5 mei vrij?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 7.068

5 mei vrij?

In dit artikel staat: "D66 is ook bereid om de tweede Pinksterdag te laten vervallen als nationale feestdag, ..."

Hier heb ik vragen bij... de eerste is: Waarom? 5 mei is een nationale feestdag. Het is echter geen dag waarop de meesten vrij krijgen in tegenstelling tot tweede pinksterdag. Het is volgens mij ook niet verboden om als werkgevers een dag af te spreken waarop iedereen vrij is zonder dat dit een nationale feestdag is. Het wel of niet "nationale feestdag" zijn, is dus niet echt relevant. Laten we D66 het voordeel van de twijfel geven en aannemen dat ze bedoelen dat tweede pinksterdag geen vrije dag meer wordt.

Dit leidt mij tot mijn tweede vraag: Waarom? Als we even simpel kijken dan zien we dat onze kalendercyclus zich elke 28 jaar herhaald (voor het gemak negeer ik 100- en 400-tallen). In de komende 28 jaar zal tweede pinksterdag 28 keer op een maandag vallen. Dat is een normale werkdag en dus zijn dat 28 vrije dagen.
5 mei valt echter 'maar' 20 keer op een werkdag. Dat zijn dus 20 vrije dagen. Je levert door deze verschuiving dus 8 vrije dagen in. Daarbij komt nog eens dat voor sommige mensen 5 mei al eens in de 5 jaar een vrije dag is (en voor sommige zelfs elk jaar). Je levert met dit soort fratsen dus nog meer vrije dagen in (al zij het over een lange periode).

En daarom eindig ik met mijn derde en laatste vraag: Waarom? (zou je dit ooit willen...)

Tot zover mijn geraaskal. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 5 mei vrij?

Als niet wettelijk is vastgelegd op welke dagen je vrij krijgt vraag ik me af waar de politiek zich druk over maakt.
Ze kunnen hoogstens de werkgevers oproepen om de mensen op 5 mei vrij te geven, en binnen de cao's moeten ze dan maar uitvechten of en hoe dat gecompenseerd wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: 5 mei vrij?

EvilBro schreef: do 17 okt 2019, 12:28 In de komende 28 jaar zal tweede pinksterdag 28 keer op een maandag vallen. Dat is een normale werkdag en dus zijn dat 28 vrije dagen.
Tweede Pinksterdag, net als Tweede Paasdag, valt altijd op een maandag. Eerste Paasdag valt op de eerste zondag na de eerste volle maan na de lente-equinox. Pasen valt dus altijd tussen 22 maart en 25 april. 40 dagen na Pasen valt Hemelvaartsdag, dus op een donderdag. Tien dagen later valt Eerste Pinksterdag, dus op de 50ste dag na Pasen en aangezien dat een zondag is, valt Tweede Pinksterdag logischerwijs op de eerstvolgende maandag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: 5 mei vrij?

@Rhiannon: Zo heb ik het ook geleerd, maar 40 dagen na Pasen zou betekenen dat Hemelvaart op een vrijdag zou vallen.

Berichten: 12.262

Re: 5 mei vrij?

40 dagen na een zondag is het inderdaad vrijdag, dus blijkbaar klopt dat niet helemaal, tenzij hemelvaart gevierd wordt op de dag/avond voor hemelvaart. Dat lijkt ergens wel het geval te zijn gezien winkels met hemelvaart op donderdag wel open zijn, maar vaak vroeger sluiten dan normaal (net als op 24 december, kerstavond). Ik ben niet religieus en weet niet precies wat de bedoeling is om op donderdag te doen - ga je dan in de avond naar de kerk of iets dergelijks?

Een pluspunt is wel dat het op donderdag valt en veel mensen de vrijdag dan verlof nemen om een lang weekend te hebben.

Uitruilen van een feestdag die altijd op een werkdag valt versus en vaste datum zorgt er uiteraard wel voor dat de laatste optie 2 op de 7 keer in een weekend valt en dus geen extra vrije dag oplevert voor de meeste mensen.

