Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 2

Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Deze vraag spookt al een tijdje door mijn hoofd. Hopelijk weten jullie hier meer van en kunnen jullie mij helpen dit op een goeie plek te zetten,

Berichten: 12.262

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Hoe stel je je dat vergaan van de aarde precies voor?
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Natuurramp Opwarming van de aarde 
iets waardoor de aarde niet meer bewoonbaar en de mens moet vluchten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Daar zijn boeken over vol geschreven van hele serieuze tot je reinste pulp.
 
Veel zal afhangen van de stand van de techniek en hoe lang van te voren men de ramp ziet aankomen.
Waarschijnlijk zal bij de huidige wereld bevolking het grootste deel moeten achterblijven.
 
Het meest zie ik in ruimteschepen die nagenoeg zelfvoorzienend zijn.
 
Maar dat lijkt me meer onder theorie ontwikkeling te horen gezien daar een aardige hoeveelheid speculatie in zit.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Luchtfietserij. We zien al nauwelijks kans om op aarde het CO2 gehalte binnen aanvaardbare grenzen te houden. En dan zouden we wel in staat zijn om op een ander bolletje een leefbare atmosfeer te creëren? Vergeet het maar.

Berichten: 1.363

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Even los van de reden waarom de Aarde onbewoonbaar is geworden:
 
Als we ooit voor die keuze komen te staan dan zal de mens vrij moeten zijn van religies en machtswellust.
Ook zullen we geen waarde meer moeten hechten aan persoonlijke rijkdom (d.w.z: geld).
 
Dit zijn namelijk de grootste vijanden willen we kunnen samenwerken om een dergelijke reis naar een andere planeet te kunnen realiseren.
Want stel je eens voor dat grote multinationals om de 'eer' vechten om voor biljoenen de ruimteschepen te mogen maken? Er worden nu miljarden geïnvesteerd c.q. verdient in de wapenindustrie alleen al door onze verzekeraars. Dat is dus echt het topje van de ijsberg.
Dat gaat niet anders worden bij de bouw van ruimteschepen. Iedereen zal een (geld)graantje willen mee pikken tenzij we rond die tijd volwassen zijn geworden als mensheid. Momenteel zijn we dat niet want persoonlijk gewin is veel belangrijker en er worden oorlogen uitgevochten waarvan men vaak niet eens meer weet waarom die oorlog überhaupt begon, zo diep zit de haat en zo ver weg is de kans op samenwerking want zonder samenwerking komen die ruimteschepen er niet en zal uiteindelijk slechts een kleine groep mensen kunnen wegvluchten, waarschijnlijk te klein om een goede overlevingskans te hebben.
 
Zijn we niet volwassen geworden dan krijg je totale chaos en anarchie want iedereen zal uiteindelijk mee willen behalve diegene die dan nog steeds denken dat er een hiernamaals is.
 
Ook zal zelfs als we dat graag willen niet iedereen meekunnen. Want je hebt het dan over een veelvoud van de totale wereldbevolking en die is nu 7,5 miljard. Zelfs als we er in slagen ruimteschepen te bouwen met de capaciteit van zeg het grootste hedendaagse cruiseschip, dan heb je er nu al ruim 892.000. van nodig. Dat gaat een onmogelijke opgave worden en dan krijg je de zelfde taferelen als bij vluchtelingen die met zijn allen een bootje bestormen om mee te kunnen wat vervolgens omslaat maar dan bij die ruimteschepen.
 
En ja, waar moeten we dan naar toe als het ondanks alles toch nog lukt om weg te komen?
Hopelijk hebben we tegen die tijd een plek in het zonnestelsel geschikt gemaakt d.m.v. terraforming maar ook dat vraagt wereldwijde samenwerking. Zo niet dan moeten we naar een andere ster en tenzij we dan een soort van warp-engine hebben ontwikkeld (iets waar nu al serieus over wordt nagedacht) zal dit een zeer lange reis worden zodat ruimteschepen een soort van reizende stad moeten worden met een groeiende populatie en/of cryo-opslag want als je met zoveel mensen op een kluitje zit in een spartaanse omgeving heb je al een 'oorlog' nog voordat we onze nieuwe planeet hebben bereikt.

Berichten: 12.262

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

CheesySpace schreef: Natuurramp Opwarming van de aarde 
iets waardoor de aarde niet meer bewoonbaar en de mens moet vluchten
 
Maar wat zou kunnen verzoorzaken dat de gehele aarde onbewoonbaar wordt? 
 
Opwarming, natuurrampen en dergelijke kunnen veroorzaken dat bepaalde gebieden niet langer bewoonbaar zijn, maar dat geldt nooit voor de hele planeet. Er leven ook zat mensen waar het gemiddeld >10 graden warmer (of kouder) dan hier is. 
 
