kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Qua plaatje lijken die 'adjuma' ook meer op waar ik ruzie mee had, al stonden ze wel beschreven als madame janette bij de supermarkt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Andere naam voor adjuma is Madame Jeanette.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wikipedia vermeldt:
 
 <b>Adjuma</b>, <b>Adjoema</b>, <b>aji umba</b>, or <b>ojemma</b>[2] is a variety of <i>Capsicum chinense</i> chili pepper, originally from Brazil. The fruits are shaped like small bell peppers, colored red or yellow. This pepper is sometimes sold as Madame Jeanette, although that is a different variety. Adjuma chilies are also very often sold as "Habanero" or "Scotch Bonnet", due to their similarity.
 
Daarover wordt dus kennelijk verschillend gedacht.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Tja, je kan ook "snoep-paprikaatjes" op het bordje zetten, ongetwijfeld met geniale resultaten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Juist - dat was ook de reden waarom ik die mini-paprikaatjes eens wilde proberen. (Er stond niet bij vermeld wat het waren, maar ik kon mij niet indenken wat het anders zouden moeten zijn.) Snoeptomaatjes vind ik ook lekker, en bovendien handig bij het koken. Voor één persoon heb ik immers geen gigantische maaltijden nodig. Dus leek het mij een goed idee om ook die "schattige kleine paprikaatjes" eens te proberen. Met het bekende resultaat.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Heb je feitelijk nog mazzel dat je er niet zo eentje in je mond hebt gestoken zoals mensen dat met die kleine tomaatjes doen :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: Heb je feitelijk nog mazzel dat je er niet zo eentje in je mond hebt gestoken zoals mensen dat met die kleine tomaatjes doen :D
 
Moet er niet aan denken! :shock:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen


Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb me altijd afgevraagd of dit wel gezond is? Kan je er een blijvend letsel aan overhouden?
https://youtu.be/_PFCoX2bcAU
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat is een lastige kwestie: Op zich is capsacine niet bijzonder giftig of iets dergelijks, maar in zoogdieren prikkelt het pijn en hittereceptors waardoor het lichaam de illusie krijgt iets gevaarlijks te eten. Vogels hebben deze respons niet, en het is dus een evolutionaire ontwikkeling van dergelijke planten om vraat door zoogdieren te voorkomen, zodat volgens de vruchten/zaden eten en over een grotere afstand verspreiden. 
 
Een hete peper eten is niet acuut gevaarlijk, tenzij je vervolgens iets doms doet (pak melk leegdrinken in 2 seconden?) waardoor je stikt of iets dergelijks. 
 
Zulke wedstrijden zijn een ander verhaal, wellicht te vergelijken met topsport: Je weet dat je iets doet waar je lichaam aan kapot gaat en zet toch door. Bij de eerste hete peper loopt je hartslag en bloeddruk merkbaar op, en om er dan van te blijven eten is uiteraard riskant. 
 
Ik denk niet dat er sprake is van enige chronische schade als gevolg van 'normaal' heet eten (zeg maar leven als een thai), maar dat soort wedstrijden kan wel acute gevaren opleveren: iemand zou bijvoorbeeld een hartinfarct kunnen oplopen, sterven aan onderkoeling en dergelijke. Maar dat geldt eigenlijk voor veel dingen waarbij je verder gaat dan het punt waarop het serieus pijn begint te doen, je kunt jezelf wellicht ook een hartinfarct aandoen door te hard te blijven (wiel)rennen of iets dergelijks. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Is het goed te doen om in een klein keukenoventje te wokken? En zijn die zakjes met wokgroenten uit de supermarkt daar geschikt voor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Nee, dat gaat niet goed.
 
Bij wokken handelt het om kleine hoeveelheden die in een klein plasje (zeer) hete olie in korte tijd gebakken worden en zo knapperig blijven.
Daarom heeft een wok die bolvorm; onderin ligt een kleine hoeveelheid hete olie, waar de groente continu snel doorheen geschept wordt, terwijl door de breed uitlopende vorm het vocht van de groente snel verdampt en verdwijnt.
 
In een echt hete koekenpan met dikke bodem kan je het ook wel doen. Dat is niet ideaal maar als je geen wok hebt the next best.
Geen extra vierge olijfolie gebruiken, dat verbrandt te snel en smaakt dan vreselijk. Arachideolie, kokosolie, rijstolie of speciale wokolie (die is gekruid) zijn geschikter.
 
In een oven gaat dat te traag, dan houd je waarschijnlijk slap gekookte groente over.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat is wel het idee van een wok inderdaad, al vallen de prestaties daarvan op een normaal fornuis al tegen. 
 
Gasfornuizen hebben nog wel eens een wokbrander waarmee redelijk te werken is, maar op een electrisch fornuis gaat het niet echt werken, er is gewoon onvoldoende vermogen om iets zo snel heet te krijgen en vooral te houden... tenzij je een heel zware/dikke wok gebruikt waarbij er genoeg thermische energie kan worden opgeslagen in het materiaal om je kookklusje te voltooien. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Oh - dus op een kookplaatje gaat zeker niet....

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat lijkt me een lastige zaak, of een kwestie van een hele zware wok en heel veel geduld. De meeste wokbereidingen gaan snel, wellicht een beetje vergelijkbaar met steengrillen of iets dergelijks. Dat lukt ook best als je die steen heet weet te stoken door er uren lang een paar waxinelichtjes onder te laten branden, maar praktisch is anders ;)
Victory through technology

Reageer