Afgezien daarvan vind ik 5 mei wel een passender vrije dag dan de maandagen na pasen of pinksteren, zeker gezien hoe seculier nederland inmiddels is geworden.

Overigens zou je ook kunnen overwegen die maandagen na pasen en pinksteren als officiele vrije dag te schrappen en domweg 2 dagen extra vrij opneembaar verlof te geven. Ik denk dat de gemiddelde werknemer daar echt geen bezwaar tegen zal hebben :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: 5 mei vrij?

Benm schreef: do 17 okt 2019, 17:49 Afgezien daarvan vind ik 5 mei wel een passender vrije dag dan de maandagen na pasen of pinksteren, zeker gezien hoe seculier nederland inmiddels is geworden.

Overigens zou je ook kunnen overwegen die maandagen na pasen en pinksteren als officiele vrije dag te schrappen en domweg 2 dagen extra vrij opneembaar verlof te geven. Ik denk dat de gemiddelde werknemer daar echt geen bezwaar tegen zal hebben :)
eens en eens. Ik ben zelf niet christelijk aangelegd en beschouw 2e paasdag, hemelvaart en 2e pinksterdag ook niet meer dan een dagje vrij. Met 5-mei heb ik persoonlijk meer relatie als een feestdag. De christelijke feestdagen als verplicht vrij afschaffen en daar 5 vrij opneembare dagen voor terug te geven, ik vind het prima.

Berichten: 12.262

Re: 5 mei vrij?

5 Mei is ook meer in lijn wat veel andere landen doen: vrijwel ieder land heeft een soort 'independence day', meestal de dag waarom ze bevrijd zijn vast de meest recente bezetting door die dan ook.

Die 2e paas/pinkster en kerstdagen zijn een vrij nederlands fenomeen. Pasen en pinksteren vallen per definitie op een zondag, dus daar hoef je niet zoveel aan te doen. De maandagen erna en hemelvaart als vrij verlof geven lijkt me beter.

Wat ik wel graag zou houden is 25 december als vrije dag, gezien veel mensen dit domweg waarderen - voor zover ik ervaar is het ook voor seculieren wel een mooie dag om familie te bezoeken in de donkere dagen en dergelijke. 26 december is wellicht wat overdreven.

En 4 extra vrij te kiezen verlofdagen is bijna een week, en daar mogen ze er in principe best 5 van maken gezien we in nederland geen vrije dag op 1 mei hebben terwijl dat in veel landen wel het geval is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 5 mei vrij?

Benm schreef: do 17 okt 2019, 20:01 Die 2e paas/pinkster en kerstdagen zijn een vrij nederlands fenomeen.
Is inderdaad typisch Nederlands. De achtergrond daarvan is dat veel mensen met Pasen en Pinksteren op familiebezoek gingen/gaan. Als dat ver weg was zouden ze op zondag terug moeten reizen en om dat te voorkomen zijn de maandagen er bij getrokken. De reden voor de tweede Paas- en Pinksterdag is min of meer vervallen omdat tegenwoordig veel christenen geen probleem hebben met reizen op zondag. Dus je zou kunnen zeggen: schaf het maar af. Maar ik vrees dat dat toch op veel verzet zal stuiten.
Op Walcheren, en misschien ook op andere plaatsen in Nederland kennen ze zelfs Pinksterdrie, dan is ook de dinsdag na Pinksteren nog een vrije dag.

Berichten: 12.262

Re: 5 mei vrij?

Interessant, ik wist niet dat dat de redenatie was voor de vrije maandagen.

Maar als je die paas- en pinkstermaandagen omzet naar vrij opneembare verlofdagen is er weinig dat mensen belet alsnog die dagen vrij te nemen. Wellicht zullen ze dat ook wel gewoon doen.

Anderzijds is het voordeel voor seculieren dat die dagen vrij opneembaar zijn, en alles bij elkaar een extra week vakantie opleveren.

Ik heb het geluk te werken als zelfstandige en ook het soort werk dat je op afstand kunt doen, en heb daarmee weinig baat of last van dergelijke feestdagen, afgezien dat de winkels soms dicht zijn in Nederland (alhoewel, de supermarkt hier is beide paasdgen gewoon open). Als seculier werk ik gewoon met pinksteren of iets dergelijks, maar ook tijdens een lange reis etc - en ik ken genoeg mensen in een vergelijkbare positie die dat ook doen.

Voor mensen in loondienst denk ik dat het wel prettig is om zo vrij mogelijk te kunnen omspringen met hun doorbetaalde verlofdagen: aan zo'n random pinkstermaandag heb je niet zoveel, maar als je het kunt combineren om een weekje langer op vakantie te kunnen ieder jaar, why not?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: 5 mei vrij?

Die dubbele dagen voor Pasen Pinksteren en Kerstmis zijn er niet altijd geweest.
In sommige landen bestaan sommigen niet eens.
Van mij kunnen ze rustig vervallen, mij zeggen ze nauwelijks iets.
Ik zie ook geen rede om op 5-Mei vrij te geven.

Ik ben trouwens voorstander van een radicale aanpassing van zowel kalender als jaartelling, maar dat hoort niet hier te worden ingebracht.

PS.
In Nederland hebben we eens in de zeven jaar een Derde Kerstdag. :lol:

Berichten: 12.262

Re: 5 mei vrij?

Voor pasen en pinksteren zijn de maandagen voor zover ik weet vrijwel nergens officiele vrije dagen. 26 december is wel een feestdag in een flink aantal landen.

Of 5 mei een goed idee is? Het lijkt me in ieder geval 1 van de beste dagen om te kiezen als nationale feestdag, gezien vrijwel ieder land dat doet met een bevrijdingsdag of dag van onafhankelijkheid. Veel monarchien kennen ook wel een dag als koningsdag.

Overigens vind ik persoonlijk een idee als het afschaffen van het traditionele 'weekend' geen heel raar idee: niet met de bedoeling dat mensen per jaar meer uren gaan werken, in tegendeel, maar waarom het niet zo plannen dat ieder zijn vrije dagen kan kiezen.

Eigenlijk doen we nu iets volstrekt onlogisch: Op werkdagen zijn alle winkels tijdens kantooruren open, terwijl een groot deel van de klanten juist op zijn kantoor zit te werken. En een flink deel van die winkels sluit ook nog eens om 18:00 waardoor iemand die werkt er nauwelijks gebruik van kan maken. Misschien was dat ooit handig bij traditionele gezinnen of iets dergelijks, maar anno 2019?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: 5 mei vrij?

Het is inderdaad geen handige rooster indeling.

Ik ben er dan ook voor om naar een tweemaal driedaagse werkweek te streven, dat zou veel problemen oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: 5 mei vrij?

Ik denk dat je in dat geval juist weer in de knoei komt met allerlei privé- groepsmomenten. Denk aan sportwedstrijden (hoe formeer je ooit een elftal, hoe kun je een tennistoernooi plannen?), verjaardagsfeesten en de kerkmis (of die van andere religies). Je krijgt dan echt ontzettend veel geregel om iedereen op de juiste momenten vrij te plannen. En daarbij komt zeker de vrijheid van godsdienst in het gedrang; durft een financieel kwetsbaar persoon wel te staan op zijn vrije zondag om dan naar de kerk te kunnen, bijvoorbeeld?

Laat het weekend lekker het weekend zijn. Iedereen krijgt zijn boodschappen tegenwoordig toch wel in huis, koopavonden genoeg bij supermarkten en de detailhandel heeft ook altijd wel een koopavond. Voor de rest bestaan er webshops.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: 5 mei vrij?

Daar heeft Ger wel gelijk. Ik werk zelf al meer dan 15 jaar niet op vaste dagen in de week (en ook niet standaard vrij op feestdagen) en dat geeft naast voordelen ook een hoop nadelen. Ger somt er al aardig wat op. Je mist heel wat feestjes, vooral als deze wat spontaner zIjn georganiseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: 5 mei vrij?

Bij een twee keer driedaagse werkweek is bijna iedereen vier dagen in de week vrij.
Op zondag hebben dan de meeste tegelijk vrij.
Ik zie het bezwaar dus helemaal niet.

Reageer