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de atmosfeer om een of andere reden dusdanig toxisch wordt dat we die niet meer kunnen inademen. In dat geval kun je habitats bouwen zoals voorgesteld voor gebruik op mars, maar gewoon op aarde. 
 
Een ander scenario dat vrijwel zeker zal gebeuren is een ijstijd: in zo'n geval is nederland onbewoonbaar, mogelijk zelfs bedolven onder een enorme gletsjer. Het lijkt me een vrij logische oplossing om in zo'n geval te migreren richting warmere gebieden. Gezien de tijdsschaal ook best haalbaar, het is niet zo dat binnen 1 generatie de halve planeet met ijs bedekt is, en er is feitelijk idioot veel land dat nergens voor gebruikt wordt, maar prima potentie heeft.  
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Als we ooit voor die keuze komen te staan dan zal de mens vrij moeten zijn van religies en machtswellust.

Ook zullen we geen waarde meer moeten hechten aan persoonlijke rijkdom (d.w.z: geld).

 

Dit zijn namelijk de grootste vijanden willen we kunnen samenwerken om een dergelijke reis naar een andere planeet te kunnen realiseren.

 

Zijn we niet volwassen geworden dan krijg je totale chaos en anarchie want iedereen zal uiteindelijk mee willen behalve diegene die dan nog steeds denken dat er een hiernamaals is.

 .
Ik stel me juist het tegenovergestelde van deze utopie voor. Dit soort van grote stappen werden in het verleden altijd gemaakt als de mens zich op zijn “slechtst” gedroeg.... koude oorlog, wereldoorlog, kolonisatie/VOC.

Natuurlijk zal iedereen mee willen maar de sterkste 5% zal de overige 95% gewoon achterlaten.

Berichten: 12.262

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Als het echt zaak is om de planeet te verlaten kan dat nog best eens een lastige worden. 
 
Technisch is het wellicht mogelijk een redelijk aantal mensen op ruimtereis te zetten (geen idee waarheen), maar of dat praktisch ook gaat gebeuren? Het vergt vrij veel mensen om zoiets te realiseren, waarschijnlijk meer dan er mee kunnen. Maar als iemand als achterblijver een zekere dood tegemoet gaat, waarom zou iemand dan werken aan het project? Of je moet het eerst gaan bouwen en dan loten wie er mee mag, maar ik denk niet dat dat ordentelijk gaat verlopen, eerder dat mensen elkaar afmaken en er iemand met dat ruimteschip vandoor gaat ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Bij een plotseling optredende globale ramp is het over en sluiten voor de mensheid. We hebben daarop dan totaal geen antwoord.
 
Hier een serieus artikel over 'terraforming' bij de enige andere planeet in het zonnestelsel die daarvoor in aanmerking lijkt te kunnen komen; Mars. Eigenlijk een misleidende term, want er wordt geen 'aarde' gecreëerd, maar een leefbare planeet en de term ecosynthese is dan beter op zijn plaats:
 
[attachment=25912:planetary ecosynthesis Mars.pdf]
 
Skinny:
  • Duurt naar schatting tienduizenden tot meer dan 100.000 jaar
  • Er staat een hele reeks enorm lastige o.m. astrobiologische vragen open, waarop we het antwoord niet of nauwelijks kennen
  • Er zijn ontzettend veel praktische belemmeringen (energie, tijdsduur, kosten, inspanning, techniek, grondstoffen)
Als wij dit in de verre toekomst al zouden kunnen, dan is het natuurlijk het best op de daarvoor meest geschikte planeet in het zonnestelsel toe te passen. En dat is Aarde. Een groot voordeel dat de benodigde inspanningen nog eens enorm vermindert is dat deze ook lekker dichtbij is.
 
