kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: zo 17 nov 2019, 01:53
Bijkomend probleem: vaak wordt afgeraden warme gerechten direct in de koelkast te zetten omdat die daardoor de temperatuur in de koelkast omhoog drijven. Uiteraard koelt dat uiteindelijk wel weer terug, maar gedurende een bepaalde periode is het even te warm en zouden andere dingen in de koelkast versneld bederven.
Daar zeg je wat...
Dat vind ik ook zoiets wonderlijks...

Hoe warmer iets is wat je in de vriezer doet hoe eerder het is ingevroren.
Een heet gerecht is dus sneller gekoeld/bevroren dan een koud gerecht.

Ik gooi het spul dus warm in de vriezer/koeling. (Mits het een enkel dingetje betreft).
En ga er van uit dat mijn vriezer/koeling dat ene gerechtje wel kan handelen.
Of mijn handelswijze wel zo goed is.. weet ik niet zo zeker. :lol:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat warm eten sneller afkoelt dan koud eten in een vriezer, en zeker een koelkast, is een fabel. Op het forum is wel wat gezegd over die zgn 'mpeba effect'. In de praktijk kan het wel eens werken doordat iets warms wat rijp op een schap in de vriezer smelt en daardoor beter thermisch contact maakt, maar in de regel is het onzin, en in een koelkast al helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Petra :-) schreef: za 16 nov 2019, 02:21
Benm schreef: za 16 nov 2019, 02:05
...
Voor Vega tips houd ik me aanbevolen! Vind het retelastig. :roll:
Ik wilde 'gebakken tahu, petis sausje, geblancheerde sla, gebakken uitjes, rijst' adviseren, omdat ik me er elke 3-4 maanden ongans aan eet, maar ik realiseer me net dat het niet 100% vega is. Maar wel zonder vlees.. Echt heerlijk!!

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat is een lastige - ergens vind ik een maaltijd zonder vlees geen maaltijd. Iets als lekker gebakken tahu lust ik prima, maar ergens als bijgerecht bij een bord rendang en rijst of iets dergelijks.

Voor een vegetarische optie denk ik dat de Thaise keuken meer geschikt is dan de Indische. Een vegetarische Pad Thai is een redelijk populair gerecht... niet dat ik het zelf per se zou willen eten, maar er zijn genoeg mensen die het doen.

Aan mij is het verder niet zo besteed - als ik 1 voet op Balinese bodem zet is het gewoon babi guling, gelukkig geheel zonder gezeur :)

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: di 19 nov 2019, 01:54 Voor een vegetarische optie denk ik dat de Thaise keuken meer geschikt is dan de Indische. Een vegetarische Pad Thai is een redelijk populair gerecht... niet dat ik het zelf per se zou willen eten, maar er zijn genoeg mensen die het doen.
Wij zijn gek op Thais. Hebben gelukkig een fijne Thai om de hoek zitten want zelf Thais koken vind ik erg moeilijk,
We eten ook vaak Pad Thai. Eerst de kip nu de Vega. Bevalt prima!
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Kan gember ook als broodbeleg genoten worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

vind ik wat raar maar je kan wel gember chutney maken een soort van confituur.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik doe nu zelf al gember bij de gebakken uitjes en tomaat, maar omdat ik die gember zo lekker vind vroeg ik mij af of je dat ook gewoon op brood kan eten.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wat ik lekker vind is gember thee. Gewoon heet water met stukjes gember.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De plakjes gember die ik nu gebruik komen uit een potje. Koop je zelf zo'n wortel om daar stukjes af te snijden voor je gember thee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ja plakken afsnijden van een wortel is erg smakelijk als thee

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

En waar bewaar je die wortel zolang die nog niet op is?

Berichten: 859

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

je kan gember jam kopen of maken

Berichten: 859

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

gember kan je uitstekend invriezen. (ook in vooraf gesneden plakjes)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Goed ik zal morgen eens kijken wat er te koop is.

Reageer