Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

megabon schreef: Ik had ergens gelezen dat ons universum uit 10 dimensies bestond.
Het idee van de snaartheorie is dat er inderdaad 10 dimensies zijn, maar dat 6 dimensies daarvan als gevolg van compactificatie niet op gewone schaal zichtbaar zijn, behalve de 4 bekende dimensies uit de algemene relativiteitstheorie.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

megabon schreef: Ik had ergens gelezen dat ons universum uit 10 dimensies bestond.
 
Inderdaad, volgens de snaar theorie heeft ons universum 10 dimensies. Maar je kunt je niet in één van die dimensies bevinden, je kunt je alleen in het 10-dimensionale universum bevinden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 12.262

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Tja, dan zou j e 11 dimensies nodig hebben om universa volledig van elkaar te kunnen scheiden - qua principe maakt dat niet zoveel uit. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Hoe komt dat we de andere dimensies niet waarnemen? Heeft het enkel te maken dat we niet over de nodige zintuigen beschikken?

Of is het enkel een wiskundig "spel"
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Benm schreef: Tja, dan zou j e 11 dimensies nodig hebben om universa volledig van elkaar te kunnen scheiden - qua principe maakt dat niet zoveel uit. 
 
Het ging mij puur om het onderscheid tussen de begrippen 'universum' en 'dimensie'.
 
Waar jij het nu over hebt is dat er 10 dimensionale sub-universa zouden bestaan die van elkaar gescheiden zijn binnen een groter 11-dimensionaal universum. In dat geval bevinden wij ons zowel in een 10-dimensionaal "sub-universum" als in het grotere 11-dimensionale universum. Maar hoe dan ook, je kunt nog steeds niet zeggen dat iets of iemand zich "in een andere dimensie bevindt".
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Ik zwijg nu
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Math-E-Mad-X schreef:  Maar hoe dan ook, je kunt nog steeds niet zeggen dat iets of iemand zich "in een andere dimensie bevindt".
 
Dat klopt inderdaad, iemand bevind zich in een andere positie binnen een gegeven dimensie. 
 
Zoals jij nu niet naast me zit, zo lopen er ook geen romeinen door de binnenstad alhier. Niet dat dat niet gebeurd is, je zit er qua tijdsdimensie alleen de nodige eeuwen naast. 
 
Een exacte voorstelling van een 5e (of zo je wilt 11e) dimensie kan ik me ook niet heel concreet maken, laat staan of en hoe er iets te bouwen zou zijn om je binnen die dimensie te verplaatsen. 
 
Met de eerste 3 dimensies gaat dat prima, maar met tijd wordt het al lastig: je kunt eigenlijk alleen maar vooruit in de 1e versnelling. Hoe het met de volgende dimensie zit is giswerk, wellicht kun je daar helemaal niets mee.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Professor Puntje schreef:  
Inderdaad - het kan helemaal niet! Een universum dat identiek is aan het onze behalve het jaartal zou terugrekenend naar de oerknal wat jaren tekort komen of over hebben. Dan kom je daar aan de start in de knoop met de natuurwetten.
Men kan aannemen dat de oerknallen niet gelijktijdig waren.
 
Daar kan ook een leuk model van opgezet worden, vooral geschikt voor SF. :D
Math-E-Mad-X schreef:  
Wat is het verschil? De uitspraak dat iets 'in een andere dimensie' gebeurt is wetenschappelijk gezien nonsens. Dit is taal die je alleen maar in science fiction films tegenkomt, en waarmee men eigenlijk gewoon 'een ander universum' bedoelt.
 
Een universum kan wel meerdere dimensies hebben maar dat is heel wat anders. Ons universum heeft 3 ruimtelijke dimensies en een tijds-dimensie (en zelfs nu ben ik eigenlijk nog steeds een beetje onwetenschappelijke taal aan het gebruiken)
Dimensies zijn geen dingen spreken van een ruimte met meerdere dimensies is eigenlijk onzin.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

tempelier schreef:Dimensies zijn geen dingen spreken van een ruimte met meerdere dimensies is eigenlijk onzin.
 
Inderdaad, dat is ook wat ik bedoelde met "zelfs nu ben ik eigenlijk nog steeds een beetje onwetenschappelijke taal aan het gebruiken".
 
Als je het helemaal precies wil hebben dan had ik moeten zeggen "de ruimte heeft dimensie 3", maar ik wilde de zaken niet nog ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

tempelier schreef: Men kan aannemen dat de oerknallen niet gelijktijdig waren.
 
In dat geval zijn er ook tijdstippen waarop er slechts één van de twee universa bestaat, en dat is in strijd met de aanname van het bestaan van twee parallelle universa.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

Professor Puntje schreef:  
In dat geval zijn er ook tijdstippen waarop er slechts één van de twee universa bestaat, en dat is in strijd met de aanname van het bestaan van twee parallelle universa.
Daar hebben SF wat op gevonden hoor.
 
Ze laten de parallel universa als het ware achter elkaar onstaan dus binnen een bepaalde infinitesimale tijd en afstand een ontstaat als het ware telkens een nieuw universum, zo verklaren ze dan tevens het ontstaan van het multiversum. :D
 
Dit alles zonder een spoortje van bewijs natuurlijk, maar wel leuk om er wat gezellig over te kletsen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

megabon schreef: Hoe komt dat we de andere dimensies niet waarnemen? Heeft het enkel te maken dat we niet over de nodige zintuigen beschikken?

Of is het enkel een wiskundig "spel"
Het heeft te maken met een wiskundig proces dat compactificatie wordt genoemd en dat als eerste door Theodor Kaluza en Oskar Klein werd gebruikt toe ze een theorie probeerden op te stellen die de zwaartekracht en het elektromagnetisme probeerde te verenigen in 1 enkele theorie. Ze gingen daarbij uit van een extra vijfde naast de gebruikelijke 4 dimensies uit de algemene relativiteitstheorie, waarbij ze er van uitgingen dat deze dimensie zich op gewone schaal niet zou manifesteren, in tegenstelling tot de overige 4 gebruikelijke dimensies.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

als de verschillende dimensies zich in ons universum bevinden moeten we ze toch (ooit) kunnen waarnemen/meten
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

megabon schreef: als de verschillende dimensies zich in ons universum bevinden moeten we ze toch (ooit) kunnen waarnemen/meten
Het probleem is dat onze zintuigen en meetapparatuur 3-dimensioneel zijn, dus worden 4-dimensionale waarnemingen nogal lastig.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Kans op een parallelel universum die de aarde nadoet

one day you will know

Reageer