Kortom, 'terra'forming op andere planeten is nog heel lang science fiction met de nadruk op het laatste.
Bijlagen
planetary ecosynthesis Mars.pdf
(737.1 KiB) 813 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Met die natuurrampen en de paniekzaaierij rondom CO2 en het klimaat zal het allemaal wel meevallen. Sinds 2000 neemt het aantal natuurrampen per jaar sterk af en het aantal doden daarvan daalt al sinds 1920. Daarnaast komen veel voorspellingen, vooral van klimaatfanatici zoals Al Gore, niet uit en blijkt het allemaal reuze mee te vallen. Nee, als de wereld ergens van zal vergaan dan is het next-generation oorlog en overbevolking. Het typische is dat je daar nou nooit iemand over hoort terwijl dat de komende decennia al voor steeds grotere problemen gaat zorgen. Mocht de wereld vergaan, dan is het hoogstwaarschijnlijk klaar met de mensheid. Hooguit zal er een select groepje mensen met een schip de ruimte in vluchten, maar ik vraag me af hoe lang ze dat volhouden zonder zelfvoorzienende ruimteschepen. Mocht de wereld onbewoonbaar zijn geworden, dan zou je wellicht in grote schuilkelders kunnen gaan wonen. Deze bestaan al, maar zullen ten tijde van gevaar alleen toegankelijk zijn voor een select publiek. Ook daarbij kun je je afvragen hoelang de mensheid in een bunker kan overleven. En of mensen dat überhaupt wel willen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Dat soort bunkers is op zn best uitgerust met voorzieningen om er zeg 30 jaar in te kunnen overleven (incl voedsel, water, etc). Het concept is uit de koude oorlog, en het idee erachter is dat na aanval met een atoombom binnen 30 jaar het aan het oppervlak weer veilig genoeg is om je tenminste te kunnen verplaatsen. 
 
Op zich lijkt dat redelijk aannemelijk, je kunt nu gerust een tijdje rondwandelen vlak bij de centrale van chernobyl, en dat kon ook al voor de huidige nieuwe sarcofaag eromheen zat. Dat kon overigens al veel langer, maar het is pas een paar jaar mogelijk dat als toerist te doen om allerlei politieke redenen. 
 
Maar voor het 'vergaan van de aarde' - tenzij we geramd worden door een gigantische astoide of iets dergelijks (en de planeet min of meer aan stukken gaat) denk ik niet dat de mens zal uitsterven. Overbevolking is een probleem, maar ook wel een pluspunt: als er iets gebeurd waardoor pakweg 99.9999% van de mensen acuut sterft, overleeft er nog 1 op de miljoen, en dat is een populatie van 7.000. 
 
Qua aantal zouden mensen dan nog niet eens een bedreigde diersoort zijn (de grens daarvoor is 2500), en bovendien zijn mensen dusdanig intelligent dat de kans redelijk is dat die 7000 elkaar wel ergens gaan vinden in een paar clusters. En die 7000 mensen hebben ook niet echt een probleem, er ligt genoeg ingeblikt eten in supermarkten en magazijnen om een paar generaties van te voeden. 
 
Ik zou niet weten wat iets dergelijks kan veroorzaken. Misschien is het wel handig om een centraal punt af te spreken om naar toe te gaan mocht het gebeuren... Ik zou daarbij schiphol voorstellen voor nederland, en dan maar hopen dat 1 van die 17 mensen toevallig min of meer vliegtuig kan besturen. En zo niet staan daar ook wel een paar simulators om het te leren alvorens een willekeurig toestel af te tanken en te vertrekken naar een gebied met meer resterende bevolking. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

Er moet ook onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds het einde van de mensheid en het einde van het leven.
Al zal dat laatste moeilijk worden ik zie niet gauw al het leven stoppen op aarde.
 
En hoe zou het leven dan evolueren? Zouden er terug primaten ontstaan?
one day you will know

Berichten: 1.363

Re: Stel de aarde vergaat, hoe en waar zouden we dan kunnen wonen?

shimmy schreef: Ik stel me juist het tegenovergestelde van deze utopie voor. Dit soort van grote stappen werden in het verleden altijd gemaakt als de mens zich op zijn “slechtst” gedroeg.... koude oorlog, wereldoorlog, kolonisatie/VOC.

Natuurlijk zal iedereen mee willen maar de sterkste 5% zal de overige 95% gewoon achterlaten.
Het grote verschil tussen de zaken die je noemt zoals de koude oorlog kun je niet vergelijken met overleven voor de mensheid als ras. Zelfs een wereldoorlog stelt dan niet veel voor. Vlak na de tweede wereldoorlog had je b.v. het "Marshall Plan" bedoeld om de Europese economie een boost te geven. (Waarvoor regels opzij moesten worden gezet) Maar critici denken dat het effect nogal overdreven was en dat het o.a. bedoeld was voor meer Amerikaanse controle over Europa.
We hebben ook een totaal andere mentaliteit gekregen door de dingen die om ons heen gebeuren. Ik bedoel maar: een grote stroomstoring in een stad staat vaak gelijk aan plunderingen van winkels door de eigen bewoners. (Had je niet toen de gloeilamp e.d. nog niet bestond) Stel je die mentaliteit eens voor op mondiale schaal als iedereen gevaar loopt te sterven. Met zo'n mentaliteit heb je geen eens een natuurramp nodig.
 
En kolonisatie en de VOC hebben toch wel een bittere klank want het gaat samen met slavernij en dat kun je geen 'grote stap' noemen zeg...

Reageer