kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

@ Michel Uphoff
 
Goeie tip!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Michel Uphoff schreef: Ik giet het (indien ik het niet gebruik voor jus oid) als het wat afgekoeld is in een lege jampot met schroefdeksel, en als die vol is gaat die pot de kliko in.
 
Niet door gootsteen of toilet spoelen, krijg je op den duur een verstopte afvoer van.
 
Ik haal het nadat het is afgekoeld met keukenpapier uit de pan (die ik dus nooit met sop was) en doe dat papier in de vuilnisbak, eventueel in een leeg potje van het een of ander dat ook naar het restafval gaat. Inderdaad nooit doorspoelen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Na afkoelen in de groene bak
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: Na afkoelen in de groene bak
 
Helaas hebben we die hier niet meer omdat onverlaten daar steeds plastic zakken met restafval in gooiden... :(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Hier hebben we ook geen groene bak, vandaag naar het restafval.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Er was ooit een idee om resterend vet en olie in te zamelen uit huishoudens, omdat het een heel aardige brandstof is voor bijstook in kolencentrales en dergelijke. Voor zover ik weet is het nooit echt van de grond gekomen en gaan zaken als frituurolie mee met het restafval - wellicht dat ze het ergens in de lijn wel weten te scheiden als stookwaardig materiaal. 
 
Overigens lijkt die na-sortering best effectief. Ik woon zelf in utrecht maar in een wijk met alleen restafval containers. Andere wijken hebben aparte containers voor plastic, gft, papier en whatever, maar ergens vermoed ik dat het allemaal op een centrale hoop terecht komt waarna het via technische methoden gesorteerd wordt op (her)beruikbaarheid. 
 
Dat is overigens best een praktisch proces, machines die eerst ferromagnetisch materiaal scheiden voor staalproductie en vervolgens aluminium eruit pikken voor recycling werken prima. 
 
Wat nog een beetje lastig is is het sorteren van composteerbaar materiaal versus plastics, maar ook daar staat de techniek niet stil. Ik vermoed eigenlijk dat we met een jaar of 10 a 20 compleet verlost zijn van het gescheiden inzamelen van afval gezien machines dat beter doen dan consumenten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

jawel hoor, grondstof voor biodiesel. moet je alleen het vet naar de gemeente werf brengen. maar bij snack bars wordt het opgehaald
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 863

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

bij ons in het dorp staat gewoon een bak voor vet net als voor schoenen oude kleding glas papier etc

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Waardoor worden de knallen veroorzaakt die optreden wanneer het bakken van een eitje zijn voltooiing nadert? Het is mij wel opgevallen dat dit knallen stopt zodra je de baktemperatuur wat verlaagt, maar dat verklaart nog niet wat er bij die knallen precies gebeurt...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wat er kan gebeuren bij zeer verse eieren is dat zich luchtbellen in een ei vormen, door de opwarming wordt de druk vergroot en kunnen de dooier en (vooral) het nog niet geheel gestolde eiwit gaan spatten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: jawel hoor, grondstof voor biodiesel. moet je alleen het vet naar de gemeente werf brengen. maar bij snack bars wordt het opgehaald
 
Frituurolie inderdaad wel, maar dat is toch een ander product dan het vet dat achterblijft nadat een consument zijn omeletje of stukje vlees heeft gebakken. 
 
Redelijk schone frituurolie, van een snackbar die het vervangt voordat het smerig wordt, is nog wel op te werken tot brandstof voor motoren. Wat cosumenten in hun pan achterlaten is ook wel brandbaar, maar te vies om op te werken, maar wel geschikt om op te stoken in een energiecentrale gezien er genoeg calorische waarde in zit vergeleken met de hoeveelheid as die overblijft. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Voor de verandering nu eens geen probleem, maar een oplossing. Maak zó een super eenvoudige eenpersoonsmaaltijd:
 
Bak de helft van de inhoud van een zakje voorgekookte Provençaalse aardappelschijfjes. Kook de hele inhoud van een bakje soepballetjes in een pan met een laagje water. Dat geeft aardappelschijfjes met gehaktballetjes. Eet daarbij de binnenblaadjes van een kropje minisla Romaine aangemaakt met Amelander sladressing.
 
Gebruik de overblijvende helft van de aardappelschijfjes en het andere kropje minisla voor een volgende maaltijd (niet te lang mee wachten).

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Bedoel je die kleine gehaktballetjes als 'soepballetjes'? Koken in alleen water lijkt me niet aan te raden, beter in boullion (al dan niet uit een blokje) of iets dergelijks. 
 
Die mini-gehaktballetjes kun je trouwens ook prima bakken - binnen 10 minuten klaar als je ze niet dikker dan 1 laag in een koekepan stapelt, en, zeker gezien de lage prijs, eigenlijk nog heel smakelijk ook. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat bakken van vleesproducten wil nog niet erg lukken, waarschijnlijk heb ik daar ook een te grote pan voor. Vandaar dat ik op het idee kwam om die soepballetjes in water te koken. Koken in bouillon maakt het weer ingewikkelder, en dan zit je na afloop weer met die bouillon waar dan iets mee moet. Daarom streef ik naar uiterste eenvoud, en foolproof recepten.
 
(Ik ben overigens wel van plan een klein koekenpannetje te kopen zodat de gehaktballen, slavinken, e.d. beter in de bakboter liggen, en ik eventueel ook een deksel op de pan kan leggen om de warmte nog beter vast te houden. Waarschijnlijk zal het daarmee wel lukken.)

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Een pannetje waar het netjes in past is inderdaad wel handig :)
 
Qua deksels: vaak is me dat gewoon teveel gedoe en gebruik ik aluminiumfolie om een pan af te dekken - dat hoeft niet per se te passen en gooi je vrij gemakkelijk weg. Als je iets tegen afval hebt hoef je je daar ook weinig zorgen over te maken gezien het uit het restafval gevist wordt voor recycling, een economisch haalbaar proces ook al zit er wat viezigheid aan. 
Victory through technology

Reageer