Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Jan van de Velde schreef: Niet voor de leerlingen "voor wie dit relevant is". Lees, bovenbouw vwo met een NT profiel. 
Waar staat dat?
 
In diezelfde publicatie (waar deze discussie toch over gaat) staat 1 pagina eerder; d.w.z. de start van de betreffende bijlage en dezelfde opdracht:
Deze grote opdracht vormt een belangrijk fundament voor Rekenen & Wiskunde en de meeste andere leergebieden in alle fases van het primair en voortgezet onderwijs en binnen alle andere grote opdrachten
 
Men heeft het juist ook over begripsvorming betreffende geld, meetinstrumenten, etc. Ook, en dan refereer ik aan jouw voorbeeld van de 15 jarige die zijn rekenmachine niet begrijpt, schrijven ze nadrukkelijk:
Met schattend rekenen kan een leerling zijn antwoorden en die van anderen controleren.
[...]
Bedenk alleen maar waarop men terug moet vallen als (digitale) hulpmiddelen even niet beschikbaar zijn en om te controleren of de invoer juist was.
 
Ik heb hierdoor eerder de indruk dat men iets wil doen aan juist de symptomen die jij beschrijft? Echter lijk jij (en anderen met jou) het document al bij voorbaat veroordeeld te hebben?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

shimmy schreef: Overigens, wat ik zelf juist heel leuk vind aan het huidige basisschool rekenen is dat er buiten het ouderwetse oefenen ook heel veel met vehaaltjes sommen wordt gewerkt ..//..  Veel praktischer dus dan wat ik van mijn eigen basisschool tijd herinner.
En dus hoor jij ook tot de slimmere 25 % van Nederland die met minder inslijpen zijn rekenwerk automatisch kan doen. Probleem is dat door een gebrek aan automatiseren van de basis niet genoeg werkgeheugen vrij is om verhaaltjessommen te snappen, al helemaal niet als de leesvaardigheid ook nog eens minder dan toppie is.
 
En dus mislukken de verhaaltjessommen, en dus is de infameuze rekentoets, die grotendeels op realistisch rekenen stoelt, een permanente mislukking. Hij is 4-5 jaar geleden de wereld in geslingerd als een zak/slaagvak, maar alleen VWO kan'm aan. En dus werden jaar voor jaar de eisen bijgesteld, totdat hij intussen nog steeds bestaat, maar nergens meer voor meetelt. Met een 4 heb je hem al gehaald overigens. Een vmbo-basisleerling krijgt die 4 als hij ongeveer een kwart van de sommetjes op 2F niveau goed heeft. (havo, vwo en mbo weken op 3F-niveau) Tja, neem hem dan niet af hè. 
 
En in plaats van dan dat reken-automatiseren eens grondig aan te pakken blijven we doormodderen met dat gedoe verzonnen door het Freudenthal-instituut, dat ook bij de ontwikkeling van dit rekencurriculum weer een stevige ideologische vinger in de pap heeft. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Ik lees toevallig vandaag in het NRC een verhaal over breinleren:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/29/de-onzin-van-breinleren-op-school-a3652131
Ik had er nog nooit van gehoord, maar blijkbaar wordt dat een nieuwe hype om het onderwijs te verbeteren.
 
Dus Jan (en alleman), geen paniek, alles gaat goed komen. Leer hoe de hersenen van je leerlingen werken en daarna is het een eitje om de kennis op de juiste manier over te dragen.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Pinokkio schreef: Ik lees toevallig ..//..
Dus Jan (en alleman), geen paniek, alles gaat goed komen.
ik panikeer niet. Ik stel mijn "ik wil ze wat leren" - ambities wel weer een beetje naar beneden bij, en ga alvast op zoek naar vacatures als docent voor al die bijspijkercursussen die nu al in jaren tussen middelbaar- en hoger onderwijs worden gegeven. Dat is een groeimarkt, net als de huiswerkbegeleiding, althans voor wie dat betalen kan.
 
