kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

megabon schreef: di 04 aug 2020, 17:06 Er zijn ook pannen die gemaakt zijn voor het uitsluitend bakken van vis de pan heeft een ovalen vorm.
Deze pannen hebben alleen een ovale vorm omdat een vis vaak langwerpig en daardoor niet goed past in een ronde pan. Ze zijn te koop met of zonder anti-aanbaklaag.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb weer volop fruitvliegjes in mijn keuken! :evil:

Helpt een fruitschaal met deksel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

nee dat zal geen effect hebben.

je fruit sneller opeten zodat het niet gaat fermenteren zal wel helpen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb eigenlijk altijd wel een voorraadje fruit staan, vooral sinaasappels en bananen....

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Fruitvliegjes leggen ook onzichtbare eitjes maar die zijn niet schadelijk voor de mens. Maar toch wel eerst fruit wassen voor het eten.
Wat ik doe is een potje nemen met ofwel wat rode wijn azijn of een stukje banaan in en daar over zeer strak een stukje plastiek folie met een gaatje erin (zeer klein gaatje maken met tandenstoker) zo kunnen de vliegjes erin maar ze vinden de uitgang niet meer terug.
Ook zijn er in de supermarkt fruitvlieg vallen te koop en die werken met het zelfde principe.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ga zo gelijk een dergelijk potje maken. Met een jampotje moet dat lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het vang-potje is klaar: een jampotje met een restje jam op de bodem en een klein gaatje in de deksel. Nu eens zien of dat werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik weet niet of het met jam goed werkt maar bier of wijn restjes doen het zeer goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Met jam had ik nooit succes, wel met wijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Bij de vallen die je koopt in de winkel ruikt het goedje dat je in het potje moet plaatsen naar balsamico azijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb het ook ooit met azijn gemaakt (weet niet meer welke, maar geen balsamico), en dat werkte prima.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Inderdaad - de jam werkt niet. Ik heb daarom nu een bananenschil in het potje gedaan. Als dat ook niet werkt kan ik altijd nog wijn of azijn proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het loont wanneer je het goede lokmiddel gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De Balsamico azijn werkt! Ik heb een prop toiletpapier gedenkt in Balsamico azijn in het jampotje gedaan en er zitten nu al een stuk of vijf fruitvliegjes in.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Inmiddels hebben de vliegjes door dat ze via het gaatje in de deksel waar het licht doorkomt weer het potje uit kunnen komen. Daarom moet ik nu zorgen dat er geen direct licht door het gaatje in het potje schijnt.

Reageer