5 mei vrij?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 5 mei vrij?

tempelier schreef: di 22 okt 2019, 13:29 Bij een twee keer driedaagse werkweek is bijna iedereen vier dagen in de week vrij.
Dan zul je dat toch iets meer moeten uitwerken, want dan snap ik je gewoon niet. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: 5 mei vrij?

Ik wil een soort arbeidstijd verkorting.

Dan gaan naar een driedaagse werkweek van 3 maal 9 uur. (vroeger werkten we 5 maal 9 uur)
Dit is aanzienlijk korter als nu bij een volledige betrekking.
Een gedeelte wil ik terug halen door minder vakantie dagen te geven.

Dit geeft heel veel voordelen, door Nederland op te splitsen in twee werkgroepen zal er:
Minder grote spitsbelasting zijn.
Een stel kan dan om beurten op de kinderen letten, dus kleine kinderopvang is niet meer zo nodig.
Men heeft alle tijd om overdag boodschappen te doen, dus de noodzaak om winkels tot tegen de nacht open te houden verdwijnt.
Er moeten hier en daar wel wat meer mensen worden aangenomen, maar die trekken dan geen uitkering meer.
Zaterdag is alles open maar het is wel een gewone werkdag dus de toeslag verdwijnt.

Natuurlijk zitten er nadelen en onmogelijkheden aan.
Zo werkt het niet bij elke bedrijf en er zullen zeker mensen moeten zijn die de boel coördineren.


Zo is voor beide nog wel wat te bedenken.

Ik zou de schoolweek weer op zes dagen zetten met drie vrije middagen zoals dat vroeger was.

Als men er aan rekent, hoeft er waarschijnlijk helemaal niet zo gek veel te worden ingeleverd aan salarissen en loon.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 5 mei vrij?

Da's vrij radicaal en levert wel even een paar praktische bezwaren op. In de kinderopvang bijvoorbeeld, die jij praktisch 'elimineert', werken een kleine 100.000 mensen. Die zouden dan gesimplificeerd allemaal een uitkering moeten krijgen. Da's bijna de helft meer dan het aantal werklozen wat er nu totaal is. Tel daarbij op de diverse branches die hun afzetmarkt in de kinderopvang vinden, dat tikt behoorlijk aan. De paar extra mensen die jij aan het werk wil brengen gaan daarvoor niet compenseren.

Dito met het aantal mensen dat in de avonden werkt. In winkels vind je vaak scholieren en studenten die na schooltijd of in de avond hun bijbaantje vinden. Dat zou dan in jouw voorstel verdwijnen. Buiten het inkomen is dat vaak waardevol voor hun ontwikkeling.

Zomaar een paar bedenkingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: 5 mei vrij?

Netto valt dat wel mee denk ik.
Immers er komt ander werk vrij, door die uren vermindering, wat ze kunnen gaan doen.

ook is het principieel niet goed waar je mee komt, de kinderopvang is er voor de kinderen, de kinderen zijn er niet voor de kinderopvang. ook zullen er best wel mensen blijven die het wel praktisch vinden ze toch te sturen.

Wat die studenten betreft, daar zit ik niet zo mee, dat komt omdat ik vind dat die baantjes te veel van hun studie tijd kosten.
Ik zie dat dus meer als een voordeel.

Ik geeft toe dat het radicaal is, maar dat is altijd zo als men het echt anders gaat inrichten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: 5 mei vrij?

Een interessant idee! Ik denk dat de grootste bottleneck de mindset van mensen is. In principe staat het je nu al vrij (vanuit de wet gezien, that is) om vier of drie dagen per week te werken, alleen heeft niemand het gevoel dat hij/zij dan voldoende werk aflevert (zowel vanuit de werkgever als vanuit de werknemer bezien). Hoe zou je zo'n transitie voor je zien? Beetje bij beetje, of met een leap of faith in één keer?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: 5 mei vrij?

Ik denk dat het vrij snel zou moeten gaan.
Stapje bij stapje kan eigenlijk nauwelijks denk ik.

Berichten: 12.262

Re: 5 mei vrij?

Mogelijk, maar de weerstand ertegen is heel sterk. Veel mensen zitten compleet vastgeroest in een 7-daags schema waarop op gezette tijden gewerkt, geslapen, gegeten, etc moet worden. Daar is niets natuurlijks aan.

De industriele revolutie bracht de noodzaak om alle arbeidskrachten tegelijk op de werkvloer te hebben, maar inmiddels lopen we een ander tijdsperk binnen.

Neem domweg iets als programmeerwerk of grafisch ontwerp oid dat je als zelfstandige uitvoert. Normaliter spreek je een deadline af, maar op welk tijdstip je werkt maakt de opdrachtgever totaal niets uit: of je dat werk nou ergens tussen 9 en 5 doet, of pakweg midden in de nacht, op zondag, etc, als het maar af komt en van goede kwaliteit is vraagt niemand erom waar/wanneer je het hebt gedaan.

Reageer