In de tussentijd lees je nog eens wat literatuur, en dan kom je zoiets als onderstaand tegen:
 
Beheersing van breuken voorspelt wiskundeprestaties in middelbaar onderwijs
 
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED552898.pdf
 
These findings demonstrate that elementary school students’ knowledge of fractions and whole-number division predicts their mathematics achievement in high school, above and beyond the contributions of their knowledge of whole-number addition, subtraction, and multiplication; verbal and nonverbal IQ; working memory; family education; and family income. Knowledge of fractions and whole-number division also had a stronger relation to math achievement than did knowledge of whole-number addition, subtraction, and multiplication; verbal IQ; working memory; and parental income. These results were consistent across data sets from the United Kingdom and the United States. The fact that the relations of the predictor variables to algebra knowledge and overall mathematics achievement were similar in strength in the two samples, despite differences in the samples, the tests, and the times at which the data were obtained, is reason for confidence in the generality of the findings.
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Ondertussen is in de NRC ook een mooi artikel met de (brood)nodige nuance verschenen:

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/01/de-beste-rekenles-moet-nog-worden-uitgevonden-a3652612

 

Onderwijswetenschapper Marian Hickendorff:
„Er zijn tal van onderzoeken gedaan, maar je kan niet zeggen dat er een eenduidig verschil is aangetroffen tussen de effectiviteit van beide methodes”, zegt onderwijswetenschapper Marian Hickendorff van de Universiteit Leiden. „En het gaat dan ook nog eens om gemiddelden, waarbij tussen individuele leerlingen een enorm verschil kan zitten. Als er één ding blijkt uit al die onderzoeken, dan is het dat de leraar doorslaggevend is voor het succes van welke methode dan ook.”

Paul Drijvers, hoogleraar didactiek van de wiskunde:
Het is beter geen sweeping statements te doen over welke methode beter werkt, meent Drijvers. „De hele discussie over ontdekkend leren versus directe instructie is nodeloos gepolariseerd. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Er is geen vaardigheid zonder inzicht, en geen inzicht zonder vaardigheid. Wat we moeten doen, is precies kijken wat er per situatie werkt, en voor wie.”

Diezelfde Paul Drijvers, over het gewraakte voorstel:

 
„Dat was een ongelukkig geformuleerd voorstel van de mensen van curriculum.nu. Ik mag als vakexpert reageren op hun voorstellen, en ik heb hen dat laten weten. Breuken horen in het basisonderwijs en dat bestrijdt de commissie niet. Het voorstel is in de media enorm opgeblazen en van alle nuance ontdaan. Maar ja, zo gaat dat met nieuws over het rekenonderwijs.”
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Marko schreef:  (brood)nodige nuance 
 
..//..

 
Paul Drijvers, hoogleraar didactiek van de wiskunde:
 
Vreemd dat die Paul Drijvers hier zo gaat zitten nuanceren: zijn eigen Freudenthal Instituut doet het tegendeel van nuanceren, daarvandaan komt àlles wat op de basisscholen met "realistisch rekenen" te maken heeft. 
 
En daaraan voegt hij nog toe:
Drijvers wil graag nog gezegd hebben dat veel van de kritiek die het Freudenthal Instituut de afgelopen jaren heeft gekregen, wat hem betreft niet terecht was. „Wij hebben de uitwerking van de theorie van het realistisch rekenen in de praktijk niet in de hand. Ik zie in lesboeken tal van context- en verhaaltjessommen die ook wat mij betreft onzinsommen zijn.”
 
Zoals te doen gebruikelijk bij èlke onderwijsvernieuwing, als die mislukt dan wordt door de bedenkers gewezen naar  de werkvloer die de vernieuwende ideeën niet goed toepast. Als onderdeel van die werkvloer pas ik voor die spreekwoordelijke zwarte Piet, die overigens ook elders in het artikel impliciet in mijn richting geschoven wordt:
Als er één ding blijkt uit al die onderzoeken, dan is het dat de leraar doorslaggevend is voor het succes van welke methode dan ook.”
 
