Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 656

Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Soms worden teksten op sites aangepast. Weet iemand of oude teksten op het net bewaard worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Dat is normaliter ook mijn eerste ingang om oudere versies te vinden. Op zich is het een heel nuttige site, maar de index is tamelijk beperkt in welke sites je kunt terugvinden en op hoeveel punten in het verleden. Wat ook lastig kan zijn is dat het vooral de tekst opslaat, maar niet de afbeeldingen die ook heel relevante informatie kunnen bevatten. Dan krijg je situaties waarbij je wel de beschrijving van een grafiek kunt lezen, maar die grafiek zelf niet meer kunt zien. 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Klopt Benm ik heb de oude teksten dan ook niet gevonden maar vind de site wel nuttig. Waarom ik de oude teksten nodig heb is dat er wel eens regels gemaakt worden en later weer verandert, als je hierop bedacht bent kun je natuurlijk zelf een snapshot maken. Maar daar denk je natuurlijk pas achteraf aan en van alles snapshots maken is ook niet te doen. Jaren geleden vond je die teksten wel eens terug in Google of andere zoekmachines maar die zijn zo verbeterd dat dit nu nauwelijks nog het geval is.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Stel, je hebt het bij 'regels' over -bijvoorbeeld- voorwaarden welke een bedrijf hanteert. En stel dat het bedrijf zich beroept op bepaalde regels/voorwaarden welke zouden gelden. Tenslotte, stel dat het over een bepaalde zaak gaat welke in 2011 speelde.
Dan moet het bedrijf ook laten zien dat de regels waarop ze zich beroepen, ook al golden in 2011. Hebben ze de betreffende regels pas later opgesteld, dan zijn die dus niet geldig voor de bepaalde zaak.
Bedoel je zoiets?

Berichten: 656

Re: Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Het probleem is ondertussen opgelost, ik heb het bedrijf een mail gestuurd met de opmerking dat wijzigingen altijd wel terug te vinden zijn. Ik heb schriftelijk een nette brief gekregen dat alles in orde is.
 
Back2Basics Het ging eerder om de volgorde waarin een regel uitgevoerd moet worden dan om de regel zelf. Hoewel ik telefonisch te horen had gekregen dat de uitvoering er niet zoveel toe deed heb ik me gehouden aan de volgorde die "zwart op wit" stond op internet. Tot mijn verbazing stond er later de uitvoering van de regel die ik meer logisch vond en ook voor gebeld had. Maar zoals aangegeven kan ik de volgende keer als ik zoiets doe beter een snapshot opslaan want ik had zo maar de dupe kunnen worden van mijn eigen oplettendheid.

Berichten: 863

Re: Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Je kan de volgende keer beter gelijk bellen als iets je niet duidelijk is of niet logische overkomt.
Dat is veel makkelijker dan achteraf problemen oplossen.

Berichten: 12.262

Re: Kunnen oude teksten van sites nog opgevraagd worden

Back2Basics schreef: Stel, je hebt het bij 'regels' over -bijvoorbeeld- voorwaarden welke een bedrijf hanteert.
 
Als het om iets als algemene voorwaarden gaat geldt dat deze op het moment van overeenkomst 'ter hand moeten worden gesteld' aan de contractpartij die ze accepteert. 
 
Bij een conflict is het nog wel eens lastig om te bepalen of dat voldoende gedaan is. Domweg een vinkje zetten voor een link naar de algemene voorwaarden kan, zeker bij consumenten, onvoldoende zijn. Als bedrijf moet in zo'n geval de algemene voorwaarden bijvoorbeeld ook per email of in geschrift beschikbaar maken aan een consument. 
 
Maar bij een geschil wordt dat vaak qua bewijslast nogal een lastige kwestie: de ondernemer kan stellen dit gemailed of per post toegezonden te hebben, maar mits het geen aangetekende post was dit niet glashard bewijzen. De consument kan vervolgens ook beweren de mail of post nooit ontvangen te hebben, en dan mag een rechter uitmaken welk scenario waarschijnlijker is. 
 
Iets als internet archive kan soms een oplossing bieden, maar de eigenaar van de site kan eenvoudig voorkomen dat de pagina nog te vinden is: als je die via zeg robots.txt op no-index zet haalt internet archive ook alle voorgaande versies weg, en daarmee ieder bewijs van het bestaan van die pagina. 
Victory through technology

Reageer