Kritiseren is makkelijker dan Creëren

Moderator: Rhiannon

Reageer

Kritiseren is makkelijker dan Creëren

Beste,

Ik kwam onderstaande artikel tegen:

"The Standard Model is far more than elementary particles arranged in a table."
https://www.symmetrymagazine.org/articl ... l-equation

Aanname:
Het standaard model beschrijft nog niet volledig de natuurkunde.

Stelling:
Kritiseren is makkelijker dan Creëren. Het huidige model te begrijpen is een hele opgave (vandaar de link naar het voorbeeld.) Vaak lees ik over mensen die het bestaande model bekritiseren zonder dat men het begrijpt. Men komt dan snel met eigen wilde theorieën.

Vraag:
Waarom zijn er zo velen die het ongrijpbare direct verwerpen en liever hun eigen denkbeeld erop na houden?

Met ongrijpbaar bedoel ik: iets wat men niet begrijpt of kan verklaren (het standaard model is puur een voorbeeld). Dit is meer een psychologische vraag maar ik ben benieuwd naar reacties.

Gr,

Vince

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Re: Kritiseren is makkelijker dan Creëren

Het is onmogelijk om er niet je eigen denkbeelden op na te houden. Eveneens is het onmogelijk alles te bestuderen wat her en der beweerd wordt. Veel van onze denkbeelden zijn derhalve niet meer dan vermoedens. Niettemin moeten we in het leven voortdurend keuzes maken op basis van deze vermoedens.

Conclusie: eigenwijsheid en kortzichtigheid zijn onvermijdelijk.

Daarmee wil ik niet zeggen dat eigenwijsheid en kortzichtigheid prijzenswaardig zijn, maar enkel dat we er niet helemaal aan kunnen ontkomen. Onze tijd is beperkt: hoe goed we ook ons best doen, aan de meeste zaken waar we ons in principe in zouden kunnen verdiepen zullen we in onze levensdagen nooit toekomen. Verder moeten we de beslissing waar we ons wel of niet in verdiepen noodgedwongen steeds nemen voordat we ons er (serieus) in verdiepen (dus opnieuw op basis van vermoedens). De mens is een eindig en feilbaar wezen.

Heb alsjeblieft wat consideratie met ons arme stumpers! :cry:

Mooie analyse PP.

Ik houd ook soms teveel een eigen denkbeeld erop na, het voelt ook goed en geeft positieve prikkels. Maar om direct een bestaande theorie/feiten te verwerpen is een stap verder.

Misschien dat een balans tussen het rationele en intuitive (gevoel) een rol speelt. Het rationele verwerpen is makkelijk (kost weinig moeite) en direct gaan voor het goede gevoel een eigen denkbeeld te Creëren.

Het rationele (feiten en observaties) verwerpen voorkomt misschien negatieve gevoelen, zelfreflectie en moeite nemen iets te bestuderen. Het vergt tevens moed om te zeggen (kan ook tegen jezelf zijn) dat je iets niet begrijpt.

Ik ben niet voor het verwerpen van feiten of kritiek, verre van dat. Maar vaak is het niet onmiddellijk duidelijk wat de feiten zijn en welke kritiek al dan niet hout snijdt. En dan kom je weer in de problematiek die ik hierboven schetste.
Het vergt moed om te zeggen dat je iets niet begrijpt.
Ja dat is zo, maar het went heel snel. In feite zijn het juist de mensen die de schijn proberen op te houden dat ze alles al weten die zich belachelijk maken. Het is beter je gevoel van eigenwaarde in je jezelf te zoeken dan in het overtroeven van anderen.

Het standaard model is uitermate technisch. Het kost jaren om dat enigszins te begrijpen. Bovendien strookt kwantummechanica niet met de intuïtie.

Dan is het veel makkelijker om met je eigen ideeën op de proppen te komen in plaats van het standaard model te begrijpen. Dat lukt je alleen buiten academische kringen, trouwens.

Reageer