kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Peper en paprika zijn familie van elkaar. Misschien heb je een scherpe paprikasoort gekocht. Hoewel de kans daarop in een supermarkt niet groot is, maar wellicht heb je ze ergens anders vandaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ze komen uit een Turks supermarktje in de buurt. Daar staat op de schappen niet bij wat het is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

gefeliciteerd, je hebt Madamme Jeanettes gekocht met een score van 250k op de Scoville schaal.
 
mag ik de zaadjes, die planten wil ik graag opkweken voor mijn eigen sambal.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ze zien er vast zo uit:
 
MadameJeanettes.jpg
MadameJeanettes.jpg (73.75 KiB) 1164 keer bekeken
 
Heerlijk, maar zeker voor iemand die het niet gewend is bloedjeheet. 
Helaas, bijna niets aan te doen. Die maaltijd blijft hypervurig.
 
Maar als je de 100 meter binnen de 10 seconden wil afleggen uitstekend geschikt, en de leesbril is dan ook even niet nodig ;).
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ah - dat waren het dus.   :?

Ik heb de gebakken stukjes er zo goed en kwaad als dat ging weer uit gevist en daarna was het samen met een flinke hoeveelheid zilvervliesrijst nog te eten. De macaroni heb ik maar laten vervallen omdat die het veel meer dan de rijst van de smaak van het "prutje" moet hebben.

Nog een vraag over scheikunde, ik wil daar precies één Nederlandstalig boek over kopen zodat ik in elk geval kan lezen wat daar op dit forum over wordt geschreven. Welke titel raad je me aan? 

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ach ja, Madame Jeanettes, ik vind ze heerlijk. maar goed dat ik dol ben op zeer scherp eten.
de rest van mijn familie ken 't niet zo heet hebben... jammer voor hun.
 
maar dit is een vergissing die je geen 2e keer zal maken.
 
Om jou zei noot vraag te beantwoorden, ik ken niet 1 2 3 een deegdelijk boek aanbevelen. misschien beter om dat tot een ander topic te maken en dit topic voor culinaire discussies te houden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

aanvullende opmerking,
 
de stof capsaïcine lost nogal slecht op in water maar goed in vet/olie of alcohol. dus een scheut room er bij en spoelen met vodka zullen helpen

 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: Ach ja, Madame Jeanettes, ik vind ze heerlijk. maar goed dat ik dol ben op zeer scherp eten.
 
 
Yeah, dat zijn gemene pepertjes! 
 
Ik heb een deels indonesische achtergrond en ben best gewend aan een beetje pittig eten, maar dit soort pepers in gerechten verwerken is niet mijn ding. Vergeleken met de vrij gewone 'lobok' pepers zijn ze toch echt een stuk heter. 
 
Het staat me nog bij dat ik ze voor de eerste keer sneed, en mn vingers gewoon pijn deden door contact met het sap, zonder dat er sprake was van wondjes of iets dergelijks. De resulterende maaltijd viel qua hitte eigenlijk nog wel mee... al was het meer vindaloo-heet dan indisch-heet. Ik hoop ze niet in het kerstdiner aan te treffen :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik voel mijn vingers ook nog steeds alsof ik aan brandnetels gezeten heb.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wen er maar aan, dat gevoel dan een dag of wat aanhouden, en ik heb geen idee wat ertegen te doen. En ergens denk ik dat je na consumptie van de maaltijd nog gaat merken dat een ander lichaamsdeel ook vrij gevoelig is, afhankelijk van hoe goed of slecht je het verteerd. 
 
Anderzijds, wees blij dat je na je keukenactiets niet even je contactlenzen eruit hebt gehaald of iets dergelijks, dat is aanzienlijk minder komisch :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dit is de straf voor overmoed. Ik wil te snel creatief aan de slag zonder dat ik goed en wel weet met wat voor ingrediënten ik werk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: Wen er maar aan, dat gevoel dan een dag of wat aanhouden, en ik heb geen idee wat ertegen te doen. En ergens denk ik dat je na consumptie van de maaltijd nog gaat merken dat een ander lichaamsdeel ook vrij gevoelig is, afhankelijk van hoe goed of slecht je het verteerd. 
 
simpel, neem een nagelborstel en een kommetje keukenolie en boen je handen in de olie. ververs de olie en herhaal. daarna je handen wassen met water en zeep.
 
capsaïcine is erg hydrofoob en zal dus moeten opgelost worden in de olie, echter zit het nu een beetje vast in de porien en opperlaag van de huid, dus moet je die opperlaag eerst open forceren door te boenen.
 
voor de andere kant van het spijsvertering kanaal, wie pittig eet moet op de branderigheid zitten. daar bestaan geen wenselijke alternatieven voor.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Geen zorgen, ik heb goed geslapen en heb vandaag geen noemenswaardige gevolgen van de gebeurtenissen van gisteren meer ondervonden. Het is maar goed dat ik die stukjes van Madame Jeanette er merendeels weer uit heb gevist voordat ik die rijstmaaltijd heb opgegeten, anders had ik nu waarschijnlijk ziek op bed gelegen...

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef:  
simpel, neem een nagelborstel en een kommetje keukenolie en boen je handen in de olie. ververs de olie en herhaal. daarna je handen wassen met water en zeep.
 
capsaïcine is erg hydrofoob en zal dus moeten opgelost worden in de olie, echter zit het nu een beetje vast in de porien en opperlaag van de huid, dus moet je die opperlaag eerst open forceren door te boenen.
 
voor de andere kant van het spijsvertering kanaal, wie pittig eet moet op de branderigheid zitten. daar bestaan geen wenselijke alternatieven voor.
 
Dat met die olie had ik destijds niet bedacht... zeep alleen werkt in ieder geval niet ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Na nog wat zoeken op het internet lijkt het mij waarschijnlijk dat het deze waren:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Adjuma

Reageer