SMS-bericht invoeren

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

megabon schreef: meestal reageren de mensen sneller op messenger dan op een sms
 
messenger? Geen idee wat dat nu weer is. :shock:
 
Die ontwikkelingen gaan veel te snel!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: SMS-bericht invoeren

Messenger is ook alweer zoooo 2017. Nee, iedereen appt via Whatsapp!
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: SMS-bericht invoeren

Messenger? Whatsapp? Ik heb nog een "domme" telefoon, die snapt al die nieuwlichterij niet. Daar kan ik mee bellen en sms-en.
Oja, er zit ook nog een rekenmachine in en een agenda die bij nader inzien een kalender blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

Rhiannon schreef: Messenger is ook alweer zoooo 2017. Nee, iedereen appt via Whatsapp!
 
Gelukkig! Dan is die beker (Messenger) aan mij voorbij gegaan. Vroeger had je een telefoon, en als dat voor zakelijke toepassingen echt nodig was nog een fax. En dat was het dan. Tegenwoordig moet je kennelijk iedere paar jaar een nieuw communicatie-medium omarmen anders tel je niet meer mee. Wel - het zij zo. Niet mee doen aan al die gekkigheid spaart zeeën van tijd uit. Ik kijk om mij heen als ik buiten loop, ik zie de wolken en ruik aan een bloempje - dat is mij veel meer waard.

Berichten: 12.262

Re: SMS-bericht invoeren

Nouja, iedere paar jaar? Ergens denk ik dat je op een smartphone van 5 a 10 jaar oud nog prima whatsapp kunt gebruiken. 
 
Maar het gaat niet alleen om de nieuwe functies van een smartphone, ook om de frequentiebanden en modulaties die het ding kan gebruiken. Heb je een telefoon van zeg 15 jaar oud is dat mogelijk wel een probleem: Het 2G netwerk gaat uit de lucht, in nederland afhankelijk van je provider in 2020 of 2022, waarna het toestel geen verbinding meer kan maken. 
 
Je Nokia 3310 die je al 5 keer door een ruit hebt gegooid, 100 keer hebt laten vallen, en duizenden bierflesjes mee hebt opengemaakt zal het op dat moment begeven: niet omdat het toestel defect is, maar omdat er geen netwerk meer is om mee te verbinden. De 2G frequenties worden hergebruikt voor nieuwere technieken waar die telefoons niets mee kunnen. 
 
Het is een beetje als een nog prima werkende TV van 20 jaar oud: niets mis mee, maar geen signaal meer mee te ontvangen. Voordeel van die TV is dat je nog een extern apparaatje kunt gebruikt om via de scart of zelfs composite ingang alsnog TV te kijken via de ether of kabel, maar direct via de coax antenne ingang is het compleet onbruikbaar - niet meer in de ether, en rond deze tijd ook niet meer via de kabel. 
 
De enige gangbare 'oude' moluadietechniek die nog wel even in gebruik zal blijven is de FM omroepradio: Hoewel er al een tijd digitale alternatieven zijn die veel minder frequentieruimte verbruiken zal dat nog wel operationeel blijven tot ca 2030: Veel FM ontvangers zitten rotsvast gemonteerd in auto's, en die kunnen vaak wel 20 jaar mee. Grappig is wel dat veel smartphones ook nog FM (en geen DAB+) radio aan boord hebben: zolang het uitgezonden blijft worden blijven apparaten luisteren. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: SMS-bericht invoeren

Benm schreef: Veel FM ontvangers zitten rotsvast gemonteerd in auto's,
Oja, dat is natuurlijk tegen diefstal. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: SMS-bericht invoeren

Bij ons is de plaatselijke bank ook omgetoverd tot een "online bank" waar enkel nog computers en tablets staan waar jij je verrichtingen zelf moet invoeren.

Ook de oudere generatie wordt vriendelijk verzocht de bank app te installeren op hun smartphone.
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

En zo wordt de oudere generatie bijkans bedwongen aan die moderne gekkigheid mee te doen. De mens is er niet op gebouwd om tot op hoge leeftijd nieuwe kunstjes te leren. De op hol geslagen digitale vernieuwingsdwang komt daarom neer op een dikke middenvinger naar onze ouden van dagen.

Berichten: 12.262

Re: SMS-bericht invoeren

Deels, maar het kan ook juist helpen natuurlijk. Ooit werd de kruidenier de 'supermarkt', een handige kostenbesparing waarbij de winkelier de producten niet meer hoefde te pakken maar de klant dat werk liet doen. De supermarkt kreeg hier een paar jaar terug self-checkout zodat je zelf je boodschappen kon scannen en de meeste kassameisjes overbodig werden. 
 
Ondertussen bouwde iemand een app voor een smartphone, waarmee je vanaf de bank je boodschappen kunt kiezen en ze de volgende dag gratis bezorgd worden. Hebben we toch mooi een kruidenier waar je niet eens heen hoeft te rijden, met een enorm assortiment, en wellicht binnenkort ook nog wel bezorging op dezelfde dag. Lijkt mij juist weer een uitkomst voor ouderen, zeker met mobiliteitsproblemen, maar je moet er wel een nieuw trucje voor leren ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

Veel ouderen vinden dat menselijke contact (zoals met de kassameisjes) juist heel belangrijk, en over de mogelijkheden van bejaarden om met computers en aanverwante apparaten om te gaan wordt ook véél te gemakkelijk gedacht. Daarbij is het openbaar vervoer door de afschaffing van kaartjes ook al moeilijk geworden. Het is alsof bejaarden op hun oude dag gedwongen worden nog een nieuwe (digi)taal te leren, en dat lukt vaak gewoon niet meer.

