kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Cervelaat is een gefermenteerd vlees product en zal inderdaad niet heel snel bederven (het is inmiddels al gecontroleerd bedorven). De kleurverandering komt door oxidatie reacties van de myoglobine waar de Fe2+ wordt omgezet naar Fe3+

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

@ Ukster

Ja ja! Nee - ik heb net een beker warme melk met anijs op. Dat is beter voor zo laat op de avond.

@ ArcherBarry

Dank voor de info. Zal er morgen aan beginnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik ben nog van de generatie die ruikt, proeft en kijkt of het niet blauw, geel of groen is. Bij twijfel aan de kat geven ter keuring, als zij het eet is het nog goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het ruikt goed, en het is niet blauw, geel of groen maar grijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Beter is even een thermometer in de koelkast leggen, onderin,
dan weet je voor altijd welke stand je nodig hebt, 4-5 graden is aanbevolen.

Boven de 7 graden moet je echt voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Hangt er ook van af of dat je het vel al helemaal hebt weggenomen dan kan er toch een verschil zijn qua houdbaarheid. Maar inderdaad eens aan ruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik had vroeger een thermometer in mijn kelderbox liggen maar kan hem nu niet meer vinden...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik ben nog van de generatie die ruikt, proeft en kijkt
Gelukkig zie je dat tegenwoordig vaker op verpakkingen staan: "Na deze (tht) datum, ruik en kijk en proef."
Eigenlijk bizar dat dat mensen geleerd moet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb inmiddels een paar keer van de cervelaat gegeten zonder verdere problemen, het is dan ook nog ruim binnen de datum (maar wel wat verkleurd). Ruikt en smaakt nog goed.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Michel Uphoff schreef: wo 15 apr 2020, 03:48
Ik ben nog van de generatie die ruikt, proeft en kijkt
Gelukkig zie je dat tegenwoordig vaker op verpakkingen staan: "Na deze (tht) datum, ruik en kijk en proef."
Eigenlijk bizar dat dat mensen geleerd moet worden.
Ik vermoed dat het meer met aansprakelijkheid te maken heeft.

Ergens kan je meestal op je gezonde verstand nog best redelijk bepalen of iets bedorven is of niet, maar de fabrikant of supermarkt neemt liever het zekere voor het onzekere (waarbij vast ook wel mee speelt dat je een feitelijk goed product weg gooit om een nieuw te kopen).

Iets als gesneden cervelaat is daarbij wel een lastig ding: Het is in die gesneden vorm niet per se extreem lang houdbaar, zeker niet in een voichtige omstandigheid als een koelkast, maar ook een product met een sterke smaak en geur waardoor je sporen van bederf mogelijk zou kunnen missen.

Een compleet gesloten cervelaat of salami worst is lang houdbaar, zelfs zonder koeling. Maar ga je er plakken van snijden met een machine waar god knows what aan besmetting aan kan kleven is dat een heel ander verhaal. Een intacte hele worst die een maand over datum is zou ik best durven eten, maar gesneden plakjes van de supermarkt die een week over datum zijn niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Bij veel producten is de datum die erop staat de datum waarop de fabrikant de kwaliteit nog garandeert. Het kan prima zijn dat het product daarna nog zeker wel eetbaar is, maar misschien iets op kwaliteit ingeboet heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: do 16 apr 2020, 02:18 ... Een intacte hele worst die een maand over datum is zou ik best durven eten, maar gesneden plakjes van de supermarkt die een week over datum zijn niet.
Daarom geef ik dat soort dingen dan aan de kat. Die is heel kieskeurig, kan veel beter ruiken dan ik dus als zij het eet, dan is het nog goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Zucht, deze eeuwenoude discussie ....

Voor de etiketten en houdbaarheidsdeclaratie zijn er in Nederland 3 keuzes.
  • * Niet gebruiken na (alleen voor zeer kort houdbare producten als eieren, kort houdbare zuivel, rauw vlees)
    * Tenminste houdbaar tot (voor middel- en lang houdbare producten)
    * Geen datum nodig (voor producten die niet kunnen bederven, per wet vastgelegd welke producten geen datum hoeven te printen; veelal hoogalcoholische producten)
De 3e optie spreekt voor zich.

