Land vernieuwd

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Land vernieuwd

Hallo,
loop al jaren met het idéé om zout water te ontzilten.
Door het in grote basin s te pompen, met schuin dak. Die uit komt op ander basin.
En van daar uit op droge vlakte te pompen om kunst matig sloten netwerk te pompen.
Zo dat de grond kan verzadigen, en op potentiële beste plek uit komt voor een zoet water meer.
Sloten ontzilten rest van meeste water. Denk ik?
Snap dat het op grote schaal zou moeten. Maar testen 9f mogelijk is lijkt me niet zo moeilijk met de juiste kennis.
kan allemaal op kracht van de zon.
Ben van beroep boomverzorger, maar probeer mee te denken.
Water peil stijgt, landen worden steeds droger. Kust gebied genoeg bv Afrika. Als eco systemen aanslaan, kunnen bakken en pompen zonne pannelen goedkoop worden verwijderd.
O ja als je onder de eerste basin ruimte maakt om bv aanhangen te kunnen pakeren en twee kleppen in de basin die open kunnen. Zou lokale bevolking ook zout nog eens kunnen gebruiken. Is dit heel ver gezocht enhüberhaupt haal baar in woestijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Land vernieuwd

Heb je al een proef opstelling gemaakt?

Berichten: 4

Re: Land vernieuwd

Ja zeker,
ben nu 39 was toen dacht ik 15 16 maar toen zei iedereen die geleerder was als ik, dat het economische niet haalbaar was. Geen verdien model. Maar nu gaat het niet meer om geld. Hoop ik teminste. Maar mijn idee uit werken op papier als leek kan ik wel. en ook schaal model moet me wel lukken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Land vernieuwd

bedoel je zoiets:

https://hassanelminiawy.wordpress.com/

maar dan in het groot?

Berichten: 4

Re: Land vernieuwd

Ja klopt,
Goed gevonden.
Zou er dan door middel van sloten en meren een biotoop te creëren zijn die mens en dier van voedsel zou kunnen voorzien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Land vernieuwd

Elke oase is daar een praktisch voorbeeld van. Zodra er water is, is er leven.

Berichten: 12.262

Re: Land vernieuwd

De klassieke oase wordt echter niet gevoed uit zout water, maar uit regenwater dat door ondergrondse lagen trekt, en ergens bij een defect oid aan de oppervlakte komt. Die regen is mogelijk wel van oorsprong verdampend water vanaf de open zee, waarbij het zout gewoon in zee blijft.

Wil je het kunstmatig doen dan is dat nog niet zo heel gemakkelijk: Op zich zou je een bassin kunnen bouwen waar water uit verdampt, met daarover een schuin glazen dak waarop wat water weer condenseert en dan door zwaartekracht afdruipt in een sloot/goot/etc.

Op zich gaat dat overdag niet werken gezien dat glazen dak domweg te warm wordt om water te condenseren. Voordeel is dat je dag-nacht cycli hebt die vaak aanzienlijke temperatuurverschillen opleveren. Ik denk dat het bouwen van een dergelijke solar-ontziltingsinstallatie het daarvan moet hebben: overdag warm je een bassin zout water op waardoor het water verdampt, en in de koude nacht condenseert dat tegen het dak aan om vervolgens in je opvang te belanden.

Uiteraard levert dat wel een situatie op waarbij bij herhaald gebruik er domweg een verzadigde zoutoplossing overblijft in het bassin, en uiteindelijk vast zout neerslaat. Dat zout zou je er met een shovel oid uit kunnen halen, opzuiveren en verkopen.

In theorie heb je daarmee een prima ontziltings-installatie, maar het is wel iets dat specifieke omstandigheden nodig heeft om te kunnen werken. Bovendien heb je nog iets naars als seizoenen en daarmee de kans dat het slechts voor een beperkt deel van het jaar efficient werkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Land vernieuwd

Lees dit eens over hoe ze op Aruba drinkwater produceren uit zee water.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ek-bereid/

Berichten: 12.262

Re: Land vernieuwd

Uiteraard doen ze dat daar zo - techniek beschikbaar, goede mogelijkheden voor opbouw en onderhoud etc.

Wat TS, denk ik, in gedachten had is een beetje het tegenovergestelde: Passieve verdamping van het water en passieve collectie, feitelijk gewoon een enorme solar still. Fundamenteel is dat een haalbare techniek (en op survival-schaal ook prima praktisch toepasbaar). Het heeft echter 1 enorm nadeel: ruimte. Je hebt er gewoon heel veel ruimte voor nodig, en op een klein eiland is dat niet haalbaar.

Berichten: 4

Re: Land vernieuwd

Fijn dat er zo gereageerd wordt. Bedankt voor verbreden van mijn kennis.

Reageer