Berichten: 12.262

Re: SMS-bericht invoeren

Dat het in sommige gevallen te ver gaat ben ik wel met je eens. Contant een kaartje in de bus kopen kan niet meer, wat begrijpelijk is gezien de veiligheid van de chauffeurs, maar pinnen zou moeten kunnen vind ik (gaat wel traag, al kan het contactloos voor zo'n klein bedrag). 
 
Gedwongen online bankieren is ook zoiets: Dat zou prima moeten kunnen met papieren overschrijfkaarten en afschriften voor de groep die dat graag wil, of het gewoon op een filiaal van de bank regelen (kan soms wel, verschilt per bank). Bovendien is  het gevaarlijk voor mensen die tuinen in babbeltrucs, verkeerde bedragen invoeren (was het nou 50,00 50.00 of 5000 voor 50 euro?) etc. 
 
Voor het sociale contact zijn er overigens nog wel 1 of 2 gewone kassa's. Als het niet te druk is dan gebruik ik die ook, ik heb helemaal geen zin om zelf barcodes te gaan scannen. Als er een rij staat gebruik ik wel de zelf checkout, net als pakweg de automatische immigratiepoortjes op schiphol. 
 
De keuze laten bestaan waar mogelijk is een goede zaak. Schiphol doet dat heel aardig: je kan door de automatische poortjes, het hoeft niet. Je kan zelf bagage inchecken in zo'n hip apparaat dat ook nog een boardingpass uitspuugt, maar er is ook nog een bemande incheckbalie. Voor dat zelf inchecken heb je wel weer een smartphone nodig - of een printer ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: SMS-bericht invoeren

Benm schreef: Gedwongen online bankieren is ook zoiets: Dat zou prima moeten kunnen met papieren overschrijfkaarten en afschriften voor de groep die dat graag wil, 
Volgens mij kan dat nog steeds. De bank rekent dan wel extra kosten.
Zelf boodschappen scannen doe ik alleen in die winkeltjes op stations. 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

Bij de ING kan je nog met overschrijvingskaarten geld overmaken (wat ik dan ook doe), maar dat wordt wel steeds duurder en moeilijker gemaakt.

Inderdaad is de oplossing eenvoudig: laat de keuze bestaan voor de mensen die hun zaakjes op de oude manier willen afhandelen.

Nog iets: tegenwoordig krijg ik enkel nog collectanten aan de deur met een tabletje. Ik wil dat niet. Je weet niet waar je aan begint als je daar je krabbeltje op zet of je pincode invoert. Vroeger keek ik gewoon in mijn portemonnee of ik wat kon missen, en dan kregen ze een paar munten. Eenvoudiger kan niet. Nu krijgen ze niets meer, ook niet als ik het met het goede doel eens ben. 
 
En ook: geregeld kan ik een boek niet eens meer gewoon via een giro-overschrijving betalen (zelfs niet bij vooruit betaling) maar eist men dat de betaling via IDEAL, PayPal o.i.d. gebeurt. Dan gaat het feest dus ook niet door.

En zo word je langzaam maar zeker buitenspel gezet.

Berichten: 12.262

Re: SMS-bericht invoeren

Papieren afschriften kun je nog steeds krijgen, in ieder geval op mn zakelijke rekening wel, maar je moet daar inderdaad extra voor betalen (niet onlogisch). Die overboek-kaarten lijken me een ander verhaal, geen idee hoe je daar aan zou moeten komen, misschien kun je ze krijgen via een fysiek filiaal van de bank of iets dergelijks. Ergens zou de infrastructuur nog wel moeten bestaan, papieren acceptgiro's krijg ik ook nog wel eens (van de belastingdienst, waar je alleen nog terecht kunt met digiD voor de meeste zaken), dus die moeten ergens verwerkt kunnen worden als ik ze invul ipv online voldoe. 
 
.. dat ging even tegelijk - dus die papieren overboekingen bestaan nog wel :)
 
Die collectanten begrijp ik wel, hoe treurig het ook is, als ze met een bus contant geld over straat lopen is de kans op beroving niet meer acceptabel. Wellicht doen ze het ook zodat de collectant zelf niets kan verduisteren. 
 
Ik werk wel regelmatig voor webwinkels, de meeste accepteren vooraf overmaken per bank wel, en het wordt ook echt nog wel gebruikt. Nadeel is dat je langer op je bestelling moet wachten, zeker als je het met een papieren kaart gaat overmaken, ik vermoed een dag of 3 a 4 voordat het geld aankomt?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

Benm schreef: Ik werk wel regelmatig voor webwinkels, de meeste accepteren vooraf overmaken per bank wel, en het wordt ook echt nog wel gebruikt. Nadeel is dat je langer op je bestelling moet wachten, zeker als je het met een papieren kaart gaat overmaken, ik vermoed een dag of 3 a 4 voordat het geld aankomt?
 
Inderdaad: soms kan/mag het nog wel met een papieren overschrijving en soms niet meer. Geld overmaken met een giro-overschrijving via de post kan maximaal een week duren, maar daar heb ik geen problemen mee. Ik hoef mijn bestelde boeken niet direct de volgende dag te hebben.

Reageer