De datum welke geprint wordt is een garantstelling door de fabrikant dat het product nog aan verschillende eisen voldoet met als kanttekening dat de opslagcondities zijn zoals aangegeven. Namelijk o.a.:
  • * microbiologisch en chemisch veilig
    * bij vitaminedeclaraties dat er nog minimaal 85% van de gedeclareerde vitamines aanwezig zijn
    * kleur, geur en smaak zodanig zijn als men mag verwachten
Wanneer een product over de datum gaat, is het niet meer de verantwoordelijkheid van de producent als er iets mis mee is. Dat wil zeggen, als een supermarkt een product verkoopt dat over de gegarandeerde datum is, de supermarkt de verantwoordelijkheid voor bovenstaande punten overneemt van de producent. Meestal willen ze dat niet (verleggen van verantwoordelijkheid) dus gaat een product eerst in de uitverkoop en daarna de kliko in. Weggeven aan opvang/voedselbank levert ook verantwoordelijkheid op voor de retailer, dus doen ze dat niet. Want stel je voor dat ...

Bij een product met de declaratie: "tenminste houdbaar tot" zijn de producten doorgaans zo microbiologisch stabiel dat bij een niet eerder geopende verpakking het product nog veilig geconsumeerd kan worden. Een pot slabonen of een blik groentesoep met 720 dagen houdbaarheid durf ik op dag 800 ook nog wel te eten (tenzij het blik bol staat). Echter de kans is groot dat de kleur minder mooi is (veelal bruiner door oxidatie of maillard reacties gedurende de tijd), geur en smaak minder is (oxidatie van aromamoleculen, ja ook die uit de producten zelf en niet toegevoegd), vitaminegehalten ver onder de gedeclareerde waarden, etc.

Een voorbeeld zijn gepasteuriseerde vruchtensappen. Deze zijn veelal aseptisch verpakt in tetrapak, glas of PET flessen met een houdbaarheid van enkele maanden. Je kan zien bij vruchten als aardbei en troebele appelsappen dat deze aan het einde van de houdbaarheid al bruiner gekleurd zijn dan dat ze waren toen ze werden verpakt. Echter qua veiligheid is er niks mis mee.
Deze reacties gaan trager wanneer kouder wordt opgeslagen, dus waar aardbeisap na 180 dagen op kamertemperatuur zo bruin als een bierflesje is, kan deze in de koelkast makkelijk 270 dagen hebben voordat de bruine kleur zo erg is.

Omdat een product ook nog mooi er uit moet zien wanneer de consument het eet, is de kleur voor veel lang houdbare producten de parameter waarop een THT wordt bepaald.

Niet gebruiken na is een declaratie waarbij een product na deze datum weggegooid moet worden en de supermarkten tenminste 24 uur voor het verstrijken van deze datum het product uit het schap hebben om de consument nog tijd te geven het product te gebruiken. Deze declaratie is praktisch altijd in verband met microbiologische veiligheid. Producten met een Niet gebruiken na datum dus voor het aflopen van deze datum gebruiken, of invriezen.

Hoe lang een geopende verpakking nog houdbaar is, tja hangt van veel factoren af. In het algemeen klopt het wanneer je zegt van kijk en ruik. Kijk of je bijvoorbeeld iets van schimmel of schuimvorming ziet en ruik voor vreemde geuren (boter-, alcohol-, eieren/zwavel- en rans geuren zijn vaak goede indicatoren).

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Opmerking moderator

Het onderwerp houdbaarheid is nu wel uitgekauwd. Laten we weer terugkeren naar het topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Hoe open je het onderstaande pakje krulvermicelli op een zodanige wijze dat dit naderhand ook weer eenvoudig gesloten kan worden?

https://www.watetenwevandaag.nl/product ... ellimiddel

Reageer