen in kleine stukjes staat te snijden in de keuken zul je ongetwijfeld best goed in worden. Maar als je een mes vooral gebruikt voor het smeren van boterhammen lijkt me de kans gering.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb een tijd geleden zo'n groot keukenmes gekocht, en dat gebruik ik naar schatting een paar keer per jaar voor het snijden van harde oude kaas. Lijkt me onvoldoende oefening om kunst te baren. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Sja... als je voornemens bent om te gaan baren kun je je wellicht beter in vakvrouwschap bekwamen. ;)
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: di 26 nov 2019, 07:57 Ik gebruik ook een mes, alleen gaat dat niet zo snel als dat je top koks dat in filmpjes ziet doen. ;)
ik heb liever dat je rustig aan doet en langzaam aan sneller wordt dan dat je snel wilt gaan en we een draadje krijgen met de titel: "Hoe hecht ik mijn eigen vinger?"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Eh ja - daar zit wat in. :oops:

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: do 28 nov 2019, 22:38 "Hoe hecht ik mijn eigen vinger?"
Met secondelijm... dat dan weer wel :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Moeten bij de supermarkt gekochte gemengde paddenstoelen (zoals hieronder) ook eerst schoongemaakt en gesneden worden voordat ze de koekenpan in gaan?

https://www.detuinbouw.nl/champignons/2 ... oelen.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik zal het wel doen ja, de kans is redelijk dat er nog wat aarde aanwezig is op de paddenstoelen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van zand of aarde in mijn eten, maar als je het wel lekker vind dan mag je het van mij er op laten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Zand schuurt de maag zeiden we op de padvinderij altijd! :mrgreen:

Reageer