Waarom bestaat gewone boter nog?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

En ja, biefstuk braad je in de roomboter
 

Hear hear!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

Wat is dan het verschil tussen margarine voor de boterham of om te braden?
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

Als het beide margarine is, is er geen verschil. Maar veel broodsmeersels zijn zogenoemde halvarine, dat is plantaardig vet met een flinke hoeveelheid water, en daarom niet geschikt om mee te bakken of braden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

Je kan wel bakken met halvarine, maar dan moet je ongeveer 2 keer zo veel gebruiken en wachten tot het meeste water is verdampt voordat je het vlees er in laat zakken. Typisch iets voor een noodgeval als je niks anders bij de hand hebt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

Michel Uphoff schreef:  

Hear hear!
+1 of op de BBQ
 
Bakken met halvarine zal ik niet mee beginnen, ook niet als laatste redmiddel. Probleem is dat je dan een hogere concentratie oppervlakte actieve stoffen hebt welke kunnen leiden tot schuimvorming en daarmee gevaarlijke situaties.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

Och, bakken in halvarine gaat eigenlijk best goed. Ik heb het een keer gedaan op een kampeertocht, voor mijn tentje. Was nog in de tijd dat ik dacht dat halvarine beter was voor een mens. Tegenwoordig ben ik helemaal over op boter. 

Berichten: 12.262

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

Tja, halvarine is voor op je boterhammen, op z'n best. 
 
Er zit de helft minder vet/olie in dan in boter of margarine, maar de vraag is een beetje wat de rest is: Goeddeels water, maar mogelijk ook wat koolhydraat, gom, emulgator en andere "rommel" om het tot een boter-achtig smeersel te maken. Dat water verdampt er wel uit als je het verhit (pas op voor de spetters! maar wat er met de rest gebeurt? Geen idee. 
 
Als je niks anders hebt dan kan je halvarine gebruiken, en als je iets tegen boter hebt gewoon zonnebloem of raapzaad olie... dat is tenslotte ook het vet in je halvarine, maar zonder alle ander ingredienten. 
 
Dat hele 'vet is slecht voor je' verhaal rammelt nogal. Afgezien van de calorien blijft er weinig van over, en als je iets gaat bakken heeft het echt geen zin dat in 'halvarine' te gaan proberen (tenzij brandwondjes goed voor je zouden zijn). 
 
Bij andere producten moet je overigens ook wel een beetje oppassen: je hebt mayonaise met 80% vet en fritessaus met 25% vet. Je zou je kunnen afvragen wat die andere 55% dan is, en het antwoord is helaas niet 'water', kijk gerust op de ingredientenlijst wat het wel is, misschien win je er nog een keer een potje scrabble mee (als het bord groot genoeg is). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

Benm schreef: Tja, halvarine is voor op je boterhammen, op z'n best.
 
En zelfs dat niet in mijn mening. De Shavers hebben het nog goed verwoord
 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

klazon schreef: Je kan wel bakken met halvarine, maar dan moet je ongeveer 2 keer zo veel gebruiken en wachten tot het meeste water is verdampt voordat je het vlees er in laat zakken. Typisch iets voor een noodgeval als je niks anders bij de hand hebt.
Toch is het niet aan te raden.
Door het vele water spettert het veel harder.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 858

Re: Waarom bestaat gewone boter nog?

boter is gewoon lekkerder.
je kan het ook nog even klaren als je een keer iets in een echte hete pan wilt bakken (geklaarde boter kan heter dan olie zonder te verbranden)

Reageer