Hier heb ik vragen bij... de eerste is: Waarom? 5 mei is een nationale feestdag. Het is echter geen dag waarop de meesten vrij krijgen in tegenstelling tot tweede pinksterdag. Het is volgens mij ook niet verboden om als werkgevers een dag af te spreken waarop iedereen vrij is zonder dat dit een nationale feestdag is. Het wel of niet "nationale feestdag" zijn, is dus niet echt relevant. Laten we D66 het voordeel van de twijfel geven en aannemen dat ze bedoelen dat tweede pinksterdag geen vrije dag meer wordt.
Dit leidt mij tot mijn tweede vraag: Waarom? Als we even simpel kijken dan zien we dat onze kalendercyclus zich elke 28 jaar herhaald (voor het gemak negeer ik 100- en 400-tallen). In de komende 28 jaar zal tweede pinksterdag 28 keer op een maandag vallen. Dat is een normale werkdag en dus zijn dat 28 vrije dagen.
5 mei valt echter 'maar' 20 keer op een werkdag. Dat zijn dus 20 vrije dagen. Je levert door deze verschuiving dus 8 vrije dagen in. Daarbij komt nog eens dat voor sommige mensen 5 mei al eens in de 5 jaar een vrije dag is (en voor sommige zelfs elk jaar). Je levert met dit soort fratsen dus nog meer vrije dagen in (al zij het over een lange periode).
En daarom eindig ik met mijn derde en laatste vraag: Waarom? (zou je dit ooit willen...)
Tot zover mijn geraaskal.