kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het is ook een beetje waar je het koopt. Bij slavinken van de supermarkt dit er domweg genoeg water in zodat je niets hoeft te te voegen, dat komt vanzelf wel vrij bij het bakken/koken, en als je een goed sluitend deksel op een koekepan hebt dan komt dat vanzelf wel goed.

Het enige restant is wat vet/olie, geen idee of je daar iets mee kan maar ik gooi het normaliter gewoon weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ja - die deksel zou wel het verschil kunnen maken, dat ga ik de volgende keer proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

nog een tip is het vlees 1a 2uur voor het braden uit de frigo halen zo is het vlees op kamertemperatuur en zal het minder tijd nodig hebben om gaar te worden zeker met zo een dik stuk vlees

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik denk niet dat het veel uitmaakt voor dit soort vlees dat je door en door moet verhitten voor consumptie.

Voor iets als een biefstuk dat je medium wilt koken of iets dergelijks is het wel verstandig het eerst op kamertemperatuur te laten komen voordat je aan de slag gaat.

Bij dingen als slavinken wil je ze eigenlijk zo gaar als maar kan koken, er zit varkensvlees in en gehakt, dus een kerntemperatuur van 60+ bereiken en liefst ver overschrijden is vanwege voedselveiligheid noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De slavinken zijn vandaag gelukt, behalve dat de spek tijdens het bakken en omkeren van de slavinken losliet. Ik heb ook een paar keer water bijgevuld om aanbranden van de slavinken te voorkomen en tijdens de sudderfase een deksel op de koekenpan gehouden.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Kijk aan, dat is toch al een redelijk resultaat :)

Dat het spek soms beter aan de pan plakt dan aan de slaving is iets waar je weinig tegen kunt doen, afgezien van een nieuwe pan kopen.

Wat ook nog wel wil helpen: dingen als rund/slavinken halverwege het kookproces even fors aandrukken met een spatel oid om het vocht er beter uit te krijgen, dan hoef je minder toe te voegen en is het resultaat ook beter gezien er daarmee zowel vocht als vet uit je product verdwijnt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: do 17 okt 2019, 21:13 De slavinken zijn vandaag gelukt, behalve dat de spek tijdens het bakken en omkeren van de slavinken losliet. Ik heb ook een paar keer water bijgevuld om aanbranden van de slavinken te voorkomen en tijdens de sudderfase een deksel op de koekenpan gehouden.
clapping3.jpg
clapping3.jpg (5.55 KiB) 1823 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dank! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wat een leuk topic!
Ik heb niet alles doorgelezen, 32 pagina's is nogal wat :)
Maar ehhh.. is de rijstkoker al voorbijgekomen?
In NL is het niet zo bekend, ik woon in Azië en hier is het een standaard. Supermakkelijk!
Je gebruikt een maatbekertje om rijst en water af te meten gooit het erin, zet het aan.. et voilà.
Als de rijst klaar is springt ie vanzelf over naar de 'warmhoud' stand.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Geen idee eigenlijk. Je kunt die dingen hier in ieder geval wel kopen bij vrijwel iedere 'toko', maar of veel mensen ze gebruiken durf ik niet te zeggen... het is toch weer een heel extra apparaat in de keuken. Zelf heb ik wel een koloniaal-indonesische familieachtergrond en ben bekend met die apparaten, maar ik vermoed dat de meeste nederlanders rijst bereiden door het in veel water te koken en dan af te gieten.

Ook wel grappig is het verschil in het soort rijst dat verkrijgbaar is: meestal is het ofwel plakkerige witte rijst, of 'zilvervlies' wat eigenlijk amper eetbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ik laat mijn rijst altijd 2 uur weken in water alvorens het te koken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik dacht dat zilvervliesrijst en witte rijst te vergelijken zijn met bruin en wit brood. En net zoals ik bruin brood lekkerder vind dan wit brood is het ook met rijst. Of is rijst een apart geval?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: za 09 nov 2019, 02:13 ....
maar ik vermoed dat de meeste nederlanders rijst bereiden door het in veel water te koken en dan af te gieten.
....
Benm, wat een gruwel! "Koken in veel water"... Bah. Dat is net zo erg als Lassie Toverrijst.
Bereiding van rijst: Je wast de rijst, zet hem tot twee vingers onder water, laat hem koken tot hij putjes trekt en laat hem dan uitstomen. Simple comme bonjour!
Zelfs in een rijstkoker meet je de hoeveelheden af. Zoals de kokkie in 'mijn' toko zegt: 'satu air, satu beras' oftewel één kopje water op één kopje rijst. En neem wel goede rijst, geen stofrijst.
Professor Puntje schreef: za 09 nov 2019, 11:36 Ik dacht dat zilvervliesrijst en witte rijst te vergelijken zijn met bruin en wit brood. En net zoals ik bruin brood lekkerder vind dan wit brood is het ook met rijst. Of is rijst een apart geval?
Zilvervliesrijst is volkorenrijst met een andere, meer nootachtige, smaak. Het is ook wat taaier en voedzamer dan witte rijst omdat het nog een vliesje bevat dat er bij de witte rijst is afgeslepen. Het bederft echter iets sneller omdat de zemelen en de kiem bederfelijke vetten bevatten. Het verschil in voedingswaarde m.b.t. vezels is niet noemenswaardig groot. Ook bevat het vliesje om de rijstkorrels een aantal stoffen bevat die wat minder heilzaam zijn zoals fytinezuur. Dit stofje heeft voordelen (werking als antioxidant - het verdrijft stoffen die schadelijk voor ons zijn), maar het kan ook de opname van onder andere ijzer en zink bemoeilijken. Kortom, het is dus vooral een kwestie van smaak of je zilvervliesrijst of witte rijst eet.

Bereiding: rijst wassen, p.p. 100 gr. rijst (± 1/2 kopje) met 1 1/2 dl. water aan de kook brengen. Vuur laag. Na ong 45 minuten is de rijst gaar.

Er zijn nog meer rijstsoorten: rode, zwarte en wilde rijst, allemaal net als de gewone rijst behorend tot de grassen. Deze zijn veel gezonder dan gewone rijst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Een kop water op een kop rijst? Ik koop altijd basmatirijst en meet de hoeveelheid water af, maar dan wel twee koppen water op een kop rijst. Is deze verhouding rijst-afhankelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

physicalattraction schreef: za 09 nov 2019, 11:54 Een kop water op een kop rijst? Ik koop altijd basmatirijst en meet de hoeveelheid water af, maar dan wel twee koppen water op een kop rijst. Is deze verhouding rijst-afhankelijk?
In een rijstkoker moet je minder water op de rijst doen dan in een gewone pan. In een gewone pan doe je dus twee vingers (niet in de lengte natuurlijk, maar twee vingers breed) op de rijst. Twee koppen is eigenlijk te veel, als je het met koppen wilt afmeten is algemeen 1 1/2 kop op 1 kop rijst. Nou is basmati wel een iets drogere rijstsoort dan pandan dat ik meestal gebruik, dus daar kun je wel iets meer water in doen.

Vraagje PA: giet jij het water af na een bepaalde tijd? Als je twee vingers (bij mij althans, bij jou misschien één vingerdikte, ong 1 inch)doet, hoeft dat niet. Dan trekt de rijst putjes op een gegeven moment en laat je hem nog een kwartiertje staan. Dan is hij mooi droog.

Reageer