Zo ken ik er nog wel een paar.
 
De bewering dat leraren mede debet zijn aan die mislukking  is overigens in zoverre gegrond dat decennialang rekenen een ondergeschoven kindje op de PABO is geweest. Dat helpt niet mee. Daarnaast geldt dat de jongere generatie basisschoolonderwijzers in hun eigen basisschooljaren grotendeels alleen met dat realistisch rekenen bezig is geweest. Met die twee gegevens samen  vraag ik me af hoeveel procent van wat daar momenteel voor de klas staat een dikke voldoende voor een havo/vwo rekentoets zou halen. Dat is bij mijn weten nog nooit onderzocht, maar de uitkomst zou schokkend kunnen zijn.  Dat kan overigens ook verklaren dat juist de laatste 10-15 jaar de beheersing van dat rekenen zo achteruit gehold is. De generatie die het allemaal zelf nog wel kon en dus hun leerlingen òndanks de methode nog wel wat konden leren is intussen met pensioen. 
 
Aangezien de rekentoets, met realistisch-rekenenvragen, 90% zakkers oplevert, blijkt realistisch rekenen niet te werken. En dat zou er dus wel eens aan kunnen liggen dat er nu realistische rekenaars voor de klas staan. En zo snijden die nuanceringen toch echt wel heel diep in die aanpak. 
 
Verder is onduidelijk wat in dat artikel wordt verstaan onder "vaardigheden". Feit is dat in het realistisch rekenen, met of zonder breuken, automatiseren wordt gemeden als de pest. Dus vaardigheid en automatiseren kunnen haast niet synoniem zijn. Een 15-jarige leerling die al zijn rekenkracht nodig heeft voor "24:6" kan ik slechts met de grootste moeite een lineaire vergelijking leren oplossen. Want tegen de tijd dat die 24:6 opgelost is, is hij de draad kwijt van wat die 4 dan aan zijn vergelijking verandert. En hoe je het ook wendt of keert, kilometers maken met staartdelingen en breuken automatiseert dat wel. 
 
Overigens geef ik, al was het maar qua getalgrootte, ruimschoots de voorkeur aan de meta-onderzoeken van die Hattie die ook in dat NRC-artikel worden aangehaald. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Jan van de Velde schreef: [...] de rekentoets, met realistisch-rekenenvragen, 90% zakkers oplevert [...]
 
Is het slagingspercentage werkelijk zó laag? Hoe kan dat? Die sommetjes op zelfs het hoogste niveau zijn berekeningen die iedereen, ongeacht het niveau, zou moeten kunnen maken: o.a. breuken en oppervlakten berekenen. Van vwo-leerlingen verwachten de meeste misschien geen problemen, maar voor kader-leerlingen geldt hetzelfde. Van mensen die een opleiding tot kok of timmerman volgen mag je ook die vaardigheden wel verwachten om in de praktijk te kunnen werken met recepten en afmetingen van bijv. meubilair. 
 
Wat men nu doet, het niveau verlagen of de toets gewoon niet als officieel erkennen, is wat mij betreft een achterlijke handeling. Zo help je de zwakkelingen van de maatschappij (zoals iemand die niet eens 24:6 kan uitrekenen) aan een diploma die zij eigenlijk niet waardig zijn. Met alle respect, maar dat komt een maatschappij uiteindelijk niet ten goede. Uiteindelijk zijn het voornamelijk de mensen die beroepsonderwijs gevolgd hebben die onze maatschappij draaiende houden. Ik ben van mening dat die basisvaardigheden als rekenen moeten beheersen. Zo niet, dan gaan we daar de gevolgen nog van merken. Ik hoop dat als ik ooit in het ziekenhuis terecht kom, dat mijn verpleegkundige nog wel de juiste dosis medicijnen kan berekenen opdat ik geen overdosis ontvang.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Beresteyn schreef:  
Is het slagingspercentage werkelijk zó laag? 
Hmm, bij nader inzien is dat een beetje overdreven, laten we zeggen 80% zakkers, in het begin. 
Intussen, omdat iedereen dat een keer of vier kan herkansen gespreid over twee jaar, en de slagingsnorm is bijgesteld tot het cijfer 4, slaagt een veel groter deel. Wat niet wegneemt dat het streven om de uitslag op het diploma te zetten en te laten meetellen voor zakken of slagen, laat staan als kernvak (dwz, minimaal een 5 scoren), ook na 4-5 jaar rekentoets nog nergens gebeurt. Dat zou veel te zwaar gaan drukken op de slagingspercentages.
 
oefen gerust:
https://oefenen.facet.onl/facet/pages/oefen/vo/?menu=1_1
2F is vmbo, 3F is havo/vwo
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

40/45 op 3F.
 
Ik moet zeggen dat ik sommige dingen toch even lastig vond, ik moest nog even goed nadenken over ares, hectares en centiares en dat soort dingen.
En goed lezen, wil ook wel eens helpen :oops:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Een tenenkrommende lastige vraag die ik bij een rekentoets eens tegenkwam is: "Als de temperatuur stijgt van 20°C naar 24°C, hoeveel procent is dan de toename?" Het gewenste antwoord was 20%. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Nou, rekenen kan ik gelukkig nog.
1 fout 3F bij het onderdeel rekenmachine.
 
 
[edit]
vraag 39 van 45:
Of het antwoord dat ik fout had, ook fout was?
Ik berekende 7 gloeilampen en 2 ledlampen (ipv 6 en 1 volgens de site). Er staat na 9000 uur. En dan zijn net de zesde gloeiamp en de eerste ledlamp naar de Barrebiesjes en dienen nummer 7 c.q. 2 te worden gekocht.
Kennelijk mocht ik daarmee geen rekening houden. Ik kwam dus op 146,35 ipv 151,15
[/edit]

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

jkien schreef: Een tenenkrommende lastige vraag die ik bij een rekentoets eens tegenkwam is: "Als de temperatuur stijgt van 20°C naar 24°C, hoeveel procent is dan de toename?" Het gewenste antwoord was 20%. 
 
Dat is inderdaad een multi-interpretabele vraag. Ik moet zeggen dat ik eerst onder mijn de vraag vanuit de economie benaderde met Y=(nieuw-oud)/oud en daarmee kom je dan op 20%. Maar daarmee impliceert de vraagsteller wel dat een temperatuur van 0 graden Celsius het laagst haalbare is, wat voor een beta-student dan weer verwarrend over kan komen omdat dat feitelijk onjuist is.
 
Zal binnenkort ook wel even op 3F testen. In mijn eindexamenjaar had ik een 8 na de eerste poging en een 9 na de herkansing. Benieuwd wat ik nu scoor.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

43/45 op 3F (2017) binnen 69 minuten; en heb daarmee volgens de normeringstabel van het CTE een 10. Bij één fout had ik per ongeluk tussentijds afgerond waardoor ik net naast het antwoord zat en bij de andere fout snapte ik de hele vraagstelling niet. Over het algemeen vind ik het echt piece of cake vraagjes, maar dat zal dan wel aan mij liggen als de rest van NL er zoveel problemen mee heeft.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

Je moet ook niet vergeten dat jij niet op de havo zit hè. Als ik het wel heb ben jij nog aan het doorleren en is je niveau als het goed is hoger dan 5 havo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

jkien schreef: Een tenenkrommende lastige vraag die ik bij een rekentoets eens tegenkwam is: "Als de temperatuur stijgt van 20°C naar 24°C, hoeveel procent is dan de toename?" Het gewenste antwoord was 20%. 
Tja.
Zo'n vraag hoort denk ik niet op een rekentoets.
 
PS.
Als het zou zijn gegaan over koeien, dan moesten wij dat vroeger al in de vijfde kunnen oplossen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer