kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ik ben niet zo bekend met zilvervliesrijst maar was de rijst gaar? het is de bedoeling dat de rijst zetmeel afgeeft en zo de pap zijn binding geeft.

rijst pap maak je best met ronde korrel rijst.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De rijst was al gaar, maar omdat het te veel was heb ik het restje later nogmaals in melk gekookt om er rijstepap van te maken met het vermelde resultaat.

Misschien verhinderde dat vlies dat de zetmeel vrijkwam?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Rijstepap kun maken met een restje rijst, maar ook met ongekookte zilvervliesrijst Hier zijn twee manieren:

– 50 gram rauwe zilvervliesrijst (gekookte rijst weegt ongeveer 3 keer zo veel als ongekookte, hou daar rekening mee als je een restje rijst hebt)
– 150 ml halfvolle melk
– 1 el kaneel

Methode 1:
Kook de ongekookte rijst eerst gaar in zo’n 8 minuten, giet de zilvervliesrijst daarna goed af. Doe de rijst samen met de melk in een steelpannetje. Voeg kaneel en suiker toe en roer alles door elkaar. Breng de melk aan de kook en laat het geheel zo’n 15 minuten op laag vuur koken. Proef na een minuut of 15 of de rijst zacht is. Zo niet, kook nog iets langer door. Eventueel wat extra melk toevoegen.

Methode 2:
Neem hiervoor ongekookte rijst, melk, honing en merg uit een vanillestokje.
Breng melk in een pannetje zacht aan de kook en voeg honing en vanillemerg toe. Voeg de (gewassen) rijst toe en breng dit weer zachtjes aan de kook. Laat de rijst in zo'n half uurtje de melk opnemen op een zacht pitje en blijft regelmatig roeren.

Als de pap klaar is, dan voeg ik nog wat extra kaneel en een handje blauwe bessen toe en een handje gehakte walnoten. Je kunt ook natuurlijk stroop, basterdsuiker, een appeltje of iets dergelijks toevoegen.

De rijstepap met zilvervliesrijst kun je gelijk warm eten of je laat hem een nachtje staan waardoor de rijst nog meer vocht op zal nemen en zachter zal worden (dan kun je hem opwarmen in de magnetron of koud eten, vermengd met wat kwark of yoghurt). Het gerecht wordt natuurlijk nooit zo zacht als rijstpap met dessertrijst, maar het is toch goed eetbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

OK - dan moet ik waarschijnlijk gewoon langer door koken tot het wel één gebonden geheel wordt...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Hoe open je een pak Honig krulvermicelli op een dusdanige manier dat het ook weer gesloten kan worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Waarschijnlijk is de bovenzijde dubbel, zoals met vele dozen. Dat zou je met een mes vanaf de smalle zijkant voorzichtig open kunnen wrikken. Na gebruik de flapjes over elkaar vouwen. Plak enkele strookjes plakband naast elkaar op de grote zijkant, zodanig dat je een plakbandje waarvan één kant is omgevouwen, over de bovenzijde kunt plakken, en daarmee de bovenzijde dicht kunt houden.
Gaat dat werken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb het pakje met een mes opengemaakt, maar het zat heel goed dichtgeplakt! Misschien is een plakbandje inderdaad de beste oplossing om het nu weer te sluiten...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Inmiddels ben ik erin geslaagd om andijvie-stamppot te bereiden. Dat roept natuurlijk onmiddellijk de vraag op welke andere stamppotten met rauwe groenten er bestaan. Wel graag met rauwe groenten want ik wil het eenvoudig houden.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wat heet bestaan? Je kunt het natuurlijk met iedere groente die rauw eetbaar is proberen, of het lekker is is een andere vraag. Ik zou zelf nimmer een stamppot eten puur omdat ik het niet smakelijk vindt, maar dat zegt weinig over andermans smaak.

Dingen als uien en wortels kun je rauw veilig eten, dus een soort hutspot met rauwe groente lijkt me prima mogelijk.

Gewassen als appels, knoflook, radijsjes, paprika's, sla, tomaten en noem maar op kun je gewoon rauw eten, en dus ook veilig door je stamppot prakken. Of het smaakt is natuurlijk een heel ander verhaal, maar ergens denk ik dat iets met aardappels en rauwe radijs nog best aardig zou kunnen zijn.

Je kunt altijd experimenteren, zolang de voedselveiligheid niet in het geding is. Overigens ook als dat potentieel wel het geval is zoals ik tijdens vele reizen ontdekt heb, maar dat is verder voor eigen risico natuurlijk. Wat dat betreft eet ik gerust van een karretje in bangkok ofzo... voor zover me bijstaat heb ik 1 keer een behoorlijke nare voedselvergiftiging opgelopen - dankzij een ananas.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

met verse spinazie of tomaat en rucola is ook lekker met een stukje vis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Hoezo wil je het met rauwe groenten doen? Die aardappelen moet je toch ook koken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Omdat ik die aardappelen inderdaad ook al moet koken en eventueel ook nog een stukje vlees of vis moet bakken is daarmee mijn elektrische kookplaatje al bezet (dat heeft maar twee verwarmingselementen). Bovendien ben ik krap behuisd en heb ik geen ruimte om meer dan twee kook(of bak)handeling tegelijk te verrichten. Zoiets zou een onoverzichtelijke warboel worden waarbij zaken op heel verschillende tijdstippen klaar en warm worden. Ik heb er ook geen zin in om al te veel tijd, moeite en denkwerk in het koken te steken. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd moet volstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

gewoon samen in 1 pot bv. aardappelen met wortelen of broccoli , knolselderij is ook lekker

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Als het uiteindelijk toch gemengd gaat worden lijkt me dat ook handig - mocht het langer of korter moeten koken dan de aardappelen is het een kwestie van timing wanneer je welk ingredient erbij gooit, maar dat kan allemaal in 1 pan.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ja enkel broccoli moet er later in ik zo zeggen 8 a 10 minuten voor gaartijd van de aardappelen. In stamppot kan veel in courgette, witlof, spruitjes, groene kool, boerenkool, je kan peterselie puree maken ik heb zelfs al look puree gegeten

Reageer