DigiD dwang?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DigiD dwang?

Ik denk dat je daar deels de spijker op de kop slaat Back2Basics, maar ik denk dat het ook deels een acceptatieprobleem is (of dat de weg naar het begrijpen een te groot obstakel is).
 
Als we bijvoorbeeld kijken naar het gebruiken van smartphones, dan is de analogie in jouw bericht alleen toe te passen op de jongste generaties: de generaties die nu met een tablet in de wieg opgroeien en de generaties die al op de basisschool met een smartphone lopen zijn ermee opgegroeid en kunnen dat inderdaad geleerd hebben door gedrag te imiteren. Maar de oudere jongeren (die nu ongeveer 20-30 jaar zijn) zijn daar niet mee opgegroeid. Ongeveer 10 jaar geleden toen ik net op de middelbare school zat was er nog niemand met een smartphone, maar hadden de meeste van die compacte Nokia's waarmee je alleen kon bellen of sms'en (of voetballen omdat ze nooit kapot gingen). Pas 2-3 jaar later werden iPhones populair en enkele jaren later had iedereen een smartphone. We moesten op eigen houtje uitvinden hoe die instrumenten werkten en laten we eerlijk zijn: om een smartphone te gebruiken hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben. Sterker nog: die toestellen zijn zodanig laagdrempelig gedesigned dat iedereen ermee moet kunnen werken. Voor sommigen zal het misschien een beetje abacadra zijn, maar als je er eenmaal mee leert werken en ervaring opdoet zal die weerstand verdwijnen. Die ervaring opdoen kost tijd; tijd die niet iedereen bereid is om te investeren. 
 
Hetzelfde geldt voor het internet: ik weet nog dat ik op de basisschool zat en dat Google steeds populairder werd. In die tijd maakten we nog gebruik van startpagina's om websites te vinden. Je leerde dat je met Google iedere website kon vinden en dat de beste resultaten altijd bovenaan zouden eindigen. In de tussentijd groei je op, leer je te denken met je eigen hersenen in plaats van alles klakkeloos aan te nemen, begin je steeds beter motieven te begrijpen en begin je in te zien dat Google ook maar een commercieel bedrijf is die rangplekken verkoopt aan websites die hoog willen eindigen. Dat soort dingen leer je allemaal met ervaring en kan zo 10-20 jaar duren.
 
Voor een oudere die zich misschien altijd heeft verzet tegen deze moderne middelen van communicatie komt al dat nieuws dan wel ineens rauw op je dak. Ineens word je geacht alles te begrijpen. Hoewel volwassen qua leeftijd zijn ze op het gebied van digitalisatie nog slechts babies. Babies die vanaf het begin nog alles moeten leren. Voor scholieren en studenten die er mee zijn opgegroeid, zoals ik zelf, was dat geen probleem omdat we er actief mee hebben leren werken. Ouderen hebben dat allemaal op eigen houtje moeten doen, vandaar dat er ook zoveel cursussen over bijv. e-mail en Word worden aangeboden voor ouderen. En het is in dat licht ook geen verbazing dat de meeste mensen die in zeer evidente phishing mails trappen ouderen betreft. Het vereist dus een lange weg voordat iemand als een 'volwassene in de digitale wereld' gezien kan worden. Dat kost veel tijd en moeite, terwijl kinderen en jongeren die ervaring tijdens het persoonlijk ontwikkelen hebben opgedaan (het is er als het ware met de paplepel ingegoten). 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

@ Beresteyn
 
Het moet dus geleerd worden en dat kost tijd. En voor ouderen nog meer omdat hun snelheid en geestelijke vermogens ook vaak achteruit gaan. Maar nu komt het: veel ouderen hebben er helemaal geen behoefte aan om met "die moderne onzin" mee te doen. En ikzelf eerlijk gezegd ook niet. Dus komt het erop neer dat ouderen enkel en alleen omdat de overheid en het bedrijfsleven dat handiger vinden op hun oude dag nog allerhande nieuwe technieken moeten leren gebruiken omdat ze anders financieel en administratief in de problemen geraken. Niet zo gek dat men zich dan niet meer serieus genomen en afgedankt gaat voelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: DigiD dwang?

@Professor Puntje
 
Je bijdragen hier zorgen ervoor dat ik je zeer serieus neem, en dat ik je daarvoor ook dankbaar ben! 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

Dank je wel... :oops: ;)

Berichten: 12.262

Re: DigiD dwang?

Professor Puntje schreef: Maar nu komt het: veel ouderen hebben er helemaal geen behoefte aan om met "die moderne onzin" mee te doen. En ikzelf eerlijk gezegd ook niet. Dus komt het erop neer dat ouderen enkel en alleen omdat de overheid en het bedrijfsleven dat handiger vinden op hun oude dag nog allerhande nieuwe technieken moeten leren gebruiken omdat ze anders financieel en administratief in de problemen geraken. Niet zo gek dat men zich dan niet meer serieus genomen en afgedankt gaat voelen.
 
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen - als je nog gewend was aan papieren bankoverschrijvingen, acceptgiro's en dergelijke wordt het er niet gemakkelijker op, zeker niet voor mensen op leeftijd die moeite hebben met die transitie. 
 
DigiD combineert echter het slechtste van beide werelden: je moet ergens fysiek een stuk papier in handen zien te krijgen om vervolgens gebruik te kunnen maken van een verplichte overheidsdienst. Dat is gewoon idioot onhandig voor iedereen: als jongere wil je geen papier meer hoeven ontvangen laat staan bewaren, en als oudere wil je die hele online mallemolen helemaal niet gebruiken. 
 
Wellicht zou het handig zijn als de overheid een keuze aan zou bieden tussen alles online regelen of juist alles op papier regelen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: DigiD dwang?

Je kunt ook overdrijven hè... Dat stuk papier is gewoon een brief en die kun je na de activatie weggooien...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DigiD dwang?

Dat zijn wel heel veel denkfouten in één bericht.
 
  • Bankafschriften, bijvoorbeeld, zijn niet per se papierloos. Zover ik weet is het bij iedere bank (tenminste wel bij Rabobank, ING en ABN AMRO) nog steeds mogelijk om alles op papier per post te ontvangen. Persoonlijk heb ik dat uit staan, maar ik ontvang wel ieder jaar een jaaroverzicht van ieder rekeningnummer die ik in een map bewaar. 
  • DigiD is enkel digitaal. Het enige papiertje wat je ontvangt is de activeringscode na het aanvragen. Meer niet. De reden dat ze dit per post doen is omdat je DigiD verbonden is met de Basisregistratie Personen (burgerservicenummer). Dat is per wet weer verbonden met een adres waar het naar opgestuurd wordt. Dat doen ze om te voorkomen dat een onbevoegd persoon jouw burgerservicenummer heeft bemachtigt en dan jouw identiteit kan misbruiken. Als je dat digitaal zou doen, bijvoorbeeld per mail, kun je die controle niet doen. Als je het mij vraagt een zeer solide controle voor nul moeite. 
  • DigiD is geen verplichte overheidsdienst, maar biedt de mogelijkheid (aan diegenen die dat willen) om verschillende zaken die met de overheid te maken hebben op één plek te regelen. Het voorkomt dus juist heel veel tijd en moeite. Voor sommige ouderen is dat misschien onhandig of onmogelijk (mijn opa's en oma's hadden bijvoorbeeld allemaal geen computer/mobiel/internet), maar die kunnen het overgrote deel gewoon nog op de 'ouderwetse' manier regelen.
  • Lang niet iedere jongere heeft behoefte aan 100% digitaal. Persoonlijk vind ik het prettig en zelfs onmisbaar om belangrijke zaken op papier te hebben. Als je dat alles digitaal bewaard heb je het risico op internetproblemen, hacks, een systeemcrash, het per ongeluk verwijderen, noem maar op. Bewaar die zaken gewoon in een paar maps in een kast en je bent klaar; je kunt daar ieder moment van de dag gebruik van maken en als je het later nog eens nodig blijkt te hebben als bewijs, dan heb je het originele document zwart-op-wit nog. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoord/is-digid-verplicht/
 
Kortom: in de praktijk kom je er niet meer onderuit.
 
 
Bij ING kun je nog papieren afschriften en enveloppen krijgen, maar daar moet je extra voor betalen en het wordt ook ontmoedigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DigiD dwang?

Professor Puntje schreef:  
Kortom: in de praktijk kom je er niet meer onderuit.
 
Dat valt wel mee. Het zijn vooral standaardberichten die daarmee verzonden worden. Er wordt een voorbeeld gegeven van de belastingdienst. Als de belastingdienst iets echt belangrijks te melden heeft doen ze dat via een papieren brief die jij netjes in de brievenbus ontvangt. Er is vrijwel geen overheidsdienst* die jou verplicht om gebruik te maken van DigiD, maar ja, het vergemakkelijkt het een en ander wel.
 
* Met uitzondering van DUO als je je (her)inschrijft voor een studie, maar daar zullen ouderen niet zo snel last van hebben  ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

https://www.security.nl/posting/393035/Juridische+vraag%3A+mag+verzekeraar+DigiD+met+sms+verplichten%3F
 
Hier ook een hele discussie, met de zelfde conclusie: strikt formeel is het niet verplicht maar in de praktijk  kom je er niet onderuit. En dat is helaas ook mijn persoonlijke ervaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DigiD dwang?

In bericht #23 ging het over het verplichten van DigiD zelf. Op dat laatste heb ik antwoord gegeven in #24 en daarin is de conclusie dat DigiD an sich niet verplicht is. 
 
In bericht #25 gaat het over het verplichten van sms-verificatie na inloggen met DigiD. Dat impliceert dat men dus de keus heeft gemaakt om gebruik te maken van DigiD en dat is dus een andere discussie. Maar omdat ik niet de beroerdste ben heb ik daar in bericht #2 al antwoord op gegeven. Wanneer men geen sms-verificatie wil doen of geen spraakbericht via de vaste telefoon wil of kan ontvangen, dan kun je volgens mij ook nog een twee-factor verificatie via een app op je smartphone doen.
 
Wil of kan je dat allemaal niet, dan kun je iemand machtigen die daar wel toe in staat is. En als dat ook niet kan, dan maar komen we terug op het begin van dit bericht: dan regel je het op de ouderwetse manier en gebruik je geen DigiD. Het is heus niet zo dat je dan niks